آفتاب

ائتلافی شکننده، شکست زودهنگام طرحی آمریکایی سعودی

ائتلافی شکننده، شکست زودهنگام طرحی آمریکایی سعودی

بیروت – ایرنا - اکنون یک سئوال ساده در محافل رسانه ای و سیاسی جهان و منطقه مطرح است و آن اینکه چه شد اکنون« باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا درصدد تشکیل ائتلاف ضد تروریسم افتاده است؟ آیا واقعا ترس از« داعش» است؟!

به گزارش ایرنا، « سامی کلیب» تحلیلگر لبنانی معتقد است برای پاسخ به این سئوال باید اوضاع جهان و منطقه را تا چند ساعت قبل از اجلاس به اصطلاح مبارزه با تروریسم که پنجشنبه گذشته در جده عربستان برگزار شد، بررسی کرد.



** تنزل جایگاه مردمی اوباما

کلیب در گزارشی که در شماره روز دوشنبه روزنامه لبنانی الاخبارمنتشر شد، خاطرنشان کرد: جایگاه مردمی اوباما به پایین ترین حد خود رسیده و همه او را به ضعف و کوتاهی در وظایفش متهم کرده اند و بویژه تحت فشار لابی صهیونیستی قرار گرفته است.

« موافقان اوباما با اقدام علیه گروه تروریستی تکفیری داعش از 32 درصد تجاوز نمی کند و 55 درصد او را فردی مردد و اشتباه کار در مسائل راهبردی خوانده اند».

اوباما برای رهایی از این بار سنگین و بهبود شرایطش چاره ای بجز یک «اقدام خارجی» نمی بیند و« میدان عربی» همیشه بهترین فرصت بوده است.



** نیاز مالی سازمان نظامی آمریکا

درادامه گزارش سامی کلیب آمده است که سازمان نظامی آمریکا باکاهش شدید بودجه مواجه شده و به همین دلیل شمار نظامیان ارتش این کشور هم به کمترین حد خود از سال 1940 میلادی تاکنون رسیده است.

برای تامین منابع بودجه نظامی آمریکا، چاره ای نیست باید بار دیگر آتش جنگی خارجی شعله ور شود و میدان عربی همیشه بهترین فرصت بوده است.



** رقیب در وضعیتی بهتر

« ولادیمیر پوتین» در حال تعبیر رویای روس ها است، احساسات ملی در روسیه بویژه بعداز زورآزمایی های او با اوباما در پرونده های بین المللی رو به رشد است.

افزایش معاملات نظامی روسیه در خاورمیانه و مغربی عربی و گسترش روابط آن با مصر،عراق ، الجزایر و مغرب و بویژه سوریه و ایران در دستور کار جدی مسکو است.

3 وتوی روسیه و چین مانع ماجراجویی های سازمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در سوریه شده است.

دام اوکراین برای در تنگنا قرار دادن پوتین، به افزایش احساسات ملی در روسیه و وارد شدن آسیب به اقتصاد اروپا منجر شده است.



** بریکس و افزایش نگرانی ها

کشورهای عضو بریکس « روسیه ، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی» تصمیم گرفته اند بانک توسعه را با سرمایه گذاری اولیه 50 میلیارد دلار و ذخیره 100 میلیارد دلاری راه اندازی کنند و هدف آن جایگزین شدن به جای صندوق بین المللی پول و یا دست کم رقابت با آن است.

این دولت ها همچنین تصمیم گرفته اند بجای دلار بدنبال واحد ارزی دیگری باشند.

برای اوباما ساده نیست،ببیند کشورهایی که 40 درصد جهان را تشکیل می دهند و 5 تولید کننده بزرگ جهانی هستند، یک نیروی تهدید کننده جهانی تشکیل دهند.

اکنون چاره ای نیست باید قدرت نظامی آمریکا به رخ کشیده شود و این هدف در سخنان اخیر اوباما کاملا مشهود است بویژه هنگامی که پوتین را خطاب قرار داد و گفت : همواره تلاش می کنید تا جلوی تاثیرآمریکا در کشورهایی که با سیاست های آن توافق ندارند، بگیرید.

پوتین بارهای تاکید کرده است که آمریکا با کشورهای بریکس نباید به عنوان یک « تابع» تعامل کند.

و باز میدان عربی بهترین فرصت است.



** سودهای ایران و نگرانی عربستان و رژیم صهیونیستی

ایران به سودهای زیادی در مذاکرات با غرب دست یافته که از جمله دست کم دریافت 6 میلیارد دلار است.

ایران اکنون در صدر کشورهایی قرار دارد که با تروریسم مبارزه می کند و عربستان نگران نفوذ گسترده آن در بیشتر کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، یمن و لبنان حتی در بیشتر مناطق آسیایی و آفریقایی است.

فشارهای عربستان و رژیم صهیونیستی بر اوباما غیرقابل انکاراست، آنها طاقت ندارند تا سودهایی را که ایران از توافق هسته ای با غرب تحصیل می کند و جایگاهش در حوزه خلیج فارس و دریای مدیترانه تقویت می شود، ببینند.



** سودای السیسی برای همپیمانی با روسیه

« عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر به همپیمانی با روسیه ابراز تمایل کرده و دیدارش از مسکو نگرانی واشنگتن را بدنبال داشت بویژه اینکه از معامله نظامی بین مسکو و قاهره سخن به میان آمده است.



** اخبار سوریه برای واشنگتن خوشایند نیست

در سوریه اخبار برای آمریکا و دوستانش خوشحال کننده نیست، بشار اسد برای سومین بار به عنوان رییس جمهوری انتخاب شد، ارتش و حزب الله در القلمون ، حلب و غوطه پیشروی کرده اند.

رسانه های آمریکایی همواره تاکید می کنند که همپیمانی با بشار اسد بسیار بهتر از حمایت از عناصر مسلح تروریست است.

رسانه های آمریکایی اعتراف کرده اند که سخن گفتن از اعتدال در باره عناصر مسلح تروریست و تکفیری فریبکاری است در حالیکه آنها در چنگ « داعش» و « جبهه النصره» هستند.

به اصطلاح ائتلاف مخالفان در اختلافات ، چنددستگی ها و منافع خود غرق شده اند و اکنون برخی مانند « کمال اللبوانی» به حضور در اسراییل افتخار می کنند.



** تاریخ قضاوت می کند

ناگهان « داعش»، موصل عراق را اشغال و بسوی کردستان این کشور پیشروی کرد.

روزی تاریخ خواهد گفت و قضاوت خواهد کرد که چرا و چگونه این مناطق زیر نگاه تیزبین رادارها و پایگاه های ناتو در منطقه توسط داعش اشغال شدند.

مهم ایجاد نگرانی بود و بریده شدن سر دو نظامی آمریکایی هم باید آتش این نگرانی و خطر را شعله ورتر می کرد شاید تنها چاره آمریکا بود.

اکنون آمریکا با یک شبه درخواست بازمی گردد و شاید به نظر رسد اوباما در بازگرداندن هیبت فروپاشیده آمریکا موفق شده است.

اما آیا این ائتلاف شکننده می تواند ره بجایی ببرد و اوباما را نجات دهد و یا اینکه در میان یک میدان مین گرفتار و زمین گیر خواهد شد؟

ناظران معتقدند که مواضع جمهوری خواهان ، ترکیه ، انگلیس ، آمریکا و روسیه و ایران و سوریه، همه اینها کافی است که بسرعت زمینه فروپاشی این ائتلاف و طرحی آمریکای سعودی را فراهم کنند.

خاورم ** 1324
کد N502903

وبگردی