آفتاب

درخواست یونانی ها از آلمان برای پرداخت غرامت جنگی

درخواست یونانی ها از آلمان برای پرداخت غرامت جنگی

آتن- ایرنا- رئیس دومین حزب بزرگ سیاسی یونان مدعی شد آلمان باید بابت جنایاتی که نیروهای نازی درخلال جنگ دوم جهانی علیه یونانی ها مرتکب شده اند، خسارت و غرامت جنگی پرداخت کند.

به گزارش ایرنا از آتن،' الکسیس چیپراس' رئیس حزب چپ ائتلافی یونان (سی ریزا) در سخنانی در محل نمایشگاه بین المللی شهر تسالونیک در شمال این کشور گفت: متاسفانه دولت های یونان تا به حال هیچ اقدام موثری دراین رابطه انجام نداده و از حق ملت یونان دفاع نکرده اند.

چیپراس در ادامه مدعی شد نیروهای نازی در خلال جنگ دوم جهانی خسارات مالی و جانی زیادی به مردم یونان وارد کرده اند و تا کنون هیچ اقدامی برای دریافت غرامت از این کشور صورت نگرفته است.

رئیس حزب چپ ائتلافی یونان در ادامه تاکید کرد دریافت خسارت از کشور آلمان حق مسلم یونان است و به مجرد اینکه حزب متبوعش به قدرت برسد، تمام اقدامات قانونی و سیاسی در سطح ملی و بین المللی را بکار خواهد برد تا خسارت از آلمان و وام هایی که نیروهای جنایتکار نازی به زور از بانک های یونانی گرفته بودند را به همراه بهره آن دریافت کند.

این مقام سیاسی یونان که با توجه به روند اوضاع سیاسی و احتمال انتخاب نشدن رئیس جمهوری جدید توسط نمایندگان پارلمان فعلی و برگزاری انتخابات زودهنگام، سخن می گفت، افزود: دولت راستگرای ائتلافی دموکراسی نوین در مذاکره با وام دهندگان و نمایندگان نظام سرمایه داری هیچ طرحی را برای بهبود وضع ناهنجار اقتصادی مردم پیشنهاد نمی کند و فقط دریافت و اجراکننده دستورات 'آنگلا مرکل' صدراعظم آلمان است.

دوران ریاست جمهوری 'کارلوس پاپولیاس' رئیس جمهوری یونان در بهمن ماه امسال به پایان می رسد و براساس قوانین این کشور باید حداقل 180 نماینده پارلمان به رئیس جمهور معرفی شده رای مثبت دهند و این درحالی است که دو حزب سوسیالیست پاسوک و دمکراسی نوین که تشکیل دهنده دولت ائتلافی هستند، تعداد 153 کرسی در پارلمان این کشور در اختیار دارند.

چنانچه پارلمان یونان نتواند رئیس جمهوری جدید را انتخاب کند، دولت منحل و انتخابات زودهنگام در کشور برگزار خواهد شد.

چیپراس سیاست های القایی صدراعظم آلمان و نظام سرمایه داری مبنی بر ادامه سیاست ریاضت اقتصادی در یونان را بسیار مخرب و خطرناک عنوان کرد و گفت: دولت راستگرا و محافظه کار ائتلافی دموکراسی نوین تا به حال هیچ طرح ملی برای بهبود وضع اقتصادی ارایه نکرده است، با کشورهای جنوب اروپا که دارای مشکلات و بحران مالی هستند، وارد هم پیمانی جهت اقدامات مشترک علیه خواست های صدراعظم آلمان نشده و فقط با اطاعت کورکورانه، اقتصاد و جامعه یونان را به نابودی می کشد.

رئیس حزب چپ ائتلاف که حزب متبوعش در آخرین نظرسنجی های به عمل آمده 8 درصد از حزب حاکم راستگرا و محافظه کار دموکراسی نوین پیشی گرفته، در ادامه سخنان خود افزود: دولت ائتلافی راستگرای یونان نمی تواند برای برون رفت از بحران مالی کشور اقدامی انجام دهد و بنابراین برای رهایی از بحران مالی، حزب متبوعش خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام است.

اروپام**462 **1561
کد N502880

وبگردی