آفتاب

دیدارهای جداگانه کرزای با نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان

دیدارهای جداگانه کرزای با نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان

دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که حامد کرزای، رئیس جمهوری به منظور شکستن بن‌بست انتخاباتی، با هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، فایق واحدی، معاون سخنگوی حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان گفت که این گفت‌وگو به صورت جداگانه صورت گرفته، اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرد.

فاضل سانچارکی، سخنگوی ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله به بی‌بی‌سی گفت که کرزای در دیدارش با این نامزد گفته که هر دو نامزد باید پیش از اعلام نتایج نهایی انتخابات به توافق سیاسی دست یابند.

وی افزود: محور صحبت‌ها ضرورت هرچه زودتر پایان دادن به جنجال‌های انتخابات و اعلام نتایج نهایی پس از توافق هر دو نامزد بود.

سانچاری گفت که این دیدار به صورت تک به تک برگزار شد و کرزای تاکید کرده که "تنها راه" شکستن بن بست انتخاباتی، "توافق هر دو نامزد است و انتقال قدرت بر مبنای توافق هر دو نامزد باید صورت گیرد."

سخنگوی تیم اصلاحات و هم‌گرایی به رهبری عبدالله افزود که رئیس جمهوری گفته که به غیر از توافق هر دو نامزد هیچ گزینه دیگری وجود ندارد.

پیش از این شایعاتی وجود داشت مبنی بر این که طرحی در مورد تشکیل دولت موقت وجود دارد، اما به گفته سانچارکی، حامد کرزای در دیدارش با عبدالله عبدالله گفت برنامه‌ دیگری از جمله تشکیل دولت موقت مطرح نیست و هر گونه صحبتی در این راستا "بی‌مورد" است.

کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که نتایج نهایی انتخابات را به زودی اعلام می‌کند. اما سانچارکی گفت که در دیدار کرزای و عبدالله تاکید شد که ابتدا هر دو نامزد با هم به توافق سیاسی دست یابند، بعد نتایج انتخابات اعلام شود و به دنبال آن حکومت وحدت ملی تشکیل شود.

اما طاهر زهیر از سخنگویان ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی گفت که در دیدارهای جداگانه‌ای که بین رئیس جمهوری و هر دو نامزد صورت گرفت، توافق خاصی به دست نیامد، ولی قرار بر آن شد که در زودترین فرصت ممکن عبدالله و احمدزی در یک نشست مشترک با حضور کرزای با هم گفتگو کنند.

وی افزود که در سه چهار روز گذشته گفتگوهای دوستان بین‌المللی افغانستان با هر دو نامزد هم به صورت فشرده ادامه داشته و هنوز ادامه دارد. به گفته زهیر، همه بر آن هستند که توافقی در چارچوب قانون اساسی برای حل بن‌بست انتخاباتی به دست بیاید.

این عضو مجلس گفت که کمیسیون مستقل انتخابات هم "به حکم قانون" به زودترین فرصت ممکن نتایج نتایج انتخابات را اعلام خواهد کرد. زهیر ابراز امیدواری کرد که نتایج نهایی پس از بررسی آرا تا پایان هفته جاری اعلام شود.

دیدار جداگانه کرزای با هر دو نامزد بیانگر پرتنش بودن روابط آنها است. پیش از این کرزای با آنها در دیدارهای سه جانبه گفت‌وگو می‌کرد.

انتهای پیام

کد N500401

وبگردی