آفتاب

اعتصاب غذا در اعتراض به قانون منع اعتراض در مصر

اعتصاب غذا در اعتراض به قانون منع اعتراض در مصر

تهران – ایرنا – چندین حزب سیاسی و شماری از روزنامه نگاران مصری در اعتراض به قانون ˈضد اعتراضˈ مصر اعتصاب غذا کردند و خواستار آزادی زندانیانی شدند که به موجب این قانون در حبس به سر می برند.

به گزارش پایگاه خبری 'اهرام' به نقل از بیانیه حزب 'جریان مردمی' مصر، چندین حزب سیاسی امروز (شنبه) وارد اعتصاب غذایی نمادین در حمایت از 60 زندانی و 70 نفر از حامیان آن ها خواهند شد.

هدف از این اقدام اصلاح قانون مصوب سال 2013 و آزادی افرادی است که در سرکوب آزادی بیان بازداشت شده اند.

احزاب شرکت کننده در این اعتراض عبارتند از 'حزب قانون اساسی'، 'حزب سوسیال دمکراتیک مصر'، 'حزب کرامت'، 'حزب ائتلاف سوسیالیست مردمی'، 'حزب آزادی'، 'حزب نان و آزادی' و حزب 'جریان مردمی' که موسس آن 'حمدین صباحی' نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیشین مصر است.

قانون مذکور که مورد اعتراض این احزاب قرار گرفته است، نوامبر (مرداد/شهریور) گذشته تصویب شد. این قانون هرگونه اعتراض بدون مجوز پلیس را ممنوع کرده و به نیروهای امنیتی اجازه می دهد با اجتماعات بیش از 10 نفر برخورد کنند.

دهها نفر از مردم مصر از جمله چندین فعال برجسته به موجب این قانون متهم و محکوم شده اند.

حزب قانون اساسی نیز که 'محمد البرادعی' موسس آن است روز پنجشنبه در بیانیه ای مجزا از پیوستن به اعتصاب غذا در همبستگی با زندانیان سیاسی خبر داد. 9 نفر از اعضای این حزب به اتهام نقض قانون اعتراض در بازداشت به سر می برند.

بر اساس گزارش همین پایگاه خبری، شماری از روزنامه نگاران مصری نیز روز گذشته (جمعه) اعلام کردند که به جمع اعتصاب کنندگان خواهند پیوست.

15 نفر از روزنامه نگاران مصری نیز در بیانیه ای اعلام کردند که در مقابل سندیکای مطبوعات مصر تحصن نشسته خواهند داشت و تا روز دوشنبه در اعتصاب غذا به سر خواهند برد.

علاوه بر این گروه ها، خانواده های چندین فعال و حامیان آن ها نیز به جمع اعتصاب کنندگان پیوسته اند.

خاورم**9156 **1010
کد N500211

وبگردی