آفتاب

اراده مردم یمن در ادامه انقلاب

اراده مردم یمن در ادامه انقلاب

تهران- ایرنا- نیروی ضد شورش یمن با هدف قرار دادن اعتراض کنندگان و دامن زدن به خشونت، این کشور را وارد فضای تازه ای از تنش کرده است.

خبرگزاری «فرانسه» هجدهم شهریور به نقل از یک عضو کمیته سازماندهی اعتراض ها گزارش کرد: پلیس یمن با شلیک گلوله های جنگی به سوی معترضان هفت نفر را کشته و پنج نفر دیگر را زخمی کرد.

معترضان یمنی چندین هفته است با تحصن در جاده منتهی به فرودگاه «صنعا» پایتخت، آن را به کنترل خود درآورده اند.

به گزارش شانزدهم شهریور شبکه خبری «المیادین» لبنان، از روز شنبه اعتراض کنندگان هوادار «عبدالمالک حوثی» رهبر جنبش «انصارالله»، با برپایی چادرهای تازه ای نزدیک وزارتخانه های کشور، برق و مخابرات در صنعا، مرحله پایانی اعتراض های خود را آغاز کردند.

با وجود وعده دولت درباره عقب نشینی از افزایش 30 درصدی نرخ سوخت و تشکیل دولت تازه، اعتراض ها به «عبدربه منصورهادی» رییس جمهوری یمن، همچنان ادامه دارد.

معترضان کناره گیری دولت، لغو افزایش بهای سوخت و ایجاد فضای لازم برای مشارکت سیاسی فراگیر همه قشرها را خواستار شده اند.

دوره انتقال سیاسی در یمن از زمان برکناری «علی عبدالله صالح» رییس جمهوری پیشین این کشور، از اریکه قدرت در سال 2012 میلادی (1391 خورشیدی)، همچنان ادامه دارد.

یمن از سه سال پیش و آغاز اعتراض های مردمی گسترده که به برکناری حکومت 33 ساله صالح انجامید، در دوره گذار سیاسی به سر می برد.

مبارزان حوثی در انقلاب مردمی سه سال پیش نقش کلیدی بازی کردند.

** دولت مرکزی در تنگنا

با توجه به اینکه نیروهای امنیتی وابسته به دولت یمن در رویارویی با تظاهرکنندگان به خشونت دست زده اند می توان گفت این کشور وارد فضای تازه ای از تنش شده و انقلاب مردمی یمن که از سال 1389 آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.

حضور گسترده مردم یمن در صحنه اعتراض ها نشان از این دارد که آنان در پیشبرد خواسته های انقلابی خود جدی هستند و دخالت کشورهای دیگر برای سنگ اندازی در روند انقلاب مردمی این کشور هم تاکنون کارساز نبوده است.

در این پیوند، تارنمای «مراقبون پرس» یمن شانزدهم شهریور نوشت: صحنه سیاسی یمن به ویژه در صنعا وارد فضای پرتنشی شده است که اگر اوضاع کنترل نشود درگیری نظامی سختی رخ خواهد داد که زمام امور را به طور کلی از دست دولت مرکزی خارج خواهد کرد.

به نوشته این تارنما، برخورد نیروهای ضد شورش با تظاهر کنندگان به وسیله گلوله، گازهای اشک آور و آب های مخلوط شده با گوگرد نشان از این دارد که دولت یمن به طور مستقیم به رویارویی با گروه انصارالله و هواداران آن برخاسته است.

با توجه به برخوردهای خشونت آمیز دولت با تظاهرکنندگان پیش بینی می شود درگیری های شعله ور شده در این کشور فروکش نکند؛ مگر اینکه یکی از طرف های درگیر پیروز میدان نبرد باشد.

رخدادهایی که یمن نظاره گر آن است نشان می دهد ابتکار عمل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، تلاش های سازمان ملل متحد و راهکارهای احزاب سیاسی یمن برای حل چالش های سیاسی، امنیتی و اقتصادی با شکست روبرو شده و زندگی برای مردم این کشور به جهنم تبدیل شده است.

روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، نیز هفدهم شهریور نوشت: تن دادن دولت یمن به تنش سیاسی مسلحانه ضد شیعیان حوثی و محاصره مرکز تحصن آنان نقطه عطفی قلمداد می شود که دارای پیام های حطرناک است.

العربی الجدید افزود: چنین اقدامی نشان می دهد دولت مرکزی یمن به طور واقعی دچار ناتوانی و خلاء شده است و این ناتوانی سبب خواهد شد تا دولت حتی از دور کردن شعله های تنش از صنعا ناتوان باشد.

به نوشته این روزنامه، چالش هایی که دولت مرکزی یمن با آن دست و پنجه نرم می کند نتیجه طبیعی و مصیبت بار سیاستی است که پس از سال 1390 به دست این دولت به وجود آمد و شعله های آتش را به پایتخت رساند و اکنون امکان پرداختن به این تنش بدون تن دادن به خطر بسیار سخت به نظر می رسد.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، رسیدن حوثی های یمن به دروازه های ورودی صنعا و تحصن در شهر در اعتراض به افزایش بهای مشتقات نفتی از برجسته ترین پیامدهای فتح استان «عمران» یمن به دست آنان است و حوثی ها تلاش می کنند از پیروزی نظامی در استان عمران استفاده سیاسی برند.

این روزنامه افزود: دولت مرکزی یمن بهای رویارویی با حوثی ها در عمران را پس می دهد و گزینه های فراروی دولت این کشور، یکی از دیگری تلخ تر است. جامعه یمن دچار شکاف شده است و این شکاف فقط به عرصه سیاسی محدود نمی شود، بلکه در یمن شکاف طایفه ای و منطقه ای نیز وجود دارد.

در چنین شرایطی اگر دولت یمن به خواسته های حوثی ها تن دهد و از بهای مشتقات نفتی بکاهد عبدالمالک حوثی به قهرمان ملی تبدیل خواهد شد.

اگر هم دولت این کشور به توزیع و سهمیه بندی مناصب دولتی روی آورد حوثی ها و جریان های جنوبی هم در بدنه دولت وارد خواهند شد و این مساله اندیشه سهمیه بندی بر پایه معیارهای طایفه ای و منطقه ای را ژرفتر خواهد کرد و این امر به دلیل کمبود منابع اقتصادی سبب خواهد شد شیرازه دولت یمن از هم فرو پاشد.

در صورت وارد شدن صنعا به دایره تنش های طایفه ای، جنگی سخت رخ خواهد داد؛ آن هم در شرایطی که در ارتش شکاف وجود دارد و به سبب هدف قرار گرفتن افسران و سربازان به دست گروه تروریستی القاعده، روحیه نظامیان یمن در پایین ترین سطح است.

در چنین صورتی مهم نیست حوثی ها چه دستاوردی خواهند داشت، اما معلوم است آنان پس از به چالش کشیدن دولت مرکزی چیزی را از دست نخواهند داد.

از اصغر یوسفی - گروه تحقیق و تفسیر خبر

پژوهشم**9278**1961**1358
کد N501159

وبگردی