آفتاب

اخوانی‌های اخراج شده از قطر به ترکیه و مالزی می‌روند

اخوانی‌های اخراج شده از قطر به ترکیه و مالزی می‌روند

منابع وابسته به اخوان المسلمین مصر اعلام کردند: اعضای این گروه که از دوحه اخراج شده‌اند به ترکیه و مالزی می‌روند و یکی از اخوانی‌ها در حال حاضر در سوئیس به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که اخیرا دوحه از جدی غنیم، جمال عبدالستار، عصام تلیمه، اشرف بدرالدین، محمود حسین، عمرو دراج و حمزه زوبع که از رهبران اخوان المسلمین هستند، خواست تا قطر را ترک کنند، ابرهیم منیر، دبیرکل سازمان جهانی اخوان المسلمین در تماس تلفنی با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اعلام کرد که بیشتر اخوانی‌هایی که از دوحه اخراج شده‌اند ویزای ورود به ترکیه و مالزی را در اختیار دارند چرا که به راحتی می‌توانند در این دو کشور اقامت کنند.

وی گفت: بیشتر آن‌ها به استانبول، آنکارا و کوآلالامپور رفته‌اند و بعید است که به لندن یا سوئیس بروند و درخواست پناهندگی سیاسی کنند اما یکی از آن‌ها ویزای انگلیس یا سوئیس را دریافت کرده‌ است.

وی گفت: محمود حسین، یکی از رهبران اخوان احتمالا ویزای انگلیس را در اختیار ندارد اما حاتم عزام، یکی از اخوانی‌ها در حال حاضر در سوئیس حضور دارد.

ابراهیم منیر گفت: مقامات قطری اعلام کرده‌اند که آن‌ها در معرض فشار قرار دارند و شرایط‌شان اجازه نمی‌دهد این اخوانی‌ها در دوحه حضور داشته باشند.

وی افزود: این اقدام به معنای قطع روابط میان قطر و گروه اخوان المسلمین نیست.

تاکنون هیچ گونه گزارش رسمی از سوی قطر در خصوص اخراج برخی رهبران اخوان المسلمین صادر نشده است و قطر و ترکیه تنها کشورها در منطقه هستند که از اخوان پس از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهوری مخلوع مصر حمایت کرده‌اند.

روابط میان قطر و مصر پس از سرنگونی مرسی وخیم شد و از زمانی که مقامات مصری اقداماتی علیه اخوان المسلمین اتخاذ کردند، دوحه میزبان چند تن از رهبران اخوان المسلمین است.

منابع اخوانی اعلام کرده‌اند که تصمیم اخیر دوحه تلاش برای عادی سازی روابط با قاهره است.

کمال هلباوی، یکی از اخوانی‌هایی که از این گروه جدا شده است، گفت: فشارهایی بر قطر و آمریکا برای اخراج اخوان و توقف حمایت از آن‌ها اعمال می‌شود و دور کردن اخوان المسلمین از دوحه دور از چشم و گوش آمریکایی‌ها صورت نمی‌گیرد بلکه واشنگتن تحرکات رهبران اخوان را زیر نظر می‌گیرد.

(تصویر از راست به چپ وجدی غنیم، جمال عبدالستار و محمود حسین دبیرکل گروه‌ اخوان المسلمین است).

انتهای پیام

کد N503456

وبگردی