آفتاب
فاضل‌لنکرانی:

مسئله تهذیب مهمترین رسالت‌ طلاب در عصر حاضر است

مسئله تهذیب مهمترین رسالت‌ طلاب در عصر حاضر است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، گفت: مسئله تهذیب از مهم‌ترین رسالت‎های طلاب در عصر حاضر و در حوزه‎های علمیه است و باید در این مسیر از تهذیب و اخلاق، برای پربرکت کردن این مسیر و این علم استفاده کنیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، گفت: مسئله تهذیب از مهم‌ترین رسالت‎های طلاب در عصر حاضر و در حوزه‎های علمیه است و باید در این مسیر از تهذیب و اخلاق، برای پربرکت کردن این مسیر و این علم استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم آغاز سال تحصیلی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: طلب علم و اهمیت علم‌آموزی در قرآن و روایات اهل بیت(ع) به حدی در مقام بالایی بیان شده است که تحیرانگیز است.

وی افزود: علم انسان را به مراتب عالی می‎رساند؛ امام علی 150 اثر برای علم ذکر کرده‎اند و از این رو هیچ منتی بر ما بالاتر از این نیست که در مسیر استحصال علوم الهی و معارف اهل بیت(ع) هستیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: برنامه‎ریزی این مرکز در راستای تخصصی کردن آموزش‎ها و تربیت نخبگان در رشته‎های علمی در حد خود در حال جریان است، ولی طلاب باید جایگاه خود را به عنوان یک طلبه و دانش‌آموز مکتب امام صادق(ع) بدانند.

وی افزود: هدف ما امروز آن است که همراه با نظام اسلامی در تاثیرگذاری در حیطه و هندسه جهانی نقش‎آفرین باشیم.

فاضل لنکرانی بیان کرد: امروز معادلات بسیار جدید و جدی در سطح جهان در حال انجام است که ما هم باید با درک صحیح از شرایط روز جهان خود را برای حضور فعال در این هندسه آماده کنیم.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‎های این مرکز توسعه تلاش‎های علمی در زمینه فقه حکومتی است که مقام معظم رهبری نیز توجه بسیاری به آن دارد.

وی تاکید کرد: تعریف فقه حکومتی بسیار مهم و تعیین‌کننده است و حتما باید این مسیر با حضور علمای برجسته سطح خارج و مراجع عظام مشخص و طی شود.

این استاد حوزه گفت: نباید این مسیر به دست کسانی بیافتد که از فقه و از منابع و مسیر صدور احکام چیزی نمی‎دانند. آنها امروزه در مراکزی می‎نشینند و برای حوزه تعیین تکلیف می‎کنند در حالی که کوچکترین سررشته‎ای از این مباحث ندارند.

وی تاکید کرد: برخی فقه حکومتی را در نامه امام علی(ع) به مالک اشتر خلاصه‌ می‌کنند در حالی که آشنا به سیر تفقه در این حوزه نیستند.

وی گفت: حوزه باید در مقابل این افراد بایستند و خط مشی را برای همگان مشخص کند؛ قطعا این مسیر باید با حضور اساتید سطح خارج حوزه طی شود.

وی حضور علمای برجسته جهان اسلام به قم را نشانه‎ای امیدبخش برای حوزه دانست و گفت: مرحوم والد این مرکز را برای مجد و عظمت شیعه بنیان نهادند ولی کسی در روزهای اول به این مسئله توجهی نداشت ولی وقتی استاد الازهر با حضور در این مکان شگفت‌زده می‎شود، همه ما به حرف آن روزهای ایشان پی بردیم.

فاضل لنکرانی در پایان با اشاره به حضور 410 طلبه در رشته فقه در این مرکز، گفت: در این مرکز در سال جاری 89 طلبه در رشته کلام، 156 طلبه در رشته تفسیر مشغول به تحصیل هستند که تا کنون 797 مقاله نیز در این مرکز تولید شده است.

انتهای پیام

کد N500193

وبگردی