آفتاب
محسن رضایی:

باید در کشور به فهمی مشترک درخصوص توسعه برسیم

باید در کشور به فهمی مشترک درخصوص توسعه برسیم

دبیر مجمع تشخیص مصلح نظام با اشاره به چشم‌انداز ایران 1404، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی می‌خواهد تأثیرگذاری‌ها و تأثیرپذیری‌های امروز را برای استقرار کشور در خانه 1404 مدیریت کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلح نظام با اشاره به چشم‌انداز ایران 1404، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی می‌خواهد تأثیرگذاری‌ها و تأثیرپذیری‌های امروز را برای استقرار کشور در خانه 1404 مدیریت کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلح نظام صبح امروز در کارگاه آموزشی اقتصاد مقاومتی که در دانشکده مدیریت دانشگاه علوم اقتصادی برگزار شد، با تأکید بر این‌که اقتصاد مقاومتی ساخته و پرداخته شده توسط کشور ما نیست، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی جزو مباحث جدید دنیا به حساب می‌آید و دخالت دولت‌ها و ناتوانی آنها در حل مشکلات اقتصادی باعث شده است که امروز ما با ادبیات جدیدی به نام اقتصاد مقاومتی مواجه شویم.

وی با اشاره به الزامات اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: به طور کلی هر اقتصاد مانند خانه‌ای است که موقعیت این خانه بر اثر تأثیرگذاری‌ها و تأثیرپذیری‌ها تعیین می‌شود. حال این تأثیرگذاری‌ها و تأثیرپذیری‌ها گاه ممکن است کاهنده و گاه نیز ممکن است فزاینده باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلح نظام با بیان این‌که در جمهوری اسلامی خانه‌ای در 1404 به نام چشم‌انداز ایران 1404 ترسیم کرده‌ایم، گفت: ما می‌خواهیم که از خانه فعلی به خانه 1404 ارتقا پیدا کنیم در همین راستا باید تأثیرگذاری‌ها و تأثیرپذیری‌های فعلی را به گونه‌ای مدیریت کنیم تا به خانه 1404 برسیم.

رضایی افزود: اقتصاد مقاومتی می‌خواهد برای استقرار در خانه 1404 تأثیرگذاری‌ها و تأثیرپذیری‌ها را مدیریت کند. چرا که اقتصاد مقاومتی الگوی گفتمانی و مدیریتی است و امیدواریم که بتوانیم با این الگو به خانه 1404 برسیم و در آنجا استراحت کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه صحبت‌های خود به تقسیم 24 محور اقتصاد مقاومتی در چهار رکن مختلف در بعدهای کلان، توسعه و کارآفرینی پرداخت و گفت: رشد اقتصادی، تولید ملی، فرهنگ جهادی و سیاست‌های اقتصادی دولت چهار رکن اقتصاد مقاومتی از بعد اقتصاد کلان به شمار می‌آیند.

رضایی اقتصاد مردمی، دانش‌بنیان سازی، اصلاحات اقتصادی و همچنین فرهنگ جهادی را چهار رکن اقتصاد مقاومتی از بعد توسعه دانست و اضافه کرد: محورهای اقتصاد مقاومتی از بعد کارآفرینی شامل چهار بند کارآفرینی، دانش‌بنیان بودن، دولت اقتصادی و محیط کسب‌وکار می‌باشد.

وی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی بر ای شوک‌ها و نوسانات اقتصادی تنظیم نشده است، اظهار کرد: گرچه تهدیدات و تحریم‌ها از جمله شوک‌های اقتصادی به شمار می‌آیند اما ما در مقابله با آنها در اقتصاد مقاومتی صرفا به مباحثی که ناظر بر یک موضوع و شوک باشد نپرداخته‌ایم چرا که ما می‌خواهیم اقتصادمان را تهدیدناپذیر کنیم.

رضایی افزود: در همین راستا چنان‌چه ما می‌خواهیم اقتصادمان را شوک‌ناپذیر کنیم باید اتفاقات زیادی در اقتصاد کشور صورت بگیرد. ما باید برای تبیین سیاست‌های اقتصادی خود به برنامه‌های اجرایی پلی ترسیم کنیم که دولت، مجلس و قوه قضائیه بتوانند این سیاست‌ها را به فعل، عمل و اجرا تبدیل نمایند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام از ماه‌های آتی و پس از تصویب شاخصه‌ها، پایش‌ها و نظارت‌های خود را آغاز می‌کنیم تا ببینیم به چه مقدار از برنامه‌ها در قوای سه‌گانه توجه شده است.

وی با تأکید بر لزوم دانش بنیان بودن اقتصاد، تأکید کرد: چنان‌چه ما می‌خواهیم اقتصادی دانش بنیان داشته باشیم باید در همه اقدامات خود دانش را به کار بگیریم و بدون مشورت با کارشناسان اقدامی انجام ندهیم.

رضایی با تأکید بر لزوم بکارگیری کامل توانایی‌های درونی کشور، اظهار کرد: ما هیچ‌گاه در اداره کشور از همه افراد استفاده نمی‌کنیم چرا که هرگاه جناحی روی کار بیاید جناح دیگر را بیرون می‌کند. ما هنوز توانایی های درونی خود را به کار نگرفته‌ایم و بین خود اصطکاک‌هایی به وجود آورده‌ایم که مانع از فعالیت و رشد ما شده است.

وی در پایان با تأکید بر لزوم رسیدن به درک مشترک نسبت به مفهوم توسعه، گفت: باید ما به زبان و درکی مشترک نسبت به توسعه برسیم چرا که رسیدن به فهم مشترک در مورد توسعه از الزامات اساسی کشور است و چنانچه اقتصاد مقاومتی به فهمی مشترک تبدیل شود مدیریت و برنامه‌ریزی آن با مشکل مواجه نخواهد شد.

به گزارش ایسنا محسن رضایی در حاشیه این کارگاه در جمع خبرنگاران با بیان این‌که اقتصادی مقاومتی تدبیر و سیاسیتی برای عبور از شرایط کنونی کشور است، خاطرنشان کرد: امروز در ایران علاوه بر بیکاری و تورم در بسیاری از امور اقتصادی دارای نوعی عقب‌ماندگی هستیم. از سوی دیگر نیز دچار تحریم‌ها و موانعی که در جامعه مقابل پیشرفت کشور قرار گرفته است.

وی در ادامه با ارزیابی عملکرد دولت در حوزه اجرایی کردن سیاست‌های مقاومتی، اظهار کرد: برداشت ما از اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مثبت است چرا که هم دولت اقدامات خوبی انجام داده و هم مجلس آماده شده است که قوانین دست و پاگیر را برطرف نمایند.

دبیر مجمع تشخیص مصلح نظام با بیان این‌که مشکل اقتصاد خود ما هستیم، گفت: اگر موانعی مانند بوروکراسی اداری و فرهنگ مصرفی یارانه‌ها را اصلاح کنیم می‌توانیم در حوزه اقتصاد به جهش‌های بزرگی دست یابیم.

وی اضافه کرد: راهکار تعیین شده در اقتصاد مقاومتی این است که این اقتصاد دانش بنیان شود.

رضایی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه که در آستانه آن قرار داریم دولت و مجلس تلاش خواهند کرد که اقتصاد مقاومتی را از دست سیاست به راهکارها و برنامه‌هایی تبدیل کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه لایحه دولت در مورد خروج از رکود چیست، اظهار کرد: قرار است که در مجلس شورای اسلامی این موضوع مطرح شود و در آینده در مورد آن اعلام نظر شود.

انتهای پیام

کد N501888

وبگردی