آفتاب

چهار چینی تروریست در اندونزی بازداشت شدند

چهار چینی تروریست در اندونزی بازداشت شدند

کوالالامپور – ایرنا – پلیس اندونزی از دستگیری چهار تروریست ایغور چین و سه تروریست این کشور به اتهام همکاری با گروه تکفیری داعش خبر داد.

به گزارش ایرنا، تارنمای خبری 'مردکا' اندونزی روز دوشنبه به نقل از 'پل سوتارمان' فرمانده پلیس ملی این کشور اعلام کرد پلیس در عملیاتی هفت متهم به همکاری با تروریست ها را بازداشت کرد که چهار متهم ایغور هستند.

ایغورهای چین در منطقه خودمختار 'سین کیانگ' چین در شمال غربی این کشور زندگی می کنند.

وی گفت این افراد به زبان ایغوری صحبت می کنند و پلیس در حال بررسی این مساله است. این ایغورها از مسیر زمینی از ترکستان (منطقه خودمختار سین کیانگ) به کامبوج رفته و سپس وارد تایلند شده اند.

ایغورهای چینی برای رسیدن به مقصد، در تایلند اقدام به تهیه گذرنامه جعلی کرده و سپس با هواپیما به مالزی و از آنجا به باندونگ اندونزی سفر کرده اند.

فرمانده پلیس ملی اندونزی، گفت این هفت نفر در پوسو در جزیره سولاوسی اندونزی تحت نظر بوده و دستگیر شدند.

'سوسیلو بامبانگ یودهویونو' رییس جمهور اندونزی پس از دستگیری های گسترده اخیر در این کشور جنوب شرق آسیا برای شناسایی افراد مرتبط با گروه داعش دستور العمل هفت ماده ای صادر کرد.

این دستور العمل که در اختیار وزارتخانه ها و نهادهای درگیری در خصوص مساله تروریست ها در اندونزی قرار گرفته راه های پیوستن اتباع این کشور به تروریست ها در سوریه و عراق را سد می کند.

'دجوکو سیانتو' وزیر هماهنگی امور سیاسی، حقوقی و حقوق بشر اندونزی که این خبر را اعلام کرده، گفت این دستور العمل مرتبط با گذرنامه های جعلی و چگونگی صدور ویزا به ویژه ویزای ترکیه است که تاکنون به راحتی در اندونزی صادر می شد.

این دستورالعمل همچنین خواستار نظارت به فعالیت اتباع اندونزی که در سوریه عملیات تروریستی انجام می دهند، شده است.

محدودکردن جابجایی و فعالیت تروریست ها و پیگیری، نظارت و دنبال کردن حرکت اتباع اندونزی که قصد اعمال تروریستی دارند از دیگر محورهای این دستورالعمل است.

رییس جمهور اندونزی همچنین خواستار همکاری نزدیک پلیس و ارتش به منظور مقابله با فعالیت تروریست ها در این کشور شده است.

یودهویونو معتقد است که گروه تروریستی داعش با جنایاتش زنگ بیداری رهبران جهان از جمله رهبران کشورهای اسلامی برای مقابله با افراط گرایی را به صدا درآورده است.

وی اخیرا جنایات و فعالیت های گروه تروریستی و تکفیری داعش را 'شرم آور' دانست و خواستار وحدت رهبران جهان اسلام برای پایان دادن به افراط گرایی شد.

هم اکنون ده ها اندونزیایی با گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق همکاری دارند و حرکت هایی برای جذب اتباع فقیر این کشور به این گروه انجام شده است.

گروه تروریستی داعش طی چند ماه گذشته با تبلیغات بسیار در اندونزی و توزیع کوپن مرغ و یا قول ارایه ماهیانه تا 400 دلار حقوق به افراد فقیر تلاش کرده است آن ها را جذب تروریست ها کند.

آساق**1611
کد N502785

وبگردی