آفتاب
با حضور روسای جمهور چین و تاجیکستان

عملیات ساخت خط لوله انتقال گاز آسیای مرکزی - چین آغاز شد

عملیات ساخت خط لوله انتقال گاز آسیای مرکزی - چین آغاز شد

دوشنبه ـ ایرنا ـ عملیات ساخت خط لوله انتقال گاز ˈآسیای مرکزی - چینˈ با حضور رئیس جمهور چین و همتای تاجیک وی ، روز یکشنبه در روستای چارگلتپه ناحیه رودکی تاجیکستان آغاز شد .

به گزارش ایرنا ، 'امامعلی رحمان' رئیس جمهور تاجیکستان در مراسم آغاز این پروژه ،گفت: با ساخت این خط لوله قرار است، سالانه 80 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ترکمنستان و از طریق ازبکستان ، تاجیکستان و قرقیزستان به چین صادر شود.

وی با بیان اینکه ،مسافت خط لوله انتقال گاز ' آسیای مرکزی - چین ' در بخش تاجیکستان ، 400 کیلومتر است ، افزود: ساخت این خط لوله سه سال طول می کشد و در جریان این ساخت و ساز ، 47 تونل به مسافت 76 کیلومتر احداث خواهد شد.

رییس جمهوری تاجیکستان گفت: هزینه ساخت خط لوله انتقال گاز آسیای مرکزی - چین ( در بخش تاجیکستان ) در مجموع سه میلیارد و 200 میلیون دلار برآورد شده است .

امامعلی رحمان در ادامه افزود: دولت چین وعده داده که برای رشد و توسعه اقتصادی تاجیکستان ،شش میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری خواهد کرد.

وی افزود: طی ده سال اخیر همکاری های تجارتی و اقتصادی دو کشور چین و تاجیکستان به سرعت توسعه یافته است و حجم تجارت میان دو کشور به 2 میلیارد دلار رسیده است .

'شی جین پینگ' رئیس جمهور چین که برای شرکت در اجلاس شانگهای به تاجیکستان سفر کرده است ، روز شنبه با امامعلی رحمان در قصر ملت دیدار کرد .

در پی دیدار و ملاقات امامعلی رحمان با همتای چینی اش 16 سند ، از جمله برنامه همکاری دوشنبه وپکن برای سال های 2015 ـ 2020 امضا شد.

چین و تاجیکستان با صدور بیانیه مشترک یکدیگر را شریکان استراتژک اعلام کرده و برنامه پنج ساله در راستای اجرای اهداف این شراکت به تصویب رساندند.

مقامات دو کشور قراردادی در زمینه تخصیص مبلغ 49 میلیون دلار کمک بلا عوض فنی و اقتصادی به تاجیکستان امضا کرده اند.

رهبران تاجیکستان وچین برای توسعه همکاری در بخش ذخایر زیر زمینی و کار کرد آنها با هدف به دست اوردن منفعت و برد مشترک اظهار آمادگی کرده اند.

در این بیانیه چین اعلام کرده است که در زمینه حل مشکل کمبود برق به تاجیکستان کمک خواهد کرد.

همچنین دربند چهارم این بیانیه تصریح شده است که تروریسم ، جدای خواهی و افراط گرایی خطر جدی برای صلح و استقرار در منطقه است .

مبارزه علیه گردش مواد مخدر ، احیای محور اقتصادی راه ابریشم و گسترش مناسبات تنگاتنگ امنیتی و اقتصادی از دیگر مفاد بین مشترک چین و تاجیکستان است .

همچنین در این بیانیه تاجیکستان با صراحت اعلام کرد که استقلال تیوان را هرگز به رسمیت نمی شناسد و مخالف استقلال این جزیره است و به سیاست چین واحد وفادار باقی خواهد ماند.

' شی جین پینگ' رییس جمهور چین در راس یک هیات بلندپایه روز 21 شهریور وارد تاحیکستان شد و امروز این کشور را به قصد پکن ترک خواهد کرد.

اساق*4*ه. ص*1579*
کد N501685

وبگردی