آفتاب

سازمان ملل، افغانستان را به قطع کمک‌هایش به کابل تهدید کرد

سازمان ملل، افغانستان را به قطع کمک‌هایش به کابل تهدید کرد

سازمان ملل در واکنش به تنش های موجود درباره مشارکتش در تحقیقات بسیار سخت در مورد تقلب در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، تهدید کرد که اگر کارکنان این سازمان مورد آزار و اذیت قرار گیرند، کمک خود به کابل را قطع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این هشدار یک روز پس از آن مطرح شد که تعدادی از معترضان مقابل مقر سازمان ملل در کابل تجمع کرده و این سازمان جهانی را به کمک به تقلب انتخاباتی متهم کردند.

این نشانه دیگری از افزایش تنش ها پیش از انتشار نتایج نهایی انتخابات در چندروز آتی است ، یک بحران دو ماهه در خصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای تعیین جانشین حامد کرزای ، چند ماه پیش از خروج اکثر نیروهای بین المللی باعث بی ثباتی این کشور شده است.

از اوایل ژوئیه سال جاری میلادی که عبد الله عبدالله و اشرف غنی احمد زی، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان جداگانه ادعای پیروزی کرده و یکدیگر را به تقلب درانتخابات متهم کرده اند، سازمان ملل نظارت بر تحقیقات درباره تقلب انتخاباتی را به عهده گرفته است.

کارکنان سازمان ملل بارها توسط ناظران بازرسی این نامزدهای رقیب گرفتار مناقشات تند و شدیدی شده اند. پس از تظاهرات کوچک روز جمعه که به صورت صلح آمیز برگزار شد اما در آن شعارهای " مرگ بر سازمان ملل " نیز سر داده شده ، این هیات جهانی تصمیم گرفت تا خطی مشخص کند.

یکی از مقامات هیات کمک رسانی سازمان ملل درافغانستان در توییتر خود نوشت: ارعاب و حملات لفظی به سازمان ملل قابل قبول نیست. اگر چنین رفتارهایی ادامه داشته باشد، سازمان ملل مجبور می شود تا فعالیت های خود را به شدت محدود کرده و کمک به افغانستان و مردمش را کاهش دهد.

سخنگوی سازمان ملل در کابل از اعلام جزئیات رفتارها و تهدیدها علیه کارکنان سازمان ملل امتناع کرد.

تهدید قطع کمک بر خطر جدی در بحران انتخاباتی افغانستان تاکید دارد که امیدها برای گذار بدون دردسر قدرت پیش از خروج نیروهای خارجی از این کشور را از بین برده است. مذاکرات میان نامزدهای رقیب برای تشکیل دولت اتحاد ملی در هفته‌های اخیر بی نتیجه مانده است. قرار است نتایج نهایی انتخابات در چند روز آتی منتشر شود اما تاریخ دقیق آن هنوزمشخص نیست.

انتهای پیام

کد N501742

وبگردی