آفتاب
معاون مدیر عامل شرکت ملی حفاری در گفت‌و‌گو با ایلنا:

هیچ دكلی گم نشده است/صد درصد دكل‌های وارداتی 8 سال گذشته چینی بوده‌اند

هیچ دكلی گم نشده است/صد درصد دكل‌های وارداتی 8 سال گذشته چینی بوده‌اند

در حال حاضر ۱۰ دکل شرکت ملی حفاری در میدان آزادگان و یاران در حال کار است و تا پایان سال به ۱۵ دکل خواهد رسید و دکل یازدهم نیز بزودی فعال خواهد شد

معاون مدیر عامل شرکت ملی حفاری گفت: صد درصد دكل‌هایی كه طی 7 تا 8 سال گذشته وارد كشور شده چینی بوده اند و به لحاظ كیفیت ممكن است تفاوت هایی با دكل های ساخت اروپا و امریكا داشته باشند اما بحث نظارت و تقاضا و نگهداری نیز نباید نادیده گرفته شود.

"محمدرضا تاکایدی"، "معاون مدیر عامل شرکت ملی حفاری" در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اخباری مبنی بر گم شدن یک دکل حفاری گفت: سال گذشته زمان حمل دکل‌ها بدلیل مشکلی که برای کشتی یدک کش پیش می‌آید طناب پاره می‌شود و دکل بصورت no control به حرکت درآمده و در یکی از جزایر متوقف می‌شود ولی نباید تعبیر به این شود که دکل گم شده و البته از بقیه جزئیات آن نیز بی‌اطلاعیم.

وی تعداد "دکل‌های حفاری" فعال در کشور را ۱۲۰ دکل اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۲۰ دکل در بخش دریایی و مابقی در خشکی فعالند که البته تعدادی از دکل‌های خشکی بدلیل اینکه کار ندارند و یا قراردادشان تمام شده غیر فعالند.

تاکایدی تصریح کرد: از ۱۲۰ دکل فعال کشور ۷۰ دکل مربوط به شرکت ملی حفاری و بقیه مربوط به حفاری شمال، نفت‌کاو، سپنتا، مپنا، GPTC و تدبیر است.

وی خاطرنشان کرد: صد درصد دکل‌هایی که طی ۷تا ۸ سال گذشته وارد کشور شده‌اند چینی بوده‌اند البته تعدادی نیز داخل ایران اسمبلی شده که آن‌ها نیز از چین وارد شده‌اند البته ممکن است چین نیز از اروپا وارد کرده باشد اما در هر صورت به اسم دکل چینی وارد کشور شده است.

معاون مدیر عامل شرکت ملی حفاری ادامه داد: دکل‌های چینی با دکل‌های ساخت اروپا و امریکا به لحاظ کیفیت متفاوت است اما تفاوت‌ها چشمگیر نیست البته بحث نظارت و تقاضا را نیز نباید نادیده گرفت ضمن اینکه نگهداری از دکل‌ها نیز در کارکرد آن‌ها بی‌تاثیر نیست.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ دکل شرکت ملی حفاری در میدان آزادگان و یاران در حال کار است و تا پایان سال به ۱۵ دکل خواهد رسید و دکل یازدهم نیز بزودی فعال خواهد شد و همچنین یک دکل در کیش فعال است که در حال تکمیل حفاری چاه هاست و تا 1.5 سال آینده کار تحویل کار فرما می‌شود.

تاکایدی ادامه داد: در میدان آزادگان و یاران کار حفاری تازه آغاز شده و ما باید کار حفاری ۴۰ حلقه چاه در آزادگان و ۲۲ حلقه چاه را در یاران انجام دهیم.

کد N502790

وبگردی