آفتاب
گزارش خبری/

کشته شدن دهها شورشی در درگیری با ارتش نیجریه/بوکو حرام در تدارک حمله ای بزرگ

کشته شدن دهها شورشی در درگیری با ارتش نیجریه/بوکو حرام در تدارک حمله ای بزرگ

رسانه ها در حالی از کشته شدن 80 تا 200 عضو بوکو حرام در نبرد با نظامیان ارتش در شمال نیجریه خبر می دهند که گزارش ها از تدارک شورشیان برای حمله ای بزرگ به مرکز ایالت بورنو حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نظامیان ارتش نیجریه در درگیری با شبه نظامیان بوکو حرام دهها نفر از آنان را کشته اند. خبرگزاری آلمان با اشاره به درگیری های شدید بین نظامیان دولتی و شورشیان بوکو حرام در شمال نیجریه از کشته شدن دست کم 80 نفر از شورشیان خبر داد.

این در حالی است که آسوشیتدپرس به نقل از یک افسر ارتش نیجریه اعلام کرده شمار کشته شدگان بوکو حرام در این درگیری ها حدود 200 نفر بوده است. در همین رابطه "تیموتی آنتیگا" سخنگوی ارتش نیجریه به روزنامه محلی "وانگارد" گفت شبه نظامیان بوکو حرام صبح روز جمعه به منطقه کوندوگا در 35 کیلومتری شهر استراتژیک مایدوگوری واقع در شمال این کشور حمله کرده اند.

بر این اساس حمله مذکور که سه ساعت به طول انجامیده با شکست مهاجمان به پایان رسیده و اعضای بوکو حرام ناچار به عقب نشینی شده اند. ارتش نیجریه موفق شده است در این عملیات مقادیر زیادی تجهیزات و اسلحه سنگین شورشیان را ضبط کند. به گفته آنتیگا نظامیان دولتی به تعقیب شبه نظامیان پرداخته و در تلاش هستند کل منطقه را از حضور آنها پاکسازی کنند.

در درگیری های مذکور همچنین 4 نفر از نیروهای دولتی مجروح شده اند. شاهدان عینی می گویند شورشیان بوکو حرام طی روزهای اخیر تلاش کرده اند قوانین مورد نظر خود را در مناطق تحت کنترلشان در شمال نیجریه به اجرا بگذارند. بوکو حرام قصد دارد با تسخیر شهر مایدوگوری، آن را به عنوان پایتخت دولت به اصطلاح اسلامی خود انتخاب کنند.

گزارش های دیگری نیز حاکی است شورشیان در حال تدارک برای حمله به مایدوگوری مرکزی ایالت بورنو نیجریه هستند. شورای ریش سفیدان قبایل بورنو با اشاره به محاصره مرکز این ایالت از دولت نیجریه خواسته است هر چه سریعتر با اعزام ارتش، با خطر بوکو حرام مقابله و شورشیان را از منطقه خارج کند. به گفته آنها بوکوحرام توانسته مناطقی را که حدود 50 کیلومتر تا این شهر فاصله دارند، به مناطق تحت کنترل خود ضمیمه کند. با این حال دولت نیجریه تا کنون واکنشی به این مسئله نشان نداده است.

بوکو حرام از زمان اعلام موجودیت در سال 2009 تا کنون عملیات تروریستی خود را در مناطق شمال شرقی نیجریه، شمال کامرون و نیجر متمرکز کرده و با این اقدامات هزاران نفر را کشته است. این گروه شورشی به تقلید از تروریست های داعش اعلام کرده دولت به اصطلاح اسلامی در این کشور تشکیل می دهد. این گروه که مدعی است آموزش به سبک غربی حرام است طی ماه های اخیر اقدام به ربودن صدها دختر دانش آموز از مراکز آموزشی کرده است.

کد N500540

وبگردی