آفتاب

حالا چرا «هساث»؟!

حالا چرا «هساث»؟!

آرش صادقی لواسانی که پوسترش برای فیلم «طبقه حساس» برگزیده شانزدهمین جشن خانه سینما شد، از ماجرای طراحی این پوستر و وضعیت گرافیست‌های فعال در این حوزه گفت.

این گرافیست در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: همکاری من و کمال تبریزی قدیمی است و در فیلم‌های «همیشه پای یک زن در میان است» و «فرش باد»‌ و سریال «شهریار» با هم کار کرده بودیم. تبریزی از کارگردان‌هایی است که به شغل و حرفه همه احترام می‌گذارد و اگر به کار یک نفر ایمان داشته باشد، دخالتی نمی‌کند. او یک کارگردان استثنایی است.

او درباره طراحی پوستر فیلم «طبقه حساس» گفت: من بدون دیدن فیلم، پوستر «طبقه حساس» را طراحی کردم. در بحبوحه رساندن فیلم به جشنواره حبیب رضایی با من تماس گرفت و داستان فیلم را برایم تعریف کرد. من هم پیشنهاد دادم بر اساس سوژه داستان، یک فضای فانتزی که می‌تواند سیاه هم باشد برای پوستر فیلم طراحی کنم.

صادقی افزود: یکی از مواردی که برای پوستر پیشنهاد دادم و مورد قبول واقع شد، غلط نوشتن کلمه «حساس» برای پایین آمدن بار منفی آن بود. این غلط نوشتن باعث شد جذابیت بصری ایجاد شود و توجه‌ها را به سمت خود جلب کند. مردم با دیدن کلمه «هساث» کنجکاو می‌شدند و این خیلی مهم بود.

پوستر طبقه حساس/اثر آرش صادقی

این گرافیست همچنین درباره وضعیت طراحی پوسترهای سینمایی در ایران اظهار کرد: من در حوزه سینما خیلی پر کار نیستم و ترجیح می‌دهم اگر قرار است برای فیلمی پوستر طراحی کنم، طرف مقابلم کارگردان فیلم باشد، چون معمولا پخش‌کننده‌ها به جنبه هنری کار اهمیت نمی‌دهند و فقط می‌خواهند سر بازیگرهای فیلم را در پوستر کنار هم بچسبانیم.

او ادامه داد: اکثر پخش‌کننده‌ها به گرافیست‌ها اجازه نمی‌دهند طراحی درست با استانداردهای بین‌المللی را در کارشان لحاظ کند. متاسفانه ما در زمینه طراحی پوستر برای فیلم خیلی از دنیا عقبیم. همه اساتیدی که کنارشان کار یاد گرفتم به من یاد دادند که کار خودم را بکنم و با سفارشی کردن آن باعث بی‌ارزش شدنش نشوم. اگر بقیه فعالان سینما هم مثل کمال تبریزی به کار گرافیست اطمینان داشته باشند و اجازه بدهند کار خودش را بکند، قطعا اتفاقات خوبی در حوزه تبلیغات سینما خواهد افتاد.

صادقی در پایان گفت: در سال‌هایی که نرم‌افزارهای طراحی این‌قدر پیشرفته نبود کسانی مثل مرتضی ممیز، فرشید مثقالی و عباس کیارستمی پوسترهایی را برای سینما طراحی کردند که هنوز هم جزو بهترین‌ها هستند.

انتهای پیام

کد N502745

وبگردی