آفتاب

پولتیکو: اوباما بدون کمک ایران نمی‌تواند داعش را نابود کند

پولتیکو: اوباما بدون کمک ایران نمی‌تواند داعش را نابود کند

پایگاه خبری - تحلیلی پولتیکو در گزارشی نوشت: آمریکا سعی دارد جنگ علیه داعش را یک اقدام نظامی ساده جلوه دهد، در حالی که با توجه به ریشه اعتقادی و خوی وحشیگری نیروهای آن این کار مستلزم یک راه‌حل سیاسی درعراق و سوریه است که این کار بدون کمک ایران امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پولتیکو با طرح این سوال که آیا آمریکا با داعش در جنگ است؟ در ادامه نوشت: جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت که آمریکا همانند القاعده و هم پیمانانش در جهان، با داعش نیز در جنگ است. اما باراک اوباما در سخنان هفته گذشته‌اش هیچ‌گاه از کلمه جنگ استفاده نکرد.

این پایگاه خبری در ادامه نوشت: واشنگتن بسیار علاقه دارد که این مساله پیچیده را بسیار ساده نشان دهد اما مقابله با جنبش افراطی‌ که بخش‌های زیادی از سوریه و عراق را به تصرف درآورده است را نمی‌توان به سادگی جنگ نامید. در یک جنگ معمولی می‌توان با توان و قدرت برتر ارتشی را که می‌خواهد منطقه‌ای را تصرف کند شکست داد. اما در جنگ داخلی باید با شبه نظامیان یا شورشیانی مبارزه کرد که قصد براندازی دولت را دارند. در این شرایط با کمک و حمایت نظامی از دولت مرکزی می‌توان در جنگ داخلی علیه شورشیان به پیروزی رسید.

اما داعش از غیر نظامیانی تشکیل شده که با انگیزه تغییر و جایگزینی حکومت‌هایی که به عقیده‌ی خودشان نامشروع و غیر قانونی هستند دست به جنگ می‌زنند.

پولتیکو در ادامه به تاریخ وقوع چند انقلاب در دنیا شامل فرانسه و روسیه پرداخت و نوشت: این گروه‌های وحشی افراط‌گرا در طول سال‌ها نارضایتی تشکیل می‌شوند و می‌توانند حمایت میلیون‌ها نفر را به خود جلب کنند. تاریخ انقلاب‌ها نشان می‌دهد تنها از طریق تضعیف توان نظامی این گروه‌های افراط گرا، جلوگیری از دستیابی آن‌ها به حمایت و کمک‌های هم‌پیمانان خارجی و از بین بردن بهانه‌های ایدئولوژیکی آن‌ها از طریق پاسخگویی به خواسته‌های مشروع عموم مردم می‌توان با آن‌ها مبارزه و نابودشان کرد. در واقع این دلیلی است که سبب می‌شود موفقیت آمریکا در برابر داعش به راه حل سیاسی در عراق و سوریه منوط باشد.

پایگاه خبری پولتیکو افزود: در این‌جا یک حقیقت غیرقابل انکار وجود دارد، این که هیچ راه‌حل سیاسی در عراق و سوریه بدون موافقت و حضور ایران وجود ندارد.

حوادث اخیر در خاورمیانه سبب شده تا ایران و آمریکا در یک جبهه قرار گیرند که این امر می‌تواند به بهبود روابط میان دو کشور بیانجامد. به نظر می‌آید که دولت کنونی ایران مایل به مذاکره برای حل اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای‌اش است و می‌خواهد در کشور همسایه‌اش، یعنی عراق امنیت و ثبات برقرار شود. در حقیقت داعش تهدیدی است علیه منافع آمریکا و ایران و این دو کشور تاکنون به این روشنی از منافع مشترک برخوردار نبوده‌اند.

انتهای پیام

کد N503741

وبگردی