آفتاب

مذاکرات دیپلماتیک روحانی در آسیای مرکزی

مذاکرات دیپلماتیک روحانی در آسیای مرکزی

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در سفری پنج روزه به دو کشور آسیای مرکزی، مذاکرات دیپلماتیک خود را در این خطه دنبال کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس جمهوری در راس هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی دوشنبه گذشته (17 شهریور) به شهر آستانه پایتخت قزاقستان سفر کرد. 


امضای سه سند همکاری ایران و قزاقستان



حجت الاسلام والمسلمین روحانی در بدو ورود به آستانه مورد استقبال رسمی نورسلطان نظربایف همتای قزاقستانی خود قرار گرفت و پس از آن در در ملاقات خصوصی با وی در خصوص زمینه ها و ظرفیت های همکاری بین دو کشور بحث و تبادل نظر کردند. 



در این سفر پس از مذاکرات هیات های ایرانی و قزاقستانی چند سند همکاری در بخش های مختلف از جمله حمل و نقل بین المللی، همکاری بازرگانی، صنعتی و تجاری و برنامه پنج ساله همکاری وزارتخانه های امور خارجه امضا شد.



افزایش پنج برابری مبادلات ایران و قزاقستان



رییس جمهوری همچنین در نشست مشترک خبری با همتای قزاقستانی خود ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش پنج برابری میزان مبادلات با قزاقستان تاکید کرد: دو کشور اراده لازم برای توسعه روابط در بخش های مختلف را دارند. 



حجت الاسلام والمسلمین روحانی همچنین در جمع بازرگانان، صاحبان صنایع و کارآفرینان ایران و قزاقستان حضور یافت و طی سخنانی با بیان اینکه اقتصاد ایران در کانون توجه بین المللی قرار گرفته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با موفقیت ممتاز خود در ثبات و امنیت منطقه و با تکیه بر سرمایه انسانی فرهیخته و زیرساخت های گسترده یکی از امیدبخش ترین فضاهای سرمایه گذاری در دو دهه آینده را نوید می دهد.



وی از کلیه دست اندرکاران، مسوولان، فعالان اقتصادی و تجار دو کشور خواست تا با استراتژی و برنامه ریزی بلند مدت توام با همدلی شرایط مناسبی را برای افزایش سطح مبادلات تجاری فیمابین فراهم آورند.



رییس جمهوری همچنین با حضور در جمع دانشگاهیان قزاقستانی بر اینکه نکته تاکید کرد که ما پل جهانیم، ما فرزندان فارابی، خوارزمی ، رودکی و فردوسی هستیم و می توانیم با احیای علم و عقل، ریشه های خشونت و افراطی گری را بخشکانیم.



دیدار با «کریم ماسیم اف» نخست وزیر و «قاسم ژومارت توکایف» رییس مجلس سنای قزاقستان از دیگر برنامه های رییس جمهوری در سفر به شهر آستانه بود.



به ثمر نشستن تلاش های مهندسان ایرانی و امضای 9 سند همکاری



حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی پس از انجام سفر دو روزه و مذاکرات دیپلماتیک با مقامات قزاقستانی عازم شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد.



رییس جمهوری با استقبال وزرای خارجه و معارف و علوم تاجیکستان وارد شهر دوشنبه شد و در کاخ ملت این کشور مورد استقبال رسمی امامعلی رحمان همتای تاجیکستانی خود قرار گرفت و پس از آن با وی دیدار کرد.



پس از این دیدار 9 سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان با حضور روسای جمهور دو کشور در محل کاخ ملت امضا شد.



موافقتنامه امنیتی و انتظامی، تفاهم نامه همکاری در مبارزه با موادمخدر، همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و کمیته کار و زنان سرپرست خانوار تاجیکستان و همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) با وزارت کار تاجیکستان از جمله اسنادی بود که به امضای طرفین رسید.



همچنین یادداشت تفاهم بین مرکز تحقیقات استراتژیک تاجیکستان و مرکز مطالعات سیاسی و امور بین الملل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه همکاری فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی جمهوری اسلامی ایران با کمیته زبان و اصطلاحات جمهوری تاجیکستان، تفاهم نامه همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) با وزارت بهداشت تاجیکستان و تفاهم نامه کمیته امداد امام خمینی(ره) با کمیته جوانان، ورزش و گردشگری تاجیکستان به امضای اعضای هیات همراه دو کشور رسید.



روسای جمهور ایران و تاجیکستان در ادامه به صورت ویدئو کنفرانس توربین دوم نیروگاه سنگتوده-2 را افتتاح کردند.



نیروگاه سنگتوده ـ 2 از بزرگترین طرح های تاجیکستان پس از استقلال است که در یک سال یک میلیارد کیلو وات ساعت نیروی برق تولید می کند. ساخت این نیروگاه در اسفند 1385 آغاز شد.



جمهوری اسلامی ایران در ساختمان این پروژه 180 میلیون دلار و تاجیکستان 40 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. نیروگاه سنگتوده ـ 2 بعد از 12.5 سال بهره برداری از جانب ایران، به طور کامل در اختیار تاجیکستان قرار خواهد گرفت.



حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم بهره برداری از توربین دوم نیروگاه سنگتوده-2 گفت: خوشحالیم اعلام کنیم که یکی از تلاش های مهندسی جمهوری اسلامی ایران در این کشور به ثمر می نشیند و نیروگاه برق آبی افتتاح می شود.



دیدار با «شکورجان ظهوراف» رییس مجلس نمایندگان و «قهار رسول زاده» نخست وزیر تاجیکستان از دیگر برنامه های سفر روحانی به شهر دوشنبه بود. 



لباس زرین آکادمی علوم تاجیکستان بر تن روحانی



رییس جمهوری در ادامه سفر به شهر دوشنبه در جمع اساتید و پژوهشگران مرکز آکادمی علوم تاجیکستان حضور یافت که در هنگام حضور وی شرکت کنندگان با پا خاستند و با تشویق خود به رییس جمهوری ایران خوش آمد گفتند.



رییس جمهوری در این مراسم گفت: ایران فرهنگی یک معنای تاریخی دارد که مرز آن، نه حصارها و سیم های خاردار نظامی بلکه ابیات و مصراع های زبان فارسی است یعنی هر کس که به زبان فارسی سخن بگوید و زبان حافظ و سعدی و رودکی و فردوسی و مولوی را بفهمد شهروند افتخاری ایران محسوب می شود.



رییس مرکز آکادمی علوم تاجیکستان پس از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی از پذیرش وی به عنوان عضو خارجی در این مرکز خبر داد و خاطرنشان کرد: پیش از این، آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو خارجی مرکز آکادمی تاجیکستان پذیرش شده بودند. 



آکادمی علوم تاجیکستان در پایان این مراسم لباس زرین ویژه اعضای رسمی این آکادمی را به حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران اهدا کرد و آن را بر تن وی پوشاند. 



روحانی در چهارمین روز سفر خود به آسیای مرکزی با «مزن سف» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای و اسلام کریم اف رییس جمهور ازبکستان دیدار و گفت و گو کرد.



رنگ کراوات «کریم اف»، رنگ انتخاباتی روحانی



رییس جمهوری در دیدار با همتای ازبکستانی خود پس از ورود «اسلام کریم اف» به کاخ مرمر با در دست گرفتن کراوات بنفشش خطاب به وی گفت: سلیقه خوبی هم دارید، کراوات شما بنفش است، این رنگ انتخاباتی من بود.



روحانی در ادامه این دیدار به ظرفیت ها و پتانسیل های ایران و ازبکستان اشاره کرد و گفت: هر دو کشور ظرفیت های اقتصادی زیادی دارند که می تواند به ارتقای سطح روابط کمک کند و شکوفایی این ظرفیت ها، اقتصاد دو کشور را تکمیل خواهد کرد.



«اسلام کریم اف» رییس جمهوری ازبکستان نیز در این دیدار، خواهان گسترش هر چه بیشتر روابط تهران – تاشکند شد و گفت: ازبکستان برای گسترش بیش از پیش همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران آماده است.



شعار «روحانی دوستت داریم» ایرانیان مقیم تاجیکستان



رییس جمهوری در ادامه سفر خود به تاجیکستان با ایرانیان مقیم و کارکنان نهادهای جمهوری اسلامی ایران در این کشور دیدار کرد.



وی هنگام ورود به سالن محل دیدار با شعار «روحانی دوستت داریم» مواجه شد.



رییس جمهوری در این مراسم با بیان این که ما ملتی نیستیم که بخواهیم در امور داخلی دیگران مداخله کنیم و به دنبال عقب ماندگی دیگران باشیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران پیشرفت و آشتی همه جهان را آرزو و دنبال می کند.



روحانی ادامه داد: ما به دنیا دروغ نگفته ایم و دروغ نخواهیم گفت، ما به عنوان یک دولت اسلامی به همه دولت ها و ملت های جهان گفته ایم که فناوری ما صلح آمیز باقی خواهد ماند و براین قولمان پایبند خواهیم بود به دلیل اینکه بالاترین سکو برای حرکت در سیاست خارجی اعتماد بین ملت ها و دولت ها است.



رییس جمهوری گفت: ما نمی خواهیم در تاجیکستان یا هر کشور دیگر فعالیتی پشت پرده و مخفی کنیم، ما می خواهیم روابط سالم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با همه دنیا و همه ملت ها داشته باشیم و نمی خواهیم چیزی را بر افکار عمومی جهان تحمیل کنیم.



دومین حضور روحانی در اجلاس سران شانگهای



رییس جمهوری در آخرین روز سفر پنج روز خود به آسیای مرکزی در اجلاس سازمان همکاری های شانگهای به عنوان عضو ناظر حضور یافت که این حضور دومین حضور وی پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری بود.



روحانی در این اجلاس پس از سخنرانی اعضای اصلی و در بخش سخنرانی اعضای ناظر که به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده بود پس از رییس جمهوری افغانستان سخنرانی کرد.



رییس جمهوری گفت: برنامه ریزی سازمان یافته، همکاری دو یا چند جانبه و مقابله با فقر فرهنگی و اقتصادی تنها را حل مقابله با بحران افراطی گری و تروریست در منطقه و جهان است.



روحانی افزود: بی تردید برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کنار اقدامات اطلاعاتی و امنیت، یک ضرورت است لذا بی تردید یکی از راه های بلند مدت برای خشکاندن تروریسم خواهد بود.



وی ادامه داد: سوء استفاده ابزاری رو به گسترش غرب از تحریم و تبدیل آن به نوع سلاح مخرب نشان می دهد که این ابزار هم به آسانی می تواند علیه هر یک از اعضای جامعه جهانی و ازجمله اعضای سازمان همکاری شانگهای به کار گرفته شود.



رییس قوه مجریه گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که مقابله با تحریم ها می بایست به یکی از اصول این سازمان و کشورهای عضو آن تبدیل شده و تنظیم مناسبات میان اعضا و توسعه روابط دوجانبه به دور از فشارهای ظالمانه ناشی از تحریم سامان یابد.



دیدار روحانی با چهار همتای خود در یک روز



روحانی همچنین در سومین روز سفر خود به شهر دوشنبه با همتایان روسی، چینی، افغانستانی و ترکمنستانی خود دیدار و گفت و گو کرد که در این دیدارها طرفین بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر روابط در حوزه های مختلف و همکاری های منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.



رییس جمهوری همچنین در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای با 'سوشما سواراج' وزیر امور خارجه هند دیدار و گفت و گو کرد.



خبرنگاران ایرانی و حاشیه های زبان تاجیکی



هرچند که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان از یک زبان مشترک برخوردار هستند اما تفاوت واژه ای و مفهومی در بسیاری از کلمات رایج در بین مردم دو کشور متفاوت است.



خبرنگاران و برخی مسوولان تاجیک هنگام برخورد با خبرنگاران و تصویربرداران ایرانی همراه با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، آن ها را کاغذپرکن و نواربردار صدا می زدند که این واژه ها برای ایرانی ها جای سوال داشت اما پس از پرس و جو متوجه این موضوع شدیم که آنان به خبرنگار، کاغذپرکن و به تصویربردار، نواربردار می گویند. 



رییس جمهوری و هیات همراه سرانجام پس از پنج روز مذاکرات دیپلماتیک در دو کشور آسیای مرکزی قزاقستان و تاجیکستان به تهران بازگشتند. 



با توجه به اعلام آمادگی سران کشورهای منطقه برای توسعه روابط خود با جمهوری اسلامی ایران، این سفر آغازی برای توسعه هرچه بیشتر روابط تهران با سایر کشورهای همسایه و منطقه بود.




گزارش از سجاد خسروانیان
کد N500398

وبگردی