آفتاب
معیدفر در گفت‌و‌گو با ایسنا:

رقبای دولت به دنبال ناامید کردن جوانان و دانشگاهیان هستند

رقبای دولت به دنبال ناامید کردن جوانان و دانشگاهیان هستند

یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه رقبای دولت تلاش می‌کنند تا پویایی و امید به دانشگاه‌ها باز نگردد، گفت: هنگامی که دانشگاه پویا و با نشاط نباشد جامعه نیز گرفتار رکورد و سکون می‌شود.

یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه رقبای دولت تلاش می‌کنند تا پویایی و امید به دانشگاه‌ها باز نگردد، گفت: هنگامی که دانشگاه پویا و با نشاط نباشد جامعه نیز گرفتار رکورد و سکون می‌شود.

سعید معیدفر در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه دانشگاه می‌تواند نقشی مهم در ایجاد نشاط و امید در جامعه ایفا کند، اظهار کرد: اگر در دانشگاه پویایی و نشاط وجود داشته باشد سایر بخش‌های جامعه نیز از پویایی و نشاط برخوردار می‌شوند.

وی در ادامه افزود: با این وجود رقبای جدی دولت تمایلی برای اینکه در دانشگاه نشاط و امید ایجاد شود ندارند. آن‌ها در سال‌های قبل تلاش می‌کردند در دانشگاه و جامعه سکوت، سکون و جمود ایجاد شود تا از این شرایط سوء‌استفاده کنند. آن ها در حال حاضر هیچ علاقه‌ای به تغییر در فضای رکود و بی‌انگیزگی دانشگاه و جامعه ندارند. شاید تحلیل آن‌ها این است که اگر دانشگاه پویا شود به تبع آن جامعه نیز تحرک پیدا می‌کند، بنابراین فرصت سوء‌استفاده آن‌ها از بین می‌رود.

این استاد دانشگاه همچنین با بیان اینکه در فقدان امید و نشاط در جامعه در سال‌های قبل مردم بدون انگیزه بودند، خاطرنشان کرد: تلقی برخی جریانات این است که اگر جامعه پویا شود آن‌ها در دور بعدی انتخابات پیروز نمی‌شوند زیرا آن‌ها در انتخابات قبلی با حداقل رأی به مجلس راه یافتند. آن‌ها در واقع می‌خواهند انتخاباتی سرد برگزار شده تا مردم بی‌انگیزه باشند و آن‌ها بدون دردسر در انتخابات پیروز شوند.

معیدفر در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت با انتخاب فرجی‌دانا به عنوان وزیر علوم سعی کرد روزنه‌های امیدی را در دانشگاه ایجاد کند، افزود: اما به هر حال مجموعه فعالیت‌های دولت در دانشگاه‌ها به آن میزان نبود که جناح‌های مخالف دولت به انفعال بروند. در کل ما شاهد اتفاق جدی در طول یک سال گذشته در دانشگاه نبودیم.

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران همچنین اظهار کرد: اکنون بسیاری از شخصیت‌های تاثیرگذار دانشگاه در اثر مخالفت‌های عده‌ای نتوانستند نقش خود را در دانشگاه ایفا کنند. درست است که چندین تن از رؤسای دانشگاه‌ها در طول یک سال گذشته تغییر کرده‌اند اما رقبای دولت عرصه را بر دولت بسته‌اند.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ادامه گفت: مخالفان دولت بسیار فعالند و استیضاح وزیر علوم نیز که توسط آن‌ها انجام گرفت امید دانشگاهیان را از بین برد. در حال حاضر امید دانشگاهیان به حداقل رسیده و من فکر نمی‌کنم دانشگاهیان و جامعه بتوانند آرمان‌های این دولت را دنبال کنند. من آینده دانشگاه‌ها را مثبت ارزیابی نمی‌کنم.

وی همچنین با بیان اینکه فرصت‌های دولت محدود است، خاطر نشان کرد: دولت تلاش خود را در عرصه بین‌المللی و تاحدودی اقتصادی متمرکز کرده و در عرصه داخلی اقدامات حداقلی و کم‌عمقی داشته است. من امیدوار نیستم امید و پویایی به دانشگاه‌ها باز گردد چون رقبا، دولت را در یک زاویه و گوشه قرار داده و فشار را بر دولت نسبت به گذشته بیشتر کرده‌اند و من بعید می‌دانم دولت بتواند خود را از این فشارها رها کند.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها اکنون با مشکل بی‌انگیزگی، رکود و همچنین مشکلات علمی مواجه است، اظهار کرد: اکنون مشخص شده است در هشت سال گذشته چه تحولاتی در دانشگاه‌ها رخ داده است. فساد در دانشگاه نیز مانند سایر بخش‌ها رخنه کرده است و وضعیت اساتید و دانشجویان اکنون مناسب نیست.

معیدفر در پایان افزود: در هشت سال گذشته آنقدر دانشگاه را از نشاط دور کرده و محدود کردند که اکنون انتظار خاصی نباید از دانشگاه داشته باشیم مگر اینکه تک‌تک دانشجویان بر اساس اعتقادات خود اقداماتی انجام دهند در هر حال نباید امیدی برای ایجاد تحول در جامعه توسط دانشگاه را در مقطع کنونی داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N501008

وبگردی