آفتاب
برای پایان دادن به تنش های سیاسی

وزیرکشورلبنان:همکاری حزب الله و جریان المستقبل دور ازدسترس نیست

وزیرکشورلبنان:همکاری حزب الله و جریان المستقبل دور ازدسترس نیست

بیروت – ایرنا - « نهاد المشنوق» وزیرکشور لبنان تاکید کرد که « امکان اقدام مشترک وهمکاری حزب جریان المستقبل و حزب الله از طریق فراکسیون وفادادری به مقاومت درپارلمان (فراکسیون حزب الله) برای فعال کردن دولت ، مجلس و کاهش تنش های سیاسسی در لبنان دور از دسترس نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، المشنوق امروز ( یکشنبه) به همراه « تمام سلام » نخست وزیر لبنان برای پیگیری پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی به قطر رفته است.

وی در گفت وگو با خبرنگاران همراه هیات لبنانی تاکید کرد: احتمال جدی وجود دارد که بزودی بین « نبیه بری» رییس مجلس و « سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل برای فعال کردن پارلمان در زمینه قانونگذاری تماس برقرار شود.

وزیرکشور لبنان درعین حال خاطرنشان کرد که تاکنون امکان برگزاری انتخابات دوره جدید مجلس لبنان به دلایل شرایط نامناسب امنیتی وجود ندارد.

این اظهارات المشنوق درحالی است که ثبت نام از نامزدهای دور جدید مجلس در محل وزارت کشور لبنان ادامه دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری گفت: لبنان به حمایت ها وضمانت های بین المللی نیاز دارد زیرا میان عراق که آتش درآن تازه شعله ور شده و سوریه که معلوم نیست چه وقت خاموش می شود، قرار گرفته است.

وزیر کشور لبنان به نقش محوری قطر در حل پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی به خاطر روابطش با غرب و گروه های تکفیری اشاره کرد و گفت که لبنان باید از این فرصت استفاده کند.

نهاد المشنوق تصریح کرد:نخست وزیرلبنان با ترکیه هم در خصوص پرونده نظامیان ربوده شده که تاکنون حل پرونده آنها پیشرفتنی نکرده است، تماس خواهد گرفت.



** شروط از خارج القلمون به گروه های تروریستی تکفیری ابلاغ می شود

ژنرال «عباس ابراهیم» فرمانده نیروهای امنیت عمومی لبنان هم تاکید کرد که شروط آزاد کردن نظامیان ربوده شده لبنانی به گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره از خارج از منطقه القلمون سوریه ابلاغ می شود.

وی درگفت وگو با خبرنگاران همراه هیات لبنانی خاطرنشان کرد: طبعیت مذاکره با « داعش» و « جبهه النصره» متفاوت است زیرا هر کدام شرط و شروط خود را دارند و با هم هماهنگ نیستند.

فرمانده نیروهای امنیت عمومی لبنان با بیان اینکه « قطر نقش میانجی دارد»، گفت که شروط گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره برای آزاد کردن نظامیان ربوده شده لبنانی، روند مذاکرات را کند کرده است اما چرخ مذاکرات آرام به جلو می رود.

ژنرال ابراهیم افزود: برخلاف آنچه رسانه ها گفته اند من در 2 روز گذشته در قطر نبوده ام بلکه چند روز قبل به ترکیه رفته بودم.

وی تصریح کرد که مذاکره کننده اصلی با گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره یک عنصر سوری است.

فرمانده نیروهای امنیت عمومی لبنان گفت که شیخ سلفی اهل عرسال لبنان « مصطفی الحجیری» تحرکاتش را در خصوص پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی متوقف کرده است.

ژنرال ابراهیم تاکید کرد که اوضاع در لبنان رو به بهبود و تنش ها و بحران های سیاسی و طایفه ای در حال فروکش است.

وی افزود: شاید یک اراده بین المللی بدنبال منفجر کردن اوضاع لبنان باشد اما لبنانی ها خواستار آرامش و برقراری ثبات و امنیت در کشورشان هستند.

گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره یازدهم مرداد ماه گذشته به شهرک عرسال لبنان حمله و بعداز 5 روز اشغال آن به همراه نظامیان ربوده شده، به بلندی های این شهرک که آن را اشغال کرده اند، بازگشتند.

گروه های تروریستی تکفیری تاکنون « علی السید» و « عباس مدلج» دو نظامی ربوده شده را سربریده و به شهات رسانده و تهدید کرده اند که اگر مطالبات آنها پاسخ داده نشود، همه 28 نظامی ربوده شده را سر می برند.

آزادی سلفی های تندرو موجود در زندان رومیه لبنان و پول ازجمله مهمترین مطالبات گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره از دولت لبنان است.

خاورم ** 1324
کد N502024

وبگردی