آفتاب

درخواست قطر برای حمایت از مخالفان "میانه‌رو" سوری در کنار مبارزه با داعش

درخواست قطر برای حمایت از مخالفان "میانه‌رو" سوری در کنار مبارزه با داعش

وزیر امور خارجه قطر در اقدامی با هدف جلب توجه مجدد جهان به مقابله با دولت دمشق، از غرب خواست تا به عنوان یکی از بخش‌های حیاتی در عملیات علیه داعش در سراسر عراق و سوریه، از میانه‌روهای سوریه علیه رئیس‌جمهوری این کشور حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خالد العطیه، وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه با روزنامه فایننشیال تایمز در دوحه ادعاها مبنی بر اینکه افرادی در قطر از داعش حمایت مالی می‌کنند، رد کرد.

وی چند روز پس از آنکه آمریکا از همکاری سوی 10 کشور عربی برای مقابله نظامی با داعش سخن به میان آورد، گفت: تنها مخالفان میانه‌رو در سوریه و قدرت دادن به سنی‌های عراق می‌تواند افراط گرایی را متزلزل کند.

العطیه افزود: همه ما باید دست به دست هم داده و از مخالفان میانه‌رو سوریه حمایت کنیم. ما باید از آنها حمایت کرده،‌ آنها را آموزش دهیم و اجازه دهیم تا کشورشان را پس بگیرند.

قطر یکی از متحدان آمریکا در خلیج فارس، و یکی از حامیان مهم نظامی و مالی مخالفان سوری است؛ نقشی که در بحبوحه اتهامات مبنی بر اینکه این اقدام به افراط گرایی مبارزان و افزایش تعداد افراط گرایان کمک می‌کند، باعث به وجود آمدن مناقشاتی شده است.

مشارکت قطر در منطقه و حمایتش از نیروهای اسلام‌گرا به ویژه اخوان المسلمین در مصر، پادشاهی‌های محافظه کار همچون عربستان سعودی و امارات را به چالش کشیده است.

خالد العطیه در این مصاحبه گفت: تصمیم درباره اینکه آیا قطر از پایگاه هوایی " العدید" ، مقر نظامی منطقه‌ای آمریکا اجازه انجام عملیات نظامی خواهد داد یا خیر بسیار زود و عجولانه است.

وی تاکید کرد: هیچگاه برای اعمال فشار از سوی مخالفان سوری با هدف کشاندن دولت دمشق به پای میز مذاکره دیر نیست. من از جهان می خواهم تا همزمان با توجه به پیشروی‌های داعش در عراق به نقش دولت دمشق در تعداد تلفات گسترده در جنگ داخلی سوریه نیز توجهی یکسان داشته باشد.

خالد العطیه در این مصاحبه افزود: تروریسم تنها سربریدن نیست بلکه پرتاب بمب‌های بشکه‌ای بر سر زنان و کودکان نیز اقدامی تروریستی محسوب می شود.

دوحه به خاطر چشم پوشی از حمایت مالی برخی اتباع این کشور از گروه‌های افراطی از جمله داعش، جبهه النصره سوریه و القاعده به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. مقامات آمریکا، قطر و کویت را به عنوان کشورهای بدون نظارت دولتی برای حمایت مالی از تروریست توصیف کرده است.

خالد العطیه در این مورد گفت: واشنگتن هنوز مدارک موثقی درباره هیچ گونه خطا و اشتباه از سوی قطر ارائه نداده است. در قطر هیچ گونه حمایت مالی از تروریست‌ها صورت نمی گیرد.

وزیر امور خارجه قطر از متعهدان غربی خواست تا تمامی گروه‌های شبه نظامی را به یک چشم نبینند.

وی افزود: قطر نه با داعش و نه با جبهه النصره هیچ کاری ندارد اما گروه شبه نظامی " احرار الشام سوریه" گروهی است که در مبارزاتش علیه داعش متحمل تلفات بسیار سنگینی شده است به علاوه جبهه النصره پیام‌های مثبتی به جامعه بین‌الملل درباره تلاش‌هایش برای ایجاد تمایز میان خود و داعش ارسال کرده است که یکی از نمونه‌های آن تصمیم این گروه برای آزاد سازی چندین گروگان خارجی در ماه‌های اخیر از جمله 45 تن از نیروهای حافظان صلح سازمان ملل در چند روز اخیر است.

وزیر امور خارجه قطر ادامه داد: چرا در مورد بحران سوریه جبهه النصره و داعش را در یک گروه جای می دهید؟ دراین بحران دولت دمشق علیه مردم است!

وی گفت: قطر از انتصاب دولت جدید عراق استقبال کرده و منتظر است تا ببیند که آیا بغداد می تواند در حال حاضر مجدداً‌ با جامعه سنی همکاری کند یا خیر. اگر این افراد بتوانند با یکدیگر همکاری کنند و به صورت عادلانه و منصفانه با تمامی گروه‌ها رفتار کنند،‌ آنها و دیگر عناصر عراقی می توانند از عراق در برابر این جنبش تروریست محافظت کنند.

خالد العطیه افزود: دوحه از تصمیم‌های اولیه دولت جدید عراق استقبال کرده است. قطر عراق را تشویق می‌کند تا حملات به مناطق سنی نشین در استان‌های انبار و شهر فلوجه را متوقف کند. ما شنیده‌ایم که حیدر العبادی نیروهای تشکیل داده تا از بمباران مناطق غیر نظامی جلوگیری کنند.

خالد العطیه ضمن رد این مساله که قطر از رهبران ارشد اخوان المسلمین که در دوحه مستقرهستند،‌ خواسته تا این کشوررا ترک کنند،‌ گفت:دوحه همچنان به عنوان فضایی برای عقاید مختلف باقی می‌ماند.

انتهای پیام

کد N503611

وبگردی