آفتاب

شیشه عمر جوانان در دستان شیشه

شیشه عمر جوانان در دستان شیشه

سمنان - ایرنا - شب ها تا ساعت شش صبح می نشست و درس می خواند، اما دریغ از یک لحظه خستگی، بدون گرفتن رژیم غذایی، آنچنان لاغر شده بود که همه تعجب می کردند، هیچ کس نمی دانست این سرحالی و خوش اندامی از اعتیاد به شیشه است.

شیشه از سال 1384 وارد کشور شد، ترکیب اصلی این ماده از آمفتامین C9H13N گرفته شده که یک ماده محرک و اعتیادآور است و مغز و سیستم عصبی را به شدت تحریک می کند و از نظر شیمیایی اثر آن از آمفتامین بیشتر است.

این ماده به شکل پودری سفیدرنگ، بدون بو و تلخ وجود دارد که به راحتی در نوشابه های الکلی و غیرالکلی حل می شود.

نام آن را به این دلیل شیشه گذاشته اند که هنگامی که در مجاورت حرارت قرار می گیرند همانند یخ بخار می شود.

تبلیغات دروغین در باره اینکه شیشه اعتیاد آور نیست آن را به محبوب ترین ماده مخدر صنعتی بین جوانان تبدیل کرد و ایران را در فهرست پنج کشور مصرف کننده عمده شیشه قرار داد.

'سینا احدی' کارشناس کلینیک ترک اعتیاد گفت : واکنش بدن به محرومیت از مصرف مواد یا به عبارت دیگر نوع 'خماری' مواد مخدر سنتی و صنعتی با هم متفاوت است .

وی افزود: مواد مخدر سنتی دارای علائم سریع خماری است، به این معنی که معتاد پس از گذشت چهار تا 12 ساعت از آخرین مصرف دچار علائم ناخوشایندی مثل آب ریزش از چشم و بینی، بیقراری، دردهای عضلانی، مشکلات گوارشی به صورت دل پیچه و اسهال و در نهایت تشنج می شود.

وی اضافه کرد: اما در مورد مصرف شیشه معمولا مدت طولانی و حتی تا یک ماه پس از آخرین مصرف، علائم محرومیت از مواد بروز نمی کند.

وی تصریح کرد: همین تفاوت است که خانواده به ندرت می توانند اعتیاد فرد به شیشه را تشخیص دهند و فرد معتاد هم به این توهم دچار می شود که معتاد نیست.

'نغمه طیبی' پزشک کلینیک ترک اعتیاد با بیان اینکه مصرف مواد مخدر سنتی علائم زودرس دارد ،گفت: مواد مخدر سنتی مثل تریاک، هروئین و سایر فرآورده های طبیعی، به طور معمول دارای آثار و عوارض جسمانی مشخصی هستند.

وی افزود: به طور مثال فرد مصرف کننده به سرعت تکیده و لاغر می شود. لب های سیاه و رنگ پوست تیره، خمیدگی قامت و چهره پژمرده، از دیگر علائم بارز و ظاهری معتادین به مواد مخدر است.

وی با اشاره به برخی نشانه های اعتیاد به شیشه گفت: مصرف کنندگان شیشه، به جز تغییر در اندازه و ابعاد مردمک چشم، زخم های احتمالی در گوشه های کناری زبان و مقدار کمی لاغری نشانه های جسمی مشخصی ندارند.

وی افزود: پرحرفی، پرفعالیتی و پس از آن یاس و افسردگی، جزئی از تغییرات رفتاری مصرف کنندگان است.

وی اظهار کرد: بروز توهم و اختلالات شناختی و در نتیجه احتمال انجام رفتارهای پرخطر، از عوارض قطعی مصرف شیشه است که در درازمدت نمایان می شود.

'مهناز اسماعیلی' کارشناس ورزشی هم در واکنش به این خبر که زنان گرایش زیادی به مصرف شیشه دارند گفت: علت این امر تبلیغاتی است که می گوید شیشه باعث لاغری می شود.

وی افزود:این باور نادرست موجب گرایش بسیاری از زنان به مصرف شیشه شده در حالی که وابستگی فوق العاده ای که این ماده اعتیاد آور ایجاد می کند اثراتی به مراتب جبران ناپذیر به دنبال دارد.

نگاهی به صفحه حوادث روزنامه ها و سایت های خبری کافی است که متوجه شویم سایه شوم شیشه در ذهن فرد معتاد، او را به انجام هر کاری مجبور می کند.

'فکر می کردم کسی مرا تعقیب می کند'، 'به همه سوء ظن دارم، همه خائنند' ، ' احساس می کردم کسی از پشت شیشه ماشین مرا نگاه می کند' ، 'صداهایی می شنیدم که می گفت او را بکش' و ... اینها حرف هایی است که مبتلایان به شیشه می زنند، حرفهایی که گاهی به عمل هم منجر می شود و نتیجه آن پیکر غرق به خون خانواده آنهاست که آن سایه های شوم دستور قتلشان را صادر کردند.

حتی موردی هم داشتیم که فرد شیشه ای چشم خود را با چاقو تخلیه کرده چون آن سایه های شوم ذهنی به او گفته اند در چشمش دوربینی کار گذاشته شده که همه اعمال او را ضبط می کند.

اینها گوشه ای از آثار توهم مصرف شیشه است که این روزها بلای جان شیشه عمر جوانان شده است.

فرمانده انتظامی استان سمنان نسبت به افزایش گرایش، خرید و فروش و مصرف مواد مخدر صنعتی در این استان هشدار داد و گفت: بیش از نیمی از افرادی که از ابتدای امسال تاکنون دستگیر شده اند سابقه اعتیاد به شیشه یا قاچاق آن را داشتند.

سردار 'محمدرضا میرزایی' افزود: بسیاری از جوانان اولین بار کنجکاوانه از شیشه استفاده می کنند و در این بلای مهلک فرو می روند.

وی گفت: اولین قدم برای کاهش مصرف آگاهی دادن به خانواده ها برای ارتباط صمیمانه با جوانان و آموزش مهارت نه گفتن به جوانان است.

بر اساس آمارهای تایید شده نیروی انتظامی در یک سال گذشته مصرف شیشه به حدی افزایش یافته که هم اکنون دومین ماده مخدر پر مصرف در ایران پس از تریاک، شیشه است.

مصرف کنندگان شیشه بیشتر قشر جوان هستند و از این ماده مخدر بخاطر افزایش ساعات بیداری، افزایش کارایی و انرژی در محل کار و دانشگاه استفاده می کنند.

این ماده مخدر در اصطلاح بین مصرف کنندگانش ماده یک، دو، سه است. یک ، دوسه ای که آنها را به سوی سایه های شوم توهم، سیاهی و مرگ می کشاند.ک/4

7340/599/ 605
کد N502879

وبگردی