آفتاب
حجت الاسلام فضیلت:

آثار "فخرالدین اسعد گرگانی" به اندازه کافی مورد پژوهش قرار نگرفته است

آثار "فخرالدین اسعد گرگانی" به اندازه کافی مورد پژوهش قرار نگرفته است

گرگان – خبرگزاری مهر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از فخرالدین اسعد گرگانی به عنوان شاعری که توجه خاصی به بحث زیبایی داشته است نام برد و گفت: باوجود اینکه این شاعر از بزرگان ادبیات کشور است اما تاکنون آثار و زندگانی اش به اندازه کافی مورد کنکاش و پژوهش قرار نگرفته است.

به گزارش مهر، حجت الاسلام "علی اصغر فضیلت" شامگاه جمعه در مراسم بزرگداشت "فخرالدین اسعد گرگانی" شاعر بزرگ قرن پنجم که به میزبانی مجمع جوانان اصلاح طلب استان (وفاق) در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد گفت: گرامیداشت مفاخر فرهنگی، هنری و ادبی از اولویت های اداره کل فرهنگ و ارشاد استان است.

حجت الاسلام فضلیت، "فخرالدین اسعد گرگانی" را از مفاخر ادبی بزرگ کشور نامید و افزود: باوجود اینکه این شاعر از بزرگان ادبیات کشور است اما تاکنون آثار و زندگانی اش به اندازه کافی مورد کنکاش و پژوهش قرار نگرفته است.

وی اظهار کرد: گفته می شود فخرالدین اسعد به وادی فقه و فلسفه گام نهاده است اما عمده ترین عامل ظهور شخصیت وی در حوزه ادبیات و شعر بوده است.

وی با اعلام اینکه فرهنگ و ارشاد گلستان آمادگی حمایت از مراسم گرامیداشت بزرگان را در طول سال دارد گفت: فخرالدین اسعد به اخلاق، نیایش و بالاخره به زیبایی گرایش داشته است و زیبایی در ذات هر انسانی وجود دارد.

حجت الاسلام فضیلت با اعلام اینکه انسان در بین گزینه های زندگی، زیبایی را انتخاب می کند افزود: همان طور که مجنون زیبایی لیلی را کشف کرده است مطمئناً همه انسان ها تعریف واحدی از زیبایی ندارند.

وی افزود: مهم ترین عاملی که مردم از شعر و کلام موزون استقبال می کنند گرایش به زیبایی در انسان هاست و شعر به دلیل آنکه از سوی صاحبان کلام زیبا بیان می شود مورد توجه مردم قرار می گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان اظهار کرد: شاعران کلام معمولی را به کلام زیبا تبدیل می کنند و این موضوع باعث احترام به آن ها می شود و این گونه احترام گذاشتن نیز زیباست.

حجت الاسلام علی اصغر فضیلت با اشاره به اینکه هنرمند درپی جستن و یافتن آنچه که یافت نمی شود است بیان کرد: همین اندازه که انسان در عالم خیال به دنبال تعالی می گردد درحالی که به آن دسترسی ندارد ارزشمند است و به مرور از عالم خیال ابتدایی به خیال متعالی می رسد.

وی افزود: یک هنرمند همواره به دنبال آنچه ندارد می رود و دنبال کشف "یافت می نشودها" است و چنانچه به آن دست نیابد راه را برای دیگران هموار می کند.

وی ادامه داد: نقطه ضعف و قوت هنرمند قوه خیال اوست و پرداختن و امیدوار بودن برای آنچه یافت نشود از خیال وی شروع می شود.

حجت الاسلام فضیلت در پایان گفت: چنانچه هنرمند در خیال ابتدایی باقی بماند موجب آسیب می شود و اگر عبور کرد نردبانی برای رسیدن به خیال متعالی پیدا کرده است و آن موقع می تواند راهگشا باشد.

کد N500993

وبگردی