آفتاب
تخت روانچی:

دولت یازدهم برای روابط خود با کشورهای آمریکای لاتین اهمیت بسیار قایل است

دولت یازدهم برای روابط خود با کشورهای آمریکای لاتین اهمیت بسیار قایل است

تهران - ایرنا – معاون اروپا و امریکای وزارت امور خارجه با بیان اینکه زمینه های همکاری های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین بسیار است گفت: دولت یازدهم برای ارتباط با کشورهای این منطقه اهمیت بسیاری قایل است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «مجید تخت روانچی» ظهر امروز (شنبه) در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماسی دو کشور که در مرکز مطالعات وزارت خارجه برگزار شد اظهار داشت: کشورهای امریکای لاتین با وجود فاصله بسیار جغرافیایی بین ما و آنها اما اشتراک نظرات سیاسی، تاریخی و فرهنگی نزدیک بسیاری با ایران دارند.

تخت روانچی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای این منطقه در مجامع بین المللی همکاری های بسیار خوبی با هم دارند گفت: بسیاری از کشورهای امریکای لاتین عضو جنبش عدم تعهد هستند و ما هم تمایل داریم به لحاظ سیاسی و در سطوح مختلف با آنها ارتباط داشته باشیم؛ ضمن اینکه اقتصاد دو منطقه هم می تواند یکدیگر را تکمیل کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت برای افزایش سطح همکاری ها بین ایران و مکزیک بسیار وجود دارد گفت: ما در مذاکراتی که امروز با «کارلوس ایمانوئل ایکاسا» معاون وزیر خارجه مکزیک داشتیم درباره زمینه های بهره گیری از این ظرفیت ها با یکدیگر تبادل نظر کردیم و طرف مکزیکی هم علاقه خود را به ارتباط با ایران اعلام کرد.

معاون اروپا و امریکای وزیر امور خارجه به امضای سند همکاری بین دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه ایران در موسسه آموزشی روابط دیپلماسی مکزیک اشاره کرد و گفت: سندی که امروز امضا شد سند جامعی است که روابط را در زمینه های مختلف ازجمله علمی و دانشگاهی مورد اشاره قرار می دهد و باعث ارتقای سطح روابط می شود.

در ادامه این جلسه، کارلوس ایمانوئل ایکاسا معاون وزیر خارجه مکزیک نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، مذاکرات خود با طرف ایرانی را مفید ارزیابی کرد و گفت: هدف مشترک ما تعمیق روابط دوستانه بر اساس اصول همزیستی مسالمت آمیز و احترام متقابل است.

به گفته وی ایران و مکزیک وارث فرهنگ های کهنی هستند که خدمات بسیاری به جامعه جهانی ارایه کرده اند.

ایکاسا افزود: در مذاکرات امروز با آقای تخت روانچی توافق کردیم که گفت وگوهای سیاسی بین دو طرف ادامه پیدا کند و زمینه های گسترش روابط بین ایران و مکزیک با جدیت بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

معاون وزیر خارجه مکزیک عنوان کرد: ما فرصت های بسیاری برای تبادل های تجاری و اقتصادی داریم که تا امروز از آنها چندان استفاده نکرده ایم.

وی همکاری در جهت مبارزه با جنایت سازمان یافته همکاری در حوزه کشاورزی و توسعه روستایی و افزایش تبادلات فرهنگی بین ایران و مکزیک را ازجمله موضوعات مورد مذاکره در دیدار خود با مجید تخت روانچی اعلام کرد.

معاون وزیر خارجه مکزیک به برگزاری نمایشگاه اسناد تاریخی و دیپلماتیک بین دو کشور اشاره کرد و گفت: این اسناد نشان دهنده قدمت روابط دو کشور هستند چرا که اولین نمونه این اسناد که بر روابط دوستانه دو کشور صحه می گذارد مربوط به 102 سال پیش است.

سیام(3)**9173**س.ق**1449
کد N500251

وبگردی