آفتاب

ماهاتیر محمد: اقدامات داعش در تضاد با اصول اسلامی است

ماهاتیر محمد: اقدامات داعش در تضاد با اصول اسلامی است

کوالالامپور – ایرنا – نخست وزیر اسبق مالزی با انتقاد از حضور برخی افراط گرایان این کشور در کنار گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق، گفت: اقدامات گروه های افراطی و داعش که در کشتن دیگران ذره ای تردید به خود راه نمی دهند در تضاد با اصول اسلامی است.

به گزارش ایرنا، 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق مالزی روز دوشنبه گفت که افراط گرایان و داعش حتی مسلمانان سنی مذهب را ترغیب به کشتن دیگر مسلمانان از جمله شیعیان می کنند.

وی گفت: مشاهده می کنید افراطیون چگونه دیگران را می کشند. آنها را به صف کرده و قتل عام می کنند. آیا این انصاف است؟ محاکمه و هیچ چیز دیگری نباید باشد.

براساس گزارش تارنمای خبری 'مالایی میل'، ماهاتیر محمد گفت که در اسلام عدالت مقدم بر همه چیز است. اگر قرار است مجازاتی صورت گیرد، باید براساس عدالت باشد. این امر در قرآن چندین بار بیان شده است. آیا این عدالت است که دیگران را بدون محاکمه بکشند؟

ماهاتیر محمد پیش از این نیز از مسلمانان خواسته بود با آشتی بین دو دشمن در مسیر صلح تلاش کنند، نه اینکه به خاطر تفاوت در تفکرات سیاسی یکدیگر را بکشند.

مالزی در هفته های اخیر شاهد کشته شدن برخی شهروندان این کشور که به عضویت گروه تروریستی داعش درآمده اند در جنگ سوریه و عراق بود.

تاکنون پنج نفر از مالزیایی های عضو گروه تروریستی داعش از جمله 'محمد فضلان شاه'، 'ابوتراب' و 'محمد لطفی عارفین' در سوریه و عراق کشته شده اند.

حضور تعدادی از مالزیایی ها در گروه تروریستی و تکفیری داعش در عراق و سوریه به مساله ای حساس در سیاست های مالزی تبدیل شده و مقامات پوتراجایا را به هراس انداخته است.

مقامات مالزی پس از سکوت طولانی در قبال پیوستن اتباع این کشور به گروه داعش، این گروه را تروریستی اعلام کرد.

یک دهه پس از حدس و گمان ها مبنی بر خنثی شدن فعالیت گروه های شبه نظامی در مالزی، حضور شماری از شبه نظامیان و افراطیون این کشور در گروه های تروریستی باعث شده مقامات امنیتی اعلام کنند چهار گروه شبه نظامی در این کشور ظهور پیدا کرده اند.

هدف نهایی این گروه های شبه نظامی تشکیل یک خلافت اسلامی با عنوان 'خلافت اسلامی نوسانترا' متشکل از مالزی، اندونزی، سنگاپور، جنوب تایلند و جنوب فیلیپین عنوان شده است.

گفته می شود جنوب تایلند و پایگاهی به نام حدیبیه در جنوب فیلیپین از جمله مراکزی است که این شبه نظامیان تروریست در آنجا آموزش های مختلف نظامی خود را طی کرده و سپس برای اهداف مختلف به مناطقی از جمله عراق و سوریه فرستاده می شوند.

آساق**241**1611
کد N503073

وبگردی