آفتاب
روانچی در گفتگو با مهر: 

مذاکرات نیویورک به روشن شدن نتیجه مذاکرات کمک می‌کند/ جدیت  مبارزه با تروریسم را در آمریکایی‌ها ندیده‌ایم 

مذاکرات نیویورک به روشن شدن نتیجه مذاکرات کمک می‌کند/ جدیت  مبارزه با تروریسم را در آمریکایی‌ها ندیده‌ایم 

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه سیاست‌های آمریکا در قبال ایران ثابت بوده و تغییر بر اساس یک موضع گیری  باید در عمل مشاهده شود، گفت: اعتقاد داریم که برای مبارزه با تروریسم باید جدی بود و این جدیت را در آمریکایی‌ها ندیده‌ایم.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل و برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سئوال که در اخیرا شاهد سیاست های ضد و نقیض آمریکا در قبال همکاری با ایران در  پرونده های منطقه ای بوده‌ایم، به طوری که اوباما رسما اعلام کرده که مشکل آمریکا نه ایران بلکه متحدانش در منطقه هستند. بر این اساس آیا رئیس جمهور آمریکا به دنبال یافتن راهِی برای همکاری با ایران است، بیان کرد: نکته مهم این است که ما در عمل تغییری در مواضع آمریکایی‌ها ببینیم. اینکه آنها بخواهند به صورت شفاهی موضع گیری کنند ولی سیاست‌ها یشان ادامه سیاست های قبلی باشد در کل تغییری ایجاد نخواهد کرد.

سیاست های آمریکا در قبال ایران ثابت بوده است 

وی ادامه داد: سیاست‌های آمریکا در قبال ایران ثابت بوده و تغییر بر اساس یک موضع گیری باید در عمل مشاهده شود و این موضوع نیاز به زمان دارد تا ببینیم آیا آمریکایی‌ها واقعا تغییری در موضع گیری خواهند داشت یا خیر. اما تجربه ثابت کرده است که هر چند وقت یک بار چنین موضع گیری‌هایی از سوی آمریکا مطرح می‌شود، با این حال در عمل آنها همان سیاست‌ها را دنبال می‌کنند.

جدیت در مبارزه با تروریسم را در آمریکا ندیده‌ایم 

معاون وزیر امور خارجه  در پاسخ به سئوال دیگری درباره ائتلاف آمریکایی ها برای مبارزه با داعش با حضور 40 کشور که 10 کشور عربی نیز حضور دارند و اینکه ایران در میان این کشورها نیست و این مسئله که آیا آمریکا به دنبال سیاست جدیدی برای همکاری با ایران است، بیان کرد: در این باره باید در ابتدا موضع ایران نسبت به آمریکا در نظر گرفته شود و ببینیم ما چطور با این پدیده برخورد می‌کنیم.

روانچی گفت: ما اعتقاد داریم که برای مبارزه با تروریسم باید جدی بود و این جدیت را در آمریکایی‌ها ندیده‌ایم. زمانی که  همین گروه تروریستی در سوریه فعالیت می‌کرد ،غربی ها سکوت کردند و حتی در برخی از موارد در سوریه از سوی برخی از کشورها به گروه های تروریستی کمک می شد، حتی در عراق نیز زمانی که گروه های تروریستی عملیات داشتند باز با سکوت این کشورها مواجه شدیم.

وی تاکید کرد: این کشورها باید توضیح بدهند که چطور یک چنین دوگانگی در سیاست‌هایشان وجود دارد. مبارزه با تروریسم در شعار کافی نیست و باید به صورت واقعی و جدی باشد و باید بدون اینکه دوگانگی در مواضع وجود داشته باشد، اقدام شود تا موثر باشد.

صرفا در موضوع هسته ای با آمریکایی ها مذاکره می کنیم 

روانچی در پاسخ به این سئوال که در صورتی که آمریکا از ایران برای مبارزه بر علیه داعش درخواست همکاری کند، آیا ایران می‌پذیرد و اینکه سیاست مذاکره با آمریکا تنها در موضوع هسته‌ای پیش از امضای توافق ژنو تا چه اندازه قطعیت دارد، بیان کرد: در ارتباط با بحث هسته‌ای با مجموعه و همه اعضای 1+5 مذاکره می‌کنیم و علاوه بر مذاکرات کلی به صورت جداگانه با کشورهای عضو مذاکرات دوجانبه ای نیز داریم و این موضوع را ادامه خواهیم داد تا ببینیم آیا مذاکرات به جایی می رسد یا خیر.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما صرفا در این چارچوب با آمریکایی‌ها مذاکره می کنیم و به موضوع دیگری پرداخته نخواهد شد.

آمریکایی ها در ژنو درباره داعش اعلام موضع کردند و ما شنیدیم 

وی در پاسخ به این سئوال که با این وجود آمریکایی ها اعلام کرده بودند که این بار در مذاکرات ژنو در مورد داعش گفتگوهایی بین دو کشور  صورت گرفته است، بیان کرد: هیچ مذاکره ای در مورد مسئله داعش صورت نگرفت، آمریکایی ها صرفا اعلام موضع کردند وما مطالب آنها را شنیدیم.  هیچ مذاکره ای در این باره صورت نگرفت.

روانچی  در این باره که با توجه به مذاکرات دوجانبه اخیر با کشورها حضور وزرای خارجه در نیویورک تا چه اندازه می تواند برای تصمیم گیری های سیاسی در رفع اختلافات موثر باشد، بیان کرد: پیش بینی کار آسانی نیست، در ابتدا که به نیویورک برویم مذاکراتی با خانم اشتون خواهیم داشت و همچنین پیش از حضور وزرا نیز به صورت دوجانبه با هیات هایی که به نیویورک خواهند آمد  در سطح مدیران سیاسی جلساتی برگزار می کنیم .  جلسه دیگری نیز در قالب 1+5 برگزار خواهد شد .

مذاکرات در مقطع حساسی است / جلسات نیویورک می تواند کمک کننده باشد 

روانچی ادامه داد: با حضور وزرا یک جلسه 1+5 در سطح وزرا نیز پیش بینی شده است که تاریخ آن هنوز مشخص نیست، ولی امیدواریم در مذاکراتی که در سطح مدیران سیاسی داریم بتوانیم پیشرفت هایی داشته باشیم که در آن صورت جلسه وزرا در سطح 1+5 می تواند کمک کند که مذاکرات به جلو برود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا نیویورک تعیین کننده مسیر مذاکرات برای رسیدن به توافق تا 24 نوامبر خواهد بود، بیان کرد: نمی خواهم بگویم تعیین کننده هست یا خیر اما در مذاکرات اکنون در مقطع حساسی قرار داریم و جلسات نیویورک می تواند کمک کند که نسبتا روشن شود که آیا ما می توانیم تا 4  آذرماه به تفاهم برسیم یا خیر؛ اما من اتفاق عجیب و غریبی را از جلسات نیویورک نمی توانم پیش بینی کنم. طبیعتا هر چه به 4 آذر نزدیک تر می شویم حساسیت کار بیشتر می شود و جلسات در نیویورک و جاهای دیگر حساسیت خاص خود را دارد.

 

کد N501272

وبگردی