آفتاب
بررسی روزنامه های ایران/ یکشنبه 23 شهریور 1393

«مثنوی هفتاد من کاغذ» تخلف های دولت پیشین

«مثنوی هفتاد من کاغذ» تخلف های دولت پیشین

تهران-ایرنا-پرونده روی پرونده و شاکی پشت شاکی؛ این سرنوشت دوستان و دولت «محموداحمدی نژاد» در یک سال گذشته بوده است. شکایت ها پیش از این در لفظ و کلام بود و اکنون تبدیل به پرونده هایی در دستگاه قضایی شده است؛ موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی داشت.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز یکشنبه 23 شهریور 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.



*** برخورد قضایی با متخلفان دولت نهم و دهم کلید خورد

«شکایت از یاران احمدی نژاد به دلیل بازنگرداندن اموال دولتی» عنوان گزارش روزنامه ی «اعتماد» بود که در آن به طرح شکایت مشاور ارشد رییس جمهوری از تخلفات دولت نهم و دهم اشاره کرد و نوشت: اعتراض های ترکان در این یک و سال و اندی گذشته تقریبا هیچگاه تمامی نداشته اند، هر از چندگاهی تخلفات دولت گذشته او را مجبور می کند تا زبان به گلایه یی جدید باز کند. ترکان یک روز خبر از برداشت چند میلیاردی از حساب دولت برای راه اندازی دانشگاه ایرانیان داد و یک روز گفت احمدی نژاد با استفاده از رانت مجوز این دانشگاه را اخذ کرده است، یک روز سخن از رانت های اطرافیان رییس دولت دهم در مناطق آزاد به میان آورد و روز دیگر خبر داد ماشین هایی که برای اجلاس عدم تعهد خریداری شده بود را احمدی نژاد به نزدیکانش فروخته است... یک روز از پروژه لاله سخن گفت و یک روز ساختمان لادن.

به نوشته ی اعتماد، دیروز مشاور ارشد رییس جمهوری از بازنگردانده شدن اموال دولتی توسط برخی مسوولان دولت دهم گلایه کرد و گفت: «دولت این موضوع را برای رسیدگی به دستگاه قضایی ارجاع داده است.»

روزنامه ی «آفتاب یزد» هم با «مقامات سابق هنوز اموال دولتی را بازنگردانده اند» به سراغ این موضوع رفت و به نقل از ترکان نوشت: متاسفانه با گذشت بیش از یکسال از آغاز به کار دولت یازدهم، همچنان خودروها، اموال و ساختمان ها که اعلام شده بود توسط برخی مسوولان دولت گذشته مورد استفاده قرار می گیرد که ماجرا به دستگاه قضایی ارجاع شده است تا از طریق قانون نسبت به بازگرداندن اموال دولتی اقدام شود.

«شکایت از مسوولان دولت قبل به علت پس ندادن اموال دولتی» هم عنوان گزارش روزنامه ی «مردم سالاری» بود که در بخشی از آن آمده است: گویا قرار نیست داستانهای مربوط به بعضی دولتمردان سابق پایان یابد و هنوز هم جای بحث باقی مانده است.

مردم سالاری به نقل از «محمد اسفنانی» عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نوشت: قوه قضاییه باید با جدیت به دنبال بازگرداندن اموالی که در دست مسئولان دولت سابق باقی مانده، باشد چراکه مسئولان دولت قبلی در تصرف اموال دولتی دچار تخلف شده اند و برای چنین موضوعی مجازات حبس در نظر گرفته شده است.

این موضوع، بن مایه ی یادداشت های برخی روزنامه های امروز هم بود.

«طلبکاری از ملت» به قلم «سید علیرضا کریمی» عنوان سرمقاله ی روزنامه ی آفتاب یزد بود که از طلبکاری احمدی نژاد از دولت یازدهم تا طلبکاری وی از مردم گفت و نوشت: توهم طلبکاری از مردم علیرغم گفته های احمدی نژاد در رفتار و فعل او و اطرافیانش هویدا است.گفته ی روزگذشته ی ترکان مبنی بر استفاده ی برخی مقامات دولت سابق از اموال دولتی، به تنهایی نشان می دهد که مقامات دولت قبل از جمله شخص احمدی نژاد خود را طلبکار ملت می دانند و معتقد هستند که به خاطر نوع خدماتشان(!) به کشور حق و حقوقی دارند.

به نوشته ی کریمی، خارج از توهم این آقایان و در واقعیت نکته این است که مقامات سابق اولا بدهکار مردم هستند نه طلبکار و ثانیا به جای سکوت و زمینه سازی برای ورود به انتخابات آتی بایستی پاسخگوی عملکرد خودشان باشند.

سرمقاله ی روزنامه ی «ابتکار» هم «مجرمانی که مسئولان را گروگان می گیرند» نوشته ی «فضل الله یاری» بود که به تهدید افشاگری «محمدرضا رحیمی» معاون اول دولت دهم، پس از اعلامِ غیر رسمی حکم دادگاه اش در محفلی اشاره کرد و نوشت: این ماجراها به خوبی نشان می دهد که مجرمانی که در نظام اقتصادی کشور مشغول اختلاس و اختلال هستند، یاد گرفته اند که بی گدار به آب نزنند. آنان با نشان کردن برخی از مسئولانِ ضعیف النفس و بی خرد، در یک رابطه دو طرفه، هم آنان را واسطه نفوذ خود به مراکز مهم قرار می دهند و هم در مقابل، به اصطلاح «از خجالت آنان در می آیند» و سهم شان را پرداخت می کنند.

ابتکار در بخش پایانی سرمقاله ی خود نوشت: به نظر می رسد که جدا کردن حسابِ مسئولان خطاکار از حسابِ نظام سیاسی کشور و توجه به فردیتِ آن ها در ارتکاب جرم، و مهم تر از آن برداشتن چتر امنیت از سر آنان، از سویی می تواند مانع از رشد گروهی از مسئولانِ ویژه خوار در لایه های نظام اجرایی و اداری کشور شود و از سوی دیگر مجرمان حرفه ای را در گروگان گیری و تهدید نظام، ناکام می گذارد.



*** ائتلاف علیه داعش در هاله یی از تردید

تصمیم دولت آمریکا بر رویارویی جدی با گروه تروریستی «داعش»، اعلام خبر تشکیل ائتلاف 40 کشور برای رویارویی با آنان و اختلاف بر سر دعوت از ایران در این ائتلاف، امروز هم بن مایه ی گزارش های تحلیلی و سرمقاله های روزنامه ها بود.

روزنامه ی «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «بازتاب ائتلاف علیه داعش» به موضوع بروز شکاف در غرب بر سر دعوت ایران به نشست ضد داعش اشاره کرد و نوشت: در روزهای اخیر شکل گیری ائتلاف غربی-عربی ضدداعش به رهبری آمریکا و موضوع حضور ایران در این نشست، با آب و تاب بیشتری از سوی رسانه ها مطرح می شود. آمریکا گفته است که حضور ایران در کنفرانس بین المللی مبارزه با داعش در پاریس مناسب نیست، این در شرایطی است که فرانسه احتمال دعوت ایران به این کنفرانس را رد نکرده و بحرین هم گفته است که حضور ایران می تواند مفید و مثبت باشد.

به نوشته ی دنیای اقتصاد، همزمان ایران نیز شکل گیری این ائتلاف و اهداف آن را «مشکوک، سردرگم و فاقد عقلانیت» توصیف کرده است. به زعم تحلیلگران و کارشناسان مسائل منطقه، ائتلاف جهانی ضدداعش در واقع پوششی است برای تمرکز مجدد بر تحولات سوریه و فشار بر اسد. حضور پر رنگ دولت های عربی مخالف سوریه به خصوص عربستان سعودی، این گمانه را بیش از پیش تقویت می کند.

روزنامه ی «جهان صنعت» هم از «تلاش آمریکا برای عدم حضور ایران» خبر داد و نوشت: بعد از آنکه عربستان در شهر جده اجلاسی برای مقابله با این گروه تروریستی برگزار کرد و ایران به این اجلاس دعوت نشد حالا نوبت به اما و اگرهای حضور ایران در اجلاس ضد داعش پاریس رسیده است.

جهان صنعت در ارتباط با دلایل تاکید عربستان و آمریکا بر عدم همکاری با ایران در مبارزه با داعش، به گفت و گو با «داوود هرمیداس باوند» کارشناس مسایل بین الملل پرداخت و به نقل از وی نوشت: به خاطر داشته باشید که در همه قطعنامه های کنگره آمریکا علیه ایران که اخیرا و به واسطه مذاکرات هسته ا ی متوقف شده است، تاکید شده که ایران باید حقوق بشر را رعایت کرده و از تروریسم حمایت نکند. می دانید که آمریکا و غرب گروه هایی همچون حماس و حزب الله و ... را تروریسم می دانند و از آنجایی که ایران حامی این گروه هاست وارد کردن آن در گروه با مبارزه با گروه تروریستی داعش متعارض است.

«چرا جان کری ایران را متهم می کند؟» هم عنوان یکی از یادداشت های روزنامه ی «خراسان» به قلم «محمدجعفر قنادباشی» کارشناس مسایل خاورمیانه بود که نوشت: اهداف آمریکا را در لا به لای ادعا های جان کری علیه ایران می توان دید. آنها حضور و همکاری جمهوری اسلامی ایران را در برخورد با داعش نمی خواهند بلکه علاقه مند هستند که با سرکوب داعش قدرت ما را سرکوب کنند این نشان می دهد که این حرکت در هدف نهایی خود، حرکت ضد داعشی نیست بلکه حرکتی ضد جبهه مقاومت اسلامی است که محور آن جمهوری اسلامی ایران و حزب ا... لبنان می باشد.

سرمقاله ی روزنامه ی «جمهوری اسلامی» هم «آمریکا، رانت خواری از تروریسم» بود که در آن دلیل مخالفت آمریکا با حضور ایران را این گونه نوشته است: روشن است که منظور 'جان کری' اینست که ایران چون از حزب الله لبنان و مقاومت فلسطین حمایت می کند، حامی تروریسم است و به همین دلیل نمی تواند در ائتلاف برای مبارزه با تروریسم شرکت کند.

به نوشته ی این روزنامه، مسخره بودن این سخن چنان واضح است که هیچ صاحبنظر مسائل بین المللی نمی تواند بی پایه بودن آن را نادیده بگیرد. این، راه و رسم دولتمردان آمریکائی است که برای توجیه تخلفات خود از مقررات بین المللی، قربانیان تروریسم رااگر گوش به فرمان آمریکا نباشند تروریست بنامند و بزرگترین تروریست ها را در فهرست قربانیان تروریسم قرار دهند، کاری که درباره سران رژیم صهیونیستی انجام داده اند و مقاومت فلسطین و حزب الله لبنان را که در برابر صهیونیست های جنایتکار مقاومت می کنند تروریست می نامند. طبعاً در چنین فرهنگ منحطی، ایران که حامی مردم مظلوم و مقاوم فلسطین و حزب الله لبنان است باید حامی تروریسم قلمداد شود، اما وزیر خارجه آمریکا باید بداند که ایران هرگز دست از حمایت مقاومت و حزب الله برنخواهد داشت.

روزنامه ی «جوان» هم «دشمنان داعش غایبان بزرگ ائتلاف امریکایی علیه داعش» را عنوان گزارش خود قرار داد و نوشت: آمریکا به دنبال مدیریت تروریسم است نه حذف. امریکا و هم پیمانانش درحالی خود را برای مقابله با داعش آماده می کنند که به گفته وزیر خارجه امریکا ایران در این ائتلاف جایی ندارد. برخی ناظران می گویند که حضور ایران در نشست ائتلافی پاریس می تواند رسوایی برای غرب به بار بیاورد و به همین خاطر از ایران دعوت به عمل نیامده است.



*** شایعه پراکنی علیه بزرگان سیاست

فضاسازی ها و شایعه پراکنی های گروه های تندرو در رسانه ها علیه آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که از نظر بسیاری از ناظران چیزی جز رنگ و بوی تخریب نمی داد، در برخی روزنامه های امروز مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

روزنامه ی ابتکار در پی این شایعه پراکنی های تخریبی علیه هاشمی رفسنجانی، در گزارشی با عنوان «حامی قوی تر از هاشمی برای رهبری نمی بینم» به سخنان «حسن غفوری فرد» وزیر نیروی دولت جنگ و نماینده ی سابق مجلس استناد کرد و نوشت: آقای هاشمی الان با حکم مقام معظم رهبری رییس مجمع تشخیص نظام هستند، بنابراین نمی توان گفت ایشان مخالف رهبری و ولایت هستند. کسانیکه رهبری را قبول دارند باید به این حکم رهبری احترام بگذارند و تبعیت کنند.

وزیر نیرو دولت جنگ، ادامه داد: با شناختی که من از ایشان دارم معتقدم ایشان مخالف رهبری نیستند و زاویه ای با ایشان ندارند، همین چند هفته پیش با ایشان جلسه داشتیم ایشان تاکید داشتند تصور اینکه این مملکت یک روز بدون رهبری باشد امکان ندارد. خیلی خیلی از رهبری دفاع می کردند. من در کشور حامی قوی تر از آقای هاشمی برای رهبری نمی بینم. حامی حقیقی نه حامی حرفی. فردی که در عمل از ایشان حمایت می کند و اظهارات ایشان را به خوبی تفسیر و بیان می کند.

روزنامه ی «آرمان» هم در گزارشی با عنوان نخست «پازل پیچیده انتخابات» به شایعه پراکنی انتخاباتی علیه هاشمی و معمای نقش آفرینی این بزرگان در انتخابات پیش روی مجلس سخن به میان آورد و نوشت: قرار نیست بزرگان با ارائه لیست انتخاباتی به نقش آفرینی در انتخابات آتی مجلس بپردازند اما این بدان معنی نیست که آنان بی توجه از کنار چنین بزنگاه خطیر و مهمی بگذرند. سیاست ورزی امر غامض و پیچیده ای است و مضاف بر آن تعطیل بردار نیست و یک سیاستمدار تا آخرین لحظه عمر درگیر فعل و انفعالات این سپهر بوده و در یک دیالکتیک همیشگی و پر فراز و فرود قرار دارد. نکته آنکه مرور عملکردهای این بزرگان سیاسی نیز نشان می دهد که آنان چند سالی هست که به جای حضور مستقیم در ساحت قدرت رسمی، نقش آفرینی در عرصه قدرت غیررسمی یا به زبان بهتر ساخت قدرت اجتماعی را برگزیده اند.

به نوشته ی آرمان، اکنون پاسخ هاشمی جواب قاطعی به این تلاش های مستمر بوده و آن را ابتر کرده و امکان پیش بینی حرکات را از جناح مقابل سلب کرده است. هاشمی سیاستمدار زیرکی است و با بیش از نیم قرن فعالیت سیاسی، بی حساب و بدون هدف گذاری سخن نمی گوید. تندروها اکنون خوب دانسته اند که نمی توانند این بزرگان را به وادی مجادلات میدانی رهنمون کرده و آنان را از جایگاه خطیر راهبری تحولات سیاسی در جریان دموکراسی خواه و اصلاح طلب دور کنند.



*** بکُش و هیکلم را بساز!

روزی روزگاری، یک گود زورخانه بود و هزاران علاقه مند و مشتاق.از همان آدم های لوطی مسلکی که با صدای مرشد، جان می گرفتند و جسم و جانشان را با ورزش باستانی تازه می کردند. اما امروزه جوانان زحمت بلند کردن وزنه ای به خود نمی دهند و با جایگزین کردن داروهای شیمیایی به جای فعالیت فیزیکی درصدد پرورش اندام خود هستند. به همین بهانه روزنامه ی «ایران» به سراغ تهیه ی گزارشی از استفاده ی بی رویه جوانان از مکمل ها و داروهای بدنسازی و در نتیجه تهدید سلامت آنان رفت.

به نوشته ی روزنامه ی ایران، «این روزها مردم عقلشان به چشمشان است» همین جمله است که گاه خیلی ها را بر آن می دارد که هرچه از دستشان می آید، انجام دهند تا ظاهر بهتری داشته باشند.تمایل به زیبا بودن، گاهی تا آنجا پیش می رود که فرد مرزهای سلامتی را هم پشت سر می گذارد و همه چیز را فدا می کند تا به خیال خودش، جذاب و خواستنی شود. تعدادشان کم نیست. کافی است سری به یکی از باشگاه های بی شمار بدنسازی بزنید تا از انبوه جوانانی که با انواع و اقسام ورزش های سنگین تلاش دارند بدنی ساخته و خودی نشان دهند، مواجه شوید.

ایران به پای صحبتهای این جوانان رفته و به نقل از آنان نوشت: «دوست دارم خوش هیکل باشم. از بچگی خیلی لاغر بودم و این را اصلاً دوست نداشتم. توی مدرسه «اسکلت» یا « استخوون» صدایم می کردند. حالا اما همه آنها باید بیایند و جلوی پایم لنگ بیندازند!» دارو هم استفاده می کنی؟ «مکمل است. بدون آن که نمی شود. عضله تحلیل می رود. حتی بدنسازهای با تجربه هم مکمل استفاده می کنند. آدم دوست دارد زود نتیجه بگیرد!»

«مهدی نورزاده» یکی ازمدیران فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با ایران در این رابطه می گوید: «داروهایی که به صورت غیر مجاز در بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرند، عموماً داروهای استروئیدی هستند که استفاده از آنها به طور کلی ممنوع است. در مورد مکمل های ورزشی هم به هیچ عنوان از جانب فدراسیون مجوزی برای باشگاه های ورزشی جهت فروش این مکمل ها صادر نمی شود و تنها داروخانه ها، مجاز به فروش این مکمل ها هستند که آن هم باید طبق تجویز پزشک متخصص باشد و سرخود مصرف نشود.» البته ظاهراً استفاده سرخود یا زیر نظر مربی،امری معمول در باشگاه های بدنسازی است؛ باشگاه هایی که گاه سلامت بدنسازان را فدای سود مالی خود می کنند چرا که ترجیح می دهند مکمل هایی را که در صحت و سلامت آنها اطمینانی وجود ندارد، هرچه بیشتر با قیمت های گزاف به فروش برسانند.

به نوشته ی روزنامه ی ایران، «لطف علی پورکاظمی» رییس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران هم در این رابطه می گوید: «طی سه سال گذشته، 360 باشگاه به دلیل مصرف بی رویه انواع مکمل های غذایی، دارویی، رژیمی و ورزشی از یک هفته تا سه سال پلمب شده است و سالانه 120 باشگاه غیرمجاز به علت مصرف بی رویه مکمل ها پلمب می شود.»

ایران در پایان گزارش خود نوشت: حالا ورزشکاران زیادی هستند که این رشته را به صورت حرفه ای دنبال می کنند. خیلی های دیگر هم قصد شرکت در مسابقات و ورزش حرفه ای را ندارند اما طالب داشتن اندامی ورزیده هستند که لابد به نظرشان معیار خوبی برای زیبایی است که البته اگر طبق اصول و قواعد باشد، مشکلی پیش نمی آید اما امان از وقتی که کسی بخواهد ره صد ساله را یک شبه طی کند و آن وقت است که خودش را اسیر داروها و مکمل هایی می کند که ممکن است تمام زندگی اش را تباه کند؛ آنجاست که زیبایی دیگر ارزشی ندارد و رگه های باقی مانده آن در سایه درد، محو می شود.

* گروه پژوهش های خبری

پژوهشم** 9294**2054
کد N501853

وبگردی