آفتاب

ژاپن خواهان تعیین سرنوشت صدها ژاپنی ربوده شده توسط کره شمالی شد

ژاپن خواهان تعیین سرنوشت صدها ژاپنی ربوده شده توسط کره شمالی شد

نخست‌وزیر ژاپن با افزایش فشار بر کره شمالی از مقامات این کشور خواست به پرسش ها در مورد سرنوشت صدها شهروند ژاپنی که گمان برده می شود طی دهه های 1970 و 1980 توسط مأموران کره شمالی ربوده شده اند پاسخ دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، شیزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در یک سخنرانی که در تجمعی در شهر توکیو ایراد کرد گفت: تا زمانی که هر یک از ربوده شدگان شناسایی شوند عقب نشینی نخواهیم کرد.

آبه با اشاره به اینکه معتقد است هنوز برخی از این افراد ربوده شده زنده هستند گفت: تا زمانی که آنها اجازه بازگشت به ژاپن را پیدا نکنند عقب نشینی نخواهیم کرد. این اظهارات نخست‌وزیر ژاپن در حالی مطرح می شود که کره شمالی در تدارک است تا به دنبال توافقی در ماه مه نتایج تحقیقاتی جدید در باره این مسئله را اعلام کند.

ژاپن تا کنون 17 مورد از این افراد ربوده شده را به طور رسمی شناسایی کرده اما بنا به گفته یک کمیسیون تحقیقات مستقل و پلیس تعداد این ربوده شدگان 869 نفر است.

نخست‌وزیر ژاپن خاطر نشان ساخت: مناقشه ربوده شدگان اولویت نخست دولت من است. مأموریت من تا روزی که همه قربانیان این آدم ربایی به خانواده هایشان بازگردانده شوند پایان نخواهد یافت.

کره شمالی قرار است نتایج اولیه یک تحقیق جدید درباره این مسئله را احتمالا تا پایان ماه جاری میلادی اعلام کند و برخی از مقامات ژاپن در شهرهای مختلف در تدارک برای مراسم استقبال از بازماندگان این پرونده هستند. اما هنوز مشخص نیست که کره شمالی نتایجی که توکیو می خواهد را ارائه خواهد کرد یا خیر. مسئله این ادم ربایی ها همراه با برنامه هسته ای کره شمالی و برنامه موشکی این کشور عامل اصلی تنش های میان دو کشور بوده‌اند.

کره شمالی در سال 2002 تأئید کرد که مأموران این کشور 13 ژاپنی را عمدتاً‌ به منظور تربیت جاسوس به زبان وفرهنگ ژاپنی ربوده اند و در همان سال اجازه بازگشت 5 تن از آنها را داد اما گفت که مابقی این افراد مرده اند.

این در حالی است که ژاپن همچنان در راستای تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی به سبب برنامه تسلیحات هسته ای کشور محدودیت های گسترده تری را اعمال کرده و شیزو آبه خاطر نشان ساخت این تحریم ها ابزار قدرتمندی برای قانع کردن پیونگ یانگ بوده وبه کره شمالی نشان می دهد که تا زمانیکه به توقعات بین المللی عمل نکند آینده ای نخواهد داشت.

شیزو آبه اعلام کرد: مسئله این است که کره شمالی حقیقت را نمی گوید و به وعده هایش عمل نمی‌کند. ما در گذشته راههای زیادی برای رسیدگی به این مسئله نداشتیم.

انتهای پیام

کد N500489

وبگردی