آفتاب

هشتمین کنفرانس بین المللی ˈتقریب میان مذاهب اسلامیˈ در انگلیس برگزار شد

هشتمین کنفرانس بین المللی ˈتقریب میان مذاهب اسلامیˈ در انگلیس برگزار شد

لندن - ایرنا- هشتمین کنفرانس بین المللی ˈتقریب بین مذاهب اسلامیˈ از سوی مرکز اسلامی انگلیس و با همکاری گروه اهل تسنن ˈمجلس عمل بریتانیا ˈ، عصر روز شنبه با حضور شخصیت ها و اندیشمندان برجسته مسلمان شیعه و سنی در مرکز اسلامی ˈاسپارک بروک ˈ شهر بیرمنگهام برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این همایش که تحت عنوان ' تقریب بین مذاهب اسلامی: موثرترین راه برای مواجهه با رسانه های تفرقه برانگیز ' برگزار گردید ، بر ضرورت وحدت مسلمانان و هوشیاری آنان در برابر گروه های افراطی و تکفیری و مقابله با اینگونه اقدامات تاکید شد.

مفتی 'محمد فاروق علوی' رییس مجلس عمل انگلیس در سخنانی در این کنفرانس ، خواستار حفظ وحدت و اتحاد مسلمانان و دوری آنان از افراط گرایی و نزاع و تفرقه شد.

وی از مسلمین اعم از شیعه و سنی به عنوان یک امت واحد نام برد و گفت لازم است آنان در برابر دشمنان از جمله رژیم اشغالگر قدس یکپارچه عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر 'محمدعلی شمالی' رییس مرکز اسلامی انگلیس نیز در این نشست، با اشاره به تنوع فرهنگی و اجتماعی جوامع اسلامی ، از اسلام به عنوان نقطه مشترک و محور نزدیکی آنان نام برد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات دنیا این است که برخی از مردم زیبایی های دین و معنویت را درک نکرده اند، گفت: کسانی که دین ندارند، آرامش را درک نکرده اند و واقعا رنج می برند.

رییس مرکز اسلامی افزود: در این میان کسانی نیز هستند که اگرچه اهمیت ایمان را درک کرده اند اما راه رسیدن به آن را بلد نیستند. برخی دیگر نیز وجود خدا را درک کرده اند اما آن را به صورت انحصاری و مالکیتی دیده و فکر می کنند که خدا تنها مختص به آنان است.

وی با دعوت از مومنین به تواضع و فرونتی و رد تفکرات تکفیری تصریح کرد: نکته مهم این است که وحدتی که از آن سخن می گوییم به معنای متحد شدن علیه کسی نیست.

دکتر شمالی با اشاره به رسانه های تفرقه افکن که درصدد برهم زدن وحدت میان مسلمانان هستند، گفت: جا دارد ضمن انتقاد از این رسانه ها ، از رسانه هایی که بدنبال تقریب و وحدت میان مذاهب اسلامی هستند تقدیر به عمل آید.

رییس مرکز اسلامی انگلیس در این زمینه خواستار اختصاص جوایزی برای شبکه های تلویزیونی و سایر رسانه های جمعی شد که در خدمت وحدت مسلمانان هستند.

در این کنفرانس برخی از اندیشمندان اهل تسنن و تشیع ضمن اشاره به کاستی ها و مشکلات جوامع اسلامی ازجمله داشتن وابستگی های اقتصادی و وجود تفرقه و نزاع میان آنها، خواستار اتحاد و یکپارچگی این جوامع و نیز رفع وابستگی به غرب شدند.

سخنرانان این کنفرانس همچنین با اشاره به اهمیت افزایش درک فرق اسلامی از یکدیگر، بر لزوم گفت وگو میان علما و اندیشمندان اهل تسنن و تشیع و برگزاری هر چه بیشتر کنفرانس های تقریب به منظور نزدیکی آنان به یکدیگر تاکید کردند.

به گفته آنان، گفت وگوی هر چه بیشتر میان علما و اندیشمندان جهان اسلام و نزدیک تر شدن آنان به یکدیگر، سبب خواهد شد که راه برای اندیشه های افراطی و منحرف و گروه های تکفیری بسته شود.

در این کنفرانس هشت نفر از اندیشمندان و علمای اهل سنت و نیز شماری از محققان و صاحب نظران شیعی از پاکستان، بحرین، عراق ، لبنان و ایران سخنرانی کردند.

مرکز اسلامی انگلیس در سال های گذشته نیز هفت کنفرانس بین المللی را با عناوین : ' تقریب بین مذاهب اسلامی ضرورتی برای مسلمین در عصر حاضر ' ، ' تقریب ، راهکار دفاع از قرآن کریم و پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) ' ، ' تقریب میان مذاهب اسلامی ؛ راهی به سوی تکریم انسان وتقویت اتحاد اسلامی ' ، ' نقش تقریب در تعالی امت اسلامی و ساختن آینده آن ' ، ' بیداری جهانی اسلامی و طرح تقریب میان مذاهب اسلامی ' ، ' نقش فرهنگی تقریب در رسیدن به همزیستی اجتماعی ' و ' نقش تقریب در مقابله با فرقه گرایی و حمایت از جامعه ' برگزار کرده بود.

هدف از برگزاری این گونه کنفرانس ها ، شناخت بیشتر مذاهب اسلامی از همدیگر به منظور همدلی و همفکری و ساختن آینده ای روشن برای امت اسلامی به پیروی از مصلحان خیر اندیش بوده است.

به دلیل اهمیت تقریب بین مذاهب اسلامی در جهان اسلام و لزوم وحدت هر چه بیشتر مسلمانان عالم و بویژه در عصر حاضر که بیداری اسلامی جهانی در حال گسترش است، برگزاری همایش هایی از قبیل کنفرانس تقریب بین مذاهب اسلامی، می تواند به پیوند بیشتر مسلمانان و ایجاد وحدت میان آنان کمک کند.

اروپام ** 4** 1552 ** 1551
کد N500775

وبگردی