آفتاب
یک نماینده پیشین مجلس:

در هشت سال گذشته دانشجویان نتوانستند فعالیت اجتماعی و سیاسی را تمرین کنند

در هشت سال گذشته دانشجویان نتوانستند فعالیت اجتماعی و سیاسی را تمرین کنند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: فلسفه تشکیل دانشگاه تنها آموزش علمی نیست بلکه تمرین فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی از اهداف تشکیل دانشگاه است.

ابوالقاسم عابدینی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه ایجاد جو زنده و فعال در فضای دانشگاه‌ها یکی از اتفاقاتی بود که با روی کار آمدن دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت، اظهار کرد: این ضرورت وجود دارد که در دانشگاه‌ها بعد از فراز و نشیب زیاد جوی ایجاد شود تا دانشجویان سرزنده شوند و علاوه بر فعالیت‌های آموزشی بتوانند در ساختار اجتماعی و سیاسی کشورشان موثر واقع شوند.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای در کشور مخالف زنده شدن فضای دانشگاه‌ها و فعالیت و تاثیرگذاری دانشجویان در ساختار سیاسی و اجتماعی کشور هستند، افزود: عده‌ای می‌خواهند دانشگاه را تبدیل به دبیرستانی بزرگ کنند که با دانش‌آموزانی بزرگ‌تر فقط به دنبال علم‌اندوزی است و به مسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کاری ندارند که البته این موضوع با فلسفه تشکیل دانشگاه و سیاست‌های آن مخالف است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فلسفه تشکیل دانشگاه تنها آموزش علمی نیست بلکه تمرین فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی از اهداف تشکیل دانشگاه است، خاطرنشان کرد: دانشجویان باید بتوانند بعد از گرفتن مدرک تحصیلی در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی شرکت کرده و نظر دهند و دولت یازدهم به دنبال این موضوع تلاش‌های خود را انجام می‌دهد اما جریانی در مقابل دولت، مخالف این موضوع است و خواهان آن است که کسی در رأس دانشگاه باشد که مثل مدیر مدرسه بوده و نظارت‌های خاص آن را داشته باشد تا فارغ از هر دردسری سال تحصیلی به اتمام برسد و متاسفانه تا حد زیادی در این مسیر موفق بوده‌اند.

عابدینی‌پور افزود: امروز وقتی وارد فضای دانشگاه می‌شویم شاهدیم بالغ بر 70 درصد دانشجویان احساس می‌کنند تنها برای آموزش‌های علمی و درسی به دانشگاه آمده‌اند بدون داشتن اختیار در تصمیم‌گیری‌های کلان و نظر دادن.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به حساسیت مجلس بر روی دو وزارتخانه ورزش و وزارتخانه مربوط به دانشگاه‌ها، گفت: با توجه به اینکه سرپرست یک وزارتخانه بیشتر از سه ماه برای حضور در این جایگاه فرصت ندارد نمی‌تواند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت داشته باشد و افرادی که خواهان فعالیت اجتماعی و سیاسی دانشجویان و دانشگاهیان نیستند از این فرصت به دنبال این هستند تا نیرویی در این جایگاه قرار گیرد که فقط به دنبال اداره کردن دانشگاه‌ باشد در حالیکه در تمام دنیا دانشگاه علاوه بر آموزش مسائل علمی به موضوعات سیاسی و اجتماعی می‌پردازد.

این فعال سیاسی با اشاره به صراحت و بیان آقای روحانی مبنی بر پیگیری منویات دولت و انجام حرکت مفید از سوی سرپرست وزارت علوم در این وزارتخانه، گفت: پیگیری تخلفاتی که در فضای دانشگاه صورت گرفته است از جمله در موضوع بورسیه‌های علمی و ... باید مدنظر قرار داده شود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در هشت سال گذشته بدون اغراق دانشگاه‌ها از فضای اجتماعی و سیاسی دور شده‌اند و نتوانستند تمرین خوبی در این رابطه برای دانشجویان باشند، خاطرنشان کرد: در مدت دو سه ماهی که وظایف وزارت علوم به عهده سرپرست آن است باید فضای دانشگاه زنده نگه داشته شود و به دانشجویان اجازه اظهارنظر بدهند و به بهانه‌های مختلف مانع دانشجویان نباشند.

وی افزود: با توجه به سابقه مثبت فعالیت‌های سرپرست فعلی وزارت علوم در امور مربوط به این حوزه امیدواریم که بتواند زندگی و شور و شوق را به دانشگاه‌ها برگرداند.

انتهای پیام

کد N502847

وبگردی