آفتاب

تظاهرات مردم مجارستان در اعتراض به سرکوب جوامع مدنی در این کشور

تظاهرات مردم مجارستان در اعتراض به سرکوب جوامع مدنی در این کشور

حدود 1000 تن از مردم مجارستان در بوداپست، پایتخت این کشور علیه سرکوب جوامع مدنی و حمله پلیس به دو سازمان غیردولتی تحت حمایت نروژ دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جستجو در محل دو سازمان غیردولتی موسوم به بنیاد "اوکوتارس" و "دمنت" مستقر در بوداپست، پایتخت مجارستان که تحت حمایت دولت نروژ فعالیت می‌کنند، روز دوشنبه صورت گرفت و دولت نروژ نیز این اقدام پلیس مجارستان را غیرقابل قبول خواند.

معترضان مجاری در هوای بارانی و در حالی که دستهایشان را بالا گرفته بودند از دولت خواستند تا به رفتار سرکوبگرانه خود علیه گروه‌های جامعه مدنی پایان دهد.

مارتون گولیاس از سازمان غیردولتی کرتاکور، سازمانی که تحت بازرسی و تفحص پلیس است گفت، این حمله‌ای علیه تمام شهروندان مجارستانی است.

از ژوئن 2014 تاکنون 58 سازمان غیردولتی در مجارستان که از دولت نروژ کمک دریافت کرده‌اند، تحت بازرسی قرار گرفته و از مسئولانشان بازجویی به عمل آمده است.

این بازرسی‌ها و بازجویی‌ها به دستور دولت جناح راست ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان صورت گرفته است.

دولت بوداپست می‌گوید، برخی از این سازمان‌ها که توسط گروه‌های حقوق بشری، ناظران مقابله با فساد و وب سایت‌ تحقیقات خبرنگاران کمک می‌شوند، ارتباطاتی با جناح چپ دارند.

پلیس مجارستان اعلام کرده که تحقیقات و بازرسی از این سازمان‌های غیردولتی بخشی از تحقیق از اشخاص نامعلوم و مظنون به دسترسی به منابع مالی نامشخص و انجام فعالیت‌های غیرقانونی مالی است.

نروژ و گروههای جامعه مدنی ادعا درباره تبلیغات سیاسی و انجام برنامه‌های سیای در قالب کمک به سازمان‌های غیردولتی در مجارستان را رد کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N501545

وبگردی