آفتاب

تشکیل "گارد ملی عراق" برای اداره مناطق سنی نشین

تشکیل "گارد ملی عراق" برای اداره مناطق سنی نشین

یک مسول عراقی از تشکیل نیروهای جدیدی در عراق با نام "گارد ملی عراق" با نظارت مشاوران آمریکایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری الاخباریه، احمد عبدالله، مشاور کمیته عالی امور آشتی ملی، وابسته به کابینه جدید عراق اعلام کرد که دولت حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق عصر شنبه دستور آغاز روند تشکیل نیروهای نظامی موسوم به گارد ملی در استان‌ها و شهرهای شمال، غرب ومرکز عراق که بیشتر ساکنان آن‌ها سنی مذهب هستند را صادر کرد. این نیروها تنها از ساکنان آن مناطق تشکیل شده و محدوده فعالیت آن نیز محلی خواهد بود.

عبدالله افزود: دو مشاور در ارتش آمریکا نیز ماموریت‌ تهیه برنامه آموزش این نیروها و آماده کردن آن‌ها برای عضویت در ارتش کشور در آینده را برعهده دارند. وظیفه نیروهای گارد ملی حفظ امنیت شهرهای سنی نشین و همچنین مرزها با سوریه، اردن و عربستان است.

وی گفت: دولت نشست‌هایی را با برخی روسای قبایل الدلیم، شهر، عنزه، الجبور، الحمدان، العکیدات و 34 قبیله دیگر و همچنین برخی شخصیت‌ها و سرشناسان این مناطق برگزار کرده و طی این نشست‌ها در خصوص آغاز ثبت نام داوطلبان برای فعالیت در این نیروها توافق شده است.

عبدالله خاطرنشان کرد: این نیروها در حال حاضر در استان‌های الانبار، نینوا، دیالی و صلاح الدین و همچنین جنوب، شمال و غرب بغداد، شمال بابل، جنوب و شمال واسط، جنوب و غرب کرکوک و چند شهر و منطقه دیگر فعالیت می‌کنند که دستور سازماندهی آنها صادر شد.

وی گفت: هسته این نیروها از اعضای سابق "شورای بیداری"(صحوة)، برخی قبایل و ساکنان شهرهای سنی نشین است و نام این نیروها "نیروهای گارد ملی" است که تعداد آن‌ها بین 120 هزار تا 200 هزار تن خواهد بود.

وی تاکید کرد: دولت دستور تشکیل این نیروها در نینوا را داده است و این مساله با استقبال خوبی از سوی افراد قبایل و شهروندان عراقی مواجه شده است و این نیروها به زودی عملیات خود را آغاز می کنند.

انتهای پیام

کد N501512

وبگردی