آفتاب

روزنامه اماراتی مدعی توافق مقام های یمنی با حوثی ها بر سر پست نخست وزیری شد

روزنامه اماراتی مدعی توافق مقام های یمنی با حوثی ها بر سر پست نخست وزیری شد

تهران-ایرنا- منابع سیاسی یمنی اعلام کردند مقام های این کشور با حوثی ها برای پایان دادن به بحران سیاسی کنونی این کشور و همچنین در مورد نخست وزیر آینده این کشور به توافق رسیدند .

پایگاه خبری ' النشره ' به نقل از روزنامه اماراتی ' البیان ' نوشت: منابع سیاسی یمنی می گویند 'عبدالقادر هلال' شهردار صنعا مهم ترین نامزد برای نخست وزیری است و طرفین نیز مخالفتی با وی ندارند .

منابع سیاسی یمنی خاطر نشان کردند مذاکره کنندگان دو طرف در مورد بیشتر جزئیات مسائل اختلافی و از جمله نامزد پست نخست وزیری و همچنین میزان مشارکت گروه های مختلف در دولت جدید به توافق رسیده اند و بر اساس این توافقنامه نمایندگانی از سوی حوثی ها در ریاست هیئت نظارت حضور خواهند داشت تا بر روند اجرای توافقات و حقوقشان نظارت کنند .

بر اساس اعلام این منابع ، عبدالقادر هلال شهردار پایتخت بیشترین شانس رابرای نخست وزیری دارد و حوثی ها نیز اشخاصی را از میان متحدان خود برای حضور در کابینه معرفی می کنند اما خود به صورت رسمی درکابینه حضور نخواهند داشت .

منابع یمنی خاطر نشان کردند که طرفین هنوز در مورد برخی مسائل و از جمله خیمه گاه های افراد مسلح مخالف در ورودی جنوبی صنعا اختلاف نظر دارند و نمایندگان دولت یمن اصرار بر برچیدن این خیمه ها پس از توافق در خصوص نخست وزیر جدید یمن دارند .

دوره انتقال سیاسی در یمن از زمان برکناری 'علی عبدالله صالح' دیکتاتور سابق این کشور از مسند قدرت در سال 2012، همچنان ادامه دارد .

یمن از سال 2011 و به دنبال اعتراض های مردمی گسترده که به سرنگونی حکومت 33 ساله عبدالله صالح منتهی شد، در دوره گذار سیاسی به سر می برد.

مبارزان حوثی نقش کلیدی در انقلاب مردمی که به برکناری علی عبدالله صالح رییس جمهوری یمن در فوریه 2012 منتهی شد، ایفا کردند.

جدا از مسائل سیاسی ، اعتراض ها در یمن پس از تصمیم مقام های این کشور برای افزایش بهای سوخت افزایش یافت وگروه های مختلف یمنی در اعتراض به افزایش بی سابقه قیمت سوخت رد این کشور دست به اعتراض زده و در این میان درگیری هایی نیز روی داد .

خاورم **2041**1566
کد N501173

وبگردی