آفتاب

پاریس - واشنگتن در هیاهوی مبارزه با داعش

پاریس - واشنگتن در هیاهوی مبارزه با داعش

تهران -ایرنا- فرانسه درپی ادعای آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش ، نشستی با هدف آنچه که ˈراهبرد جهانی مبارزهˈ با این گروه خوانده شده است را فردا (دوشنبه) در پاریس برگزار می کند.

به گزارش ایرنا، پاریس در حالی میزبان 'کنفرانس صلح و امنیت عراق' خواهد بود که فعالیت گروه تروریستی داعش در ایجاد ناآرامی و ناامنی در سوریه و عراق ادامه دارد.

'فرانسوا اولاند' رییس جمهوری فرانسه در سفر روز جمعه خود به بغداد، هدف این کنفرانس را هماهنگی کمک ها، حمایت ها و اقدامات در جهت وحدت عراق و مقابله با گروه تروریستی داعش عنوان کرد.

از دیگر اهداف این کنفرانس تعریف راهکارهایی عنوان شده تا به مدد آن منابع مالی داعش مسدود شود، از فعالیت جریان های جذب نیروهای خارجی توسط این گروه ممانعت به عمل آید و نیز کنترل بر مرزها تشدید شود.

روزنامه فرانسوی 'لوموند' نیز نوشت، نمایندگان حدود 30 کشور جهان در نشست فردا در پاریس شرکت می کنند که از میان آن ها می توان از پنج عضو دائم شورای امنیت نام برد.

مقام های آمریکا در حالی از حضور 40 کشور در ائتلاف مقابله با داعش سخن می گویند که هنوز فهرست مشخصی از نام این کشورها اعلام نشده است.

به گزارش رسانه های فرانسوی، تاکنون حدود ده کشور غربی پذیرفته اند که هسته مرکزی این اتحاد را تشکیل دهند. به همین ترتیب، استرالیا نیز امروز ( یکشنبه) از استقرار نیروهای نظامی و هواپیماهای جنگی اش در امارات خبر داد و هدف آن را آمادگی برای عملیات نظامی علیه داعش عنوان کرد.

'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا نیز در پایان سفر خود به خاورمیانه اعلام کرد، ده کشور عربی از جمله مصر و اردن با طرح ائتلافی واشنگتن می تواند به 'عملیات نظامی هماهنگ' بیانجامد، موافقت کرده اند.

آمریکا با حضور ایران در کنفرانس فردا در حالی که پاریس به نقش و جایگاه تهران در منطقه اذعان دارد ،مخالفت کرده است. تهران اعلام کرد تمایلی برای حضور در این کنفرانس نمایشی' ندارد.'

'علی شمخانی' دبیر شورای عالی امنیت ملی، تلاش آمریکا را برای ایجاد ائتلاف ضد تروریسم با همراهی برخی کشورهایی که خود از تامین کنندگان اصلی تروریست ها بوده اند، مشکوک و غیر شفاف دانست و گفت: 'آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به دنبال تداوم یک جانبه گرایی و نقض حاکمیت کشورها است.'

فرانسه که سال 2013 میلادی برای همراهی آمریکا در حمله هوایی به سوریه آمادگی کامل داشت خاطره بدی از سیاست آمریکا در قبال بحران در آن کشور دارد. همین امر سبب شده است که این بار در مسئله عراق به ارسال کمک های بشردوستانه و سلاح برای کردهای اقلیم کردستان بسنده کند و تا پیش از کسب تضمین های محکم در چارچوب حقوق بین المللی، دست به اقدامی جدی نزند.

اروپام ** 9053**5981
کد N501666

وبگردی