آفتاب

مسکن در سال آینده گران می شود یا ارزان؟

مسکن در سال آینده گران می شود یا ارزان؟

هنوز از یادها نرفته است که اواخر سال گذشته، معاون وزیر راه و شهرسازی متوسط قیمت خانه در تهران را متری 3.8 تا چهار میلیون تومان اعلام کرده بود و

شفاف: هنوز از یادها نرفته است  که اواخر سال گذشته، معاون وزیر راه و شهرسازی متوسط قیمت خانه در تهران را متری 3.8 تا چهار میلیون تومان اعلام کرده بود و گفته بود : قیمت مسکن به کف بازار رسیده و متقاضیان مصرفی می‌توانند برای خرید اقدام کنند. تا به این ترتیب خریداران را مطمئن سازد که کف قیمت بازار مسکن همین است و منتظر ارزانی های بیشتر خانه نباشند و برای خرید اقدام کنند.

این در حالی بود که بازار اجاره بها در آن روزها نا منظم تر از همیشه و بدون نظارت جدی روند صعودی خود را طی می کرد و صاحبخانه ها و بنگاه دارها بدون هیچ ضابطه و قانونی هر نرخی را که می پسندیدند برای خانه های خود اعلام  می کردند و موجر هم نا چار به پذیرش بود. وضعیتی که با نگاه سرسری به بازار مسکن نیز می توان فهمید که هنوز هم ادامه دارد و هر چند نرخ خرید و فروش مسکن اندکی ثبات یافته اما بازار اجاره بها همچنان بی در و پیکر به  کار خود ادامه می دهد.

بعد از ان بود که در همان روزها، مشاور وزیر راه و شهرسازی از برابر شدن تعداد خانوارها با تعداد مسکن خبر داد و گفت که هم‌اکنون در بازار مسکن با اضافه ساخت مسکن مواجه هستیم و حتی بیش از ارقام برنامه‌ریزی شده ساخت‌وساز صورت گرفته است؛ به‌گونه‌ای که حتی در ۶ کلانشهر با خانه خالی روبه‌رو هستیم.

سخنانی که  حاکی از آن بود که باید عرضه و تقاضا در شرایط برابر قرار داشته باشند  و به این ترتیب باید شاهد کاهش قیمت‌ها بود که این اتفاق هرگز رخ نداد. البته این‌که در برخی نقاط عرضه مسکن بیش از تقاضا بوده، جای خود را دارد که در واقع نشان از  رکود در صنعت ساخت‌وساز داشت و نه یکسان شدن عرضه و تقاضا.

حالا هم با گذشت نزدیک به 6 ماه از سال 93، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : نرخ اجاره بها تا پایان سال جاری از میزان تورم بالاتر نخواهد رفت و در بازار خرید و فروش هم قیمت ها ثابت می‌ماند و با جهش قیمت روبه‌رو نخواهیم بود.

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کل بازار مسکن تحت تاثیر شاخص‌های کلان اقتصادی است، تصریح کرد: برای آنکه قدرت خرید مردم در این بخش پایین است و رکود در اقتصاد دیده می‌شود تاثیر این مسائل باعث شده روال قیمت‌های سال گذشته در بخش خرید و فروش ادامه داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر قیمت خانه به دلیل آنکه یک سال ثابت مانده است، سودی نداشته افزود: کسانی که در یک سال گذشته برای خرید اقدام کرده‌اند سود چندانی نبرده‌اند.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره بازار اجاره اظهار کرد: موارد در این بازار متفاوت است به طوری که آخرین اطلاعات حاکی از آن است که در بازار اجاره 18.6 درصد افزایش قیمت وجود دارد در حالی که این میزان در بازار خرید و فروش با بازار اجاره متفاوت است به گونه‌ای که این دو همدیگر را دنبال نمی‌کنند و این دو بازار با هم فاصله دارند.

مظاهریان در ادامه درباره وضعیت بازار مسکن تا پایان سال جاری اظهار کرد: میزان اجاره، نرخ تورم را دنبال خواهد کرد و در بازار خرید و فروش هم رقم فعلی ثابت می‌ماند و با جهش قیمت روبه‌رو نخواهیم بود.

نکته اما اینجاست که معاون وزیر مسکن در خصوص وضعیت مسکن در سال آینده اظهار نظری نکرده و به این ترتیب گران شدن مسکن با توجه به بازار ملتهب بورس و سودآور نبودن بازارهایی همچون بورس و ارزدور از ذهن نخواهد بود و هنوز تکلیف طرح های مسکنی دولت هم مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید بالاخره چه آینده ای برای نرخ مسکن رقم می خورد.
کد N501411

وبگردی