آفتاب
نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان:

انگیزه الهی در امر طلبگی، منزلت اجتماعی را به همراه دارد

انگیزه الهی در امر طلبگی، منزلت اجتماعی را به همراه دارد

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: انگیزه الهی در امر طلبگی، به خودی خود منزلت اجتماعی و دنیوی را نیز به دنبال دارد و روح کلی اخلاص و انگیزه الهی را نیز می‌توان در آیه 122 سوره مبارکه توبه جست‌وجو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خاتمی در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان با تأکید بر اینکه دوران طلبگی باید همواره به دور از سیاست‌زدگی که از آفت‌های جدی این دوران است، باشد، افزود: بی‌شک، یکی از خطراتی که امروز حوزه‌های علمیه ما را تهدید می‌کند، ورود طلاب به جرگه جناح‌بندی‌های سیاسی است.

وی با تأکید بر اینکه انگیزه الهی، رکن دوم تحصیل موفق در حوزه‌های علمیه است، تصریح کرد: اگر هدف از تحصیل در حوزه‌های علمیه، فقط اخذ مدرک باشد، بالاترین ثواب آن موقعیت شغلی خواهد بود که از طریق این مدرک برای طلبه به وجود می‌آید، در حالی که اگر این انگیزه الهی باشد، به هر میزان که ضریب اخلاص طلبه بالا باشد، اثرگذاری و اجر معنوی بیشتری نیز در پی دارد.

امام جمعه زنجان در ادامه با یادآوری اینکه سیستم آموزشی حوزه‌های علمیه هنوز هم به عنوان پیشرفته‌ترین و بابرکت‌ترین نظام‌های آموزشی کشور مطرح بوده و این امر به دلیل اثرگذاری بالای مباحثه است، اظهار کرد: بی‌تردید، حضور با طهارت نفس در کلاس و مقدس شمردن آن، صفای باطن ایجاد کرده و همین امر کشش‌های معنوی ایجاد می‌کند که جزو مقوله‌های کیفی است.

خاتمی با اشاره به اینکه انگیزه و علاقه، نخستین خصیصه‌ای است که طلاب باید از آن بهره‌مند باشند تا بتوانند در حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیل شوند، اظهار کرد: توکل بر خداوند متعال، تحمل سختی‌ها و برنامه‌ریزی برای رسیدن به مقصد، از جمله آثاری است که علاقه و انگیزه در دوران طلبگی آن‌ها را به دنبال خود دارد.

وی با تأکید بر اینکه طلبه باید تابع خط رهبری بوده و در جناح‌بندی‌های سیاسی دخالت نکند، خاطرنشان کرد: علما نه تنها باعث تسکین و آرامش جهان شیعه در برابر توطئه‌های گوناگون آمریکا و اسرائیل هستند، بلکه این مراجع نقشی غیرقابل انکار در پیشبرد اهداف حوزه‌های علمیه دارند، از این رو یکی از خطراتی که امروز حوزه‌های علمیه ما را تهدید می‌کند، ورود طلاب به جرگه جناح‌بندی‌های سیاسی است که باید از آن دوری کرد.

انتهای پیام

کد N502403

وبگردی