آفتاب

تاثیر مخرب مواد روانگردان ها بر سیستم عصبی، تولید مثل و گوارش

تاثیر مخرب مواد روانگردان ها بر سیستم عصبی، تولید مثل و گوارش

تهران - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تحقیقات انجام شده نشان می دهند که اعتیاد به روانگردان ها مانند شیشه و کراک، اثرات مخربی بر سیستم های عصبی، دستگاه تولید مثل و گوارش می گذارد.

«محمدتقی جغتایی» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: تخریب دستگاه عصبی فرد معتاد در اثر مصرف آمفتامین ها و متامفتامین ها(روانگردان ها و محرک های اعتیادآور) باعث بروز توهم و رفتارهای پرخطر از فرد معتاد می شود تا حدی که به خود و اطرافیان صدمه می زند، بدون آنکه متوجه اعمالش شود.

وی ادامه داد: تحقیقات روی نمونه انسانی و مدل حیوانی نشان داده که روانگردان ها، در سرعت تولید اسپرم و تخمک و همچنین عملکرد آنها اختلال ایجاد می کند و در نتیجه، قدرت باروری در مردان و زنان معتاد به روانگردان ها کاهش می یابد.

محقق علوم اعصاب همچنین به نتایج مطالعه دیگری اشاره کرد که به بررسی اثرات روانگردان ها بر سیستم گوارشی می پردازد.

وی در این باره گفت: نتایج اولیه این تحقیق نشان می دهد که به دلیل خاصیت سمی بودن مواد روانگردان، مصرف آنها باعث مرگ سلول های اصلی کبد می شود.

جغتایی افزود: این تحقیق همچنان ادامه دارد و آثار مخرب مصرف آمفتامین ها (روانگردان) بر دیگر بخش های دستگاه گوارش انسان، بررسی خواهد شد که به مرور نتایج آن نیز اعلام می شود.

اجتمام ** 9188 ** 1071
کد N500240

وبگردی