آفتاب
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

در اقتصاد مقاومتی نگاه به نفت از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است

در اقتصاد مقاومتی نگاه به نفت از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی انعطاف‌پذیر در مقابل تغییرات، تهدیدات و مخاطرات است که در مقابل این امور هوشیارانه عمل می‌کند.

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی انعطاف‌پذیر در مقابل تغییرات، تهدیدات و مخاطرات است که در مقابل این امور هوشیارانه عمل می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در کارگاه آموزشی اقتصاد مقاومتی که در دانشکده مدیریت دانشگاه علوم اقتصاد برگزار شد، به بیان مفاهیم و ضرورت‌های اقتصاد مقاومتی پرداخت و خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که در مقابل تغییرات، تهدیدات و مخاطرات هوشمندانه عمل می‌کند و انعطاف‌پذیر است.

وی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی توجه به نفت کم نشده است، اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی نوع نگاه به نفت از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه توجه به سرمایه انسانی یکی دیگر از تاکیدات اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: وضعیت ما در شاخص‌های جهانی در حال حاضر در دومین سرعت رشد شاخص‌های انسانی بعد از کره جنوبی در طول بیست سال گذشته را داشته‌ایم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به انعطاف‌پذیری اقتصاد مقاومتی در مقابل تغییرات و تهدیدها خاطرنشان کرد: تهدیدات به دو دسته تهدیدات داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که در تهدیدات خارجی تحریم‌ها به عنوان یک تهدید به شمار می‌آید که مقام معظم رهبری از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد کرده‌اند چرا که فرماندهی کاملی برای این اقدام وجود دارد.

وی گفت: در زمینه داخلی نیز اقتصاد و اشتغال از جمله تهدیدات بزرگ به حساب می‌آیند چرا که ظرف چند سال آینده بیکاران کشور را عمدتا نسل تحصیلکرده جامعه تشکیل می‌دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انعطاف‌های پیش‌بینی‌شده در اقتصاد مقاومتی در مقابل مخاطرات، گفت: تهدیدات مشترک جهانی از جمله مخاطراتی به حساب می‌آیند که شدت، زمان وقوع و جهت آنها مثل بحران‌های بزرگ مالی و زیست محیطی قابل پیش‌بینی و تشخیص نیست. ما باید در اقتصاد مقاومتی بتوانیم مخاطرات را پیش‌بینی کرده به سمت آنها حرکت کنیم.

آقامحمدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای سال در مورد اقتصاد مقاومتی و تاکید ایشان بر اینکه اقتصاد مقاومتی دغدغه کشورهای دیگر نیز است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران جزو نخستین کشورهای جهان است که نسبت به موضوع اقتصاد مقاومتی بسیار سریع اقدام کرده و در این راستا سند و چشم‌اندازهای خود را نیز تهیه کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه صحبت‌های خود به واقعیت‌های داخلی اقتصاد ایران اشاره کرد و مداخلات گسترده و بدون قاعده دولت در اقتصاد، وابستگی مخرب اقتصاد به درآمدهای نفتی، فضای کسب و کار بازدارنده، عدم شکل‌گیری بازارهای رقابتی و کارآمد، ناکارآمدی نظام اداری کشور و نظام مالی را از جمله واقعیت‌های اقتصاد دانست.

وی همچنین افزایش هزینه مبادله در اقتصاد، رشد اندک بهره‌وری، رونق فعالیت‌های غیرمولد رانتی و غیررسمی، تخریب محیط زیست، رقابت‌پذیری پایین اقتصاد ملی و نامناسب بودن شاخص‌های توزیع درآمد و فقر، ظرفیت پایین رشد اقتصادی کشور و شکوفا نشدن ظرفیت‌های اقتصاد ملی را از نتایج تداوم مشکلات ساختاری موجود در اقتصاد کشور دانست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه عقب‌ماندگی از اهداف چشم‌انداز از نکات کلیدی مورد توجه در اقتصاد مقاومتی بوده است، اظهار کرد: ما امروز برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز نیاز به تلاش‌های گسترده‌ای داریم.

آقامحمدی با اشاره به وابستگی اقتصاد کشور به منابع نفتی و نوسانات درآمدهای نفتی از ابتدای ملی شدن صنعت نفت تاکنون، اظهار کرد: نوسانات شدید درآمدهای نفتی به واسطه قیمت، مقدار صادرات یا تولید پدیده‌ای تکرار شونده در اقتصاد ایران بوده و خواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اقتصاد به شدت دولتی، شکل‌گیری ساختارهای رانتی و غیررانتی، تشدید نابرابری‌ها، ایجاد رفاه بالاتر از سطح تلاش، ظرفیت پایین رشد اقتصادی و کاهش بهره‌وری، پوشش ناکارآمدی‌های مدیریت‌های اقتصادی و امکان تداوم آنها و بیماری هلندی را از آثار نامناسب تداوم وابستگی اقتصاد کشور به نفت بیان کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به محورهای 24گانه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: مهم‌ترین بخش محورهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی فراهم نمودن زمینه حضور گسترده همه اقشار جامعه در فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به نحوه عملکرد و توجه دولت یازدهم نسبت به بحث اقتصاد مقاومتی، گفت: خوشبختانه دولت نسبت به بحث اقتصاد مقاومتی کار را به صورت خیلی جدی آغاز کرد و در همین راستا 24 بند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به 190 سیاست اجرایی و 600 اقدام تبدیل شده است و قرار بر این شده که آنچه در امسال با توجه به وضع موجود بودجه دولت می‌تواند انجام دهد تغییر جهت بدهد و بودجه سال 94 نیز در این جهت بنا نهاده شود چرا که برنامه شش ساله بر اساس اقتصاد مقاومتی بسته خواهد شد.

دولت چشم امیدش هیچگاه به مذاکرات نبوده

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به پرسش یکی از اساتید حاضر در کارگاه مبنی بر ارزیابی از عملکرد دولت در مذاکره با غرب خاطرنشان کرد: مذاکره استراتژی کشور است و دولت تنها پیشنهاد آن را مطرح کرده است. البته دولت چشم امیدش هیچگاه به مذاکرات نبوده چرا که هم‌اکنون با فرض تداوم تحریم‌ها برنامه‌های خود را برنامه‌ریزی می‌کند و حضور و نتایج اجلاس شانگهای نیز نشان می‌دهد که جهت دولت به سمت غرب نیست.

انتهای پیام

کد N501543

وبگردی