آفتاب

آغاز تحقیقات شناسایی تروریست های فیلیپینی در سوریه/ دو تروریست کشته شدند

آغاز تحقیقات شناسایی تروریست های فیلیپینی در سوریه/ دو تروریست کشته شدند

کوالالامپور – ایرنا – یک مقام فیلیپینی روز شنبه پس از کشته شدن دو تروریست این کشور در سوریه از آغاز تحقیقات برای روشن شدن وضعیت شهروندان فیلیپینی که با گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق همکاری می کنند، خبر داد.

به گزارش ایرنا، یک مقام ارشد امنیتی فیلیپین، گفت که مانیل هم اکنون فعالیت جوانان این کشور که در سوریه مشغول عملیات تروریستی هستند و برای جذب افراد دیگر تبلیغ می کنند را تحت نظارت کامل دارد.

فیلیپین علاوه بر نظارت بر افراط گرایانی که برای همکاری با تروریست ها از این کشور عازم سوریه و عراق می شوند، بخشی از نیروی خود را صرف مبارزه با گروه تروریستی ابوسیاف می کند که در جنوب این کشور فعالیت های تروریستی انجام می دهد.

مقام امنیتی فیلیپین که روزنامه 'استار' در این گزارش به نام وی اشاره نکرد، شرایط موجود فیلیپین از جمله حضور برخی افراط گرایان در گروه تروریستی داعش را خطری برای امنیت داخلی این کشور دانست.

وی با استناد به اطلاعاتی که منابع اطلاعاتی سایر کشورها در اختیار فیلیپین قرار داده اند، گفت شمار افرادی که با گروه تروریستی داعش همکاری می کنند به ویژه اتباع کشورهای فیلیپین، اندونزی، مالزی، تایلند و چین روبه افزایش است.

به گفته این مقام امنیتی فیلیپین، حرکت وعملیات افراط گرایان این کشور یک سویه نیست و برخی از تروریست هایی که در سوریه و عراق حضور دارند خود را کهنه کارانی می دانند که پس از بازگشت به فیلیپین انجام فعالیت های مشابه را پیگیری می کنند.

'حبیب مجحب هاشم' رییس شورای فرماندهی جبهه ملی آزادیبخش مورو پیش از این از امکان جذب نیرو توسط گروه تروریستی و تکفیری داعش در میندانائو در جنوب فیلیپین خبر داده بود.

جذب نیرو توسط گروه تروریستی داعش از جنوب فیلیپین با فعالیت های گروه های شبه نظامی محلی مانند گروه تروریستی ابوسیاف و برخی جنگجویان بانگسامارو در تضاد نیست.

گروه تروریستی ابوسیاف اخیرا همانند جنایات گروه تکفیری داعش سر یک نظامی فیلیپینی را جلو دوربین قطع کرد.

اما استقلال طلبان مسلمان جنوب فیلیپین پیش از این با محکوم کردن جنایات گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، اعلام کردند همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا از گسترش این 'ویروس' در فیلیپین جلوگیری کنند.

برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که حدود 100 فیلیپینی با سفر به عراق تحت آموزش های گروه تروریستی داعش قرار گرفته اند.

'ابیگیل والته' معاون سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین نیز گفته است وزارت امور خارجه این کشور در حال بررسی گزارش ها در مورد پیوستن فیلیپینی های آموزش دیده به گروه داعش در سوریه و عراق است.

آساق**241**1611
کد N500536

وبگردی