آفتاب

خودداری تلویزیون دولتی یونان از پخش سخنان رهبر یک حزب جنجال آفرین شد

خودداری تلویزیون دولتی یونان از پخش سخنان رهبر یک حزب جنجال آفرین شد

آتن- ایرنا- خودداری تلویزیون دولتی یونان از پخش سخنرانی و مصاحبه رهبر دومین حزب بزرگ این کشور در محل نمایشگاه تجاری بین المللی شهر تسالونیک واکنش احزاب این کشور را در پی داشت.

به گزارش روز شنبه ایرنا از آتن، تلویزیون دولتی یونان(نی ریت) سخنرانی و مصاحبه مطبوعاتی 'الکسیس چیپراس' رهبر دومین حزب بزرگ یونان در محل نمایشگاه ببین المللی تجاری شهرتسالونیک را پخش نکرد که این امر با واکنش شدید احزاب سیاسی یونان مواجه شد.

'پانوس اسکورلتیس' سخنگوی حزب اتئلافی چپ(سی ریزا) دومین حزب بزرگ سیاسی یونان با اشاره به این مساله گفت: برای اولین بار در تاریخ یونان دولت مانع پخش سخنرانی و مصاحبه مطبوعاتی رئیس یک حزب می شود.

وی در ادامه با اشاره به اعلام تلویزیون دولتی یونان مبنی برپخش نکردن سخنرانی و مصاحبه مطبوعاتی رئیس حزب متبوعش گفت: دولت تلویویزیون دولتی را که با پرداخت مالیات شهروندان هزینه های آن تامین می شود، مال خود می داند و با دخالت و هدایت این شبکه، روش دیکتاتوری بی سابقه ای را پیشه کرده است.

این در حالی است که 'صوفیا ولتپسی' سخنگوی دولت یونان هرگونه دخالت دولت را تلویزیون دولتی را رد کرد و گفت: هیات رئیسه تلویزیون در این باره تصمیم می گیرد.

در همین حال 'کوستا ماکرودیمتری' رئیس هیات و 'پانوس مورونی' معاون هیات رئیسه این شبکه تلویزیونی روز قبل با اشاره به فشار دولت برای ممانعت از پخش سحنرانی و مصاحبه مطبوعاتی رئیس حزب دوم این کشور، اعلام کردند: در این شرایط بی سابقه در تاریخ یونان نمی توانند به کار خود ادامه دهند و از پست هیات رئیسه این شبکه دولتی استعفا دادند.

از سوی دیگر احزاب سیاسی یونان با انتشار بیانیه های جداگانه دخالت دولت درامور و برنامه ریزی تلویزیون دولتی را یک دیکتاتوری بی سابقه قلمداد و اعلام کردند: این شبکه ملی متعلق به شهروندان بوده و موظف است که شهروندان را صادقانه و بی طرفانه در جریان روند اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور قرار دهد.

احزاب سیاسی یونان با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور در بیانیه های خود همچنین اعلام کرده اند: دولت به علت ترس از افشای ناتوانی عملکرد اقتصادی و سیاسی خود برای برون رفت کشور از بحران مالی، اقدام به روش های دیکتاتوری و بی سابقه ای در رابطه با اطلاع رسانی می کند.

شب گذشته شبکه تلویزیونی خصوصی 'کانترا' در یک میزگردی این اقدام دولت را غیرقابل قبول دانست و صاحب نظران و نمایندگان احزاب سیاسی جز نماینده حزب راستگرای ائتلافی دمکراسی نوین یعنی حزب حاکم، این اقدام دولت را یک اشتباه تاریخی قلمداد کردند.

حزب چپ ائتلاف(سی ریزا) بر اساس آخرین نظرسنجی ها 8 درصد از حزب حاکم راستگرای دمکراسی نوین پیشی گرفته و در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا که در ماه می(خرداد) در این کشور برگزار شد، 4 درصد بیشتر از حزب حاکم آرا را به خود اختصاص داده بود.

بحران مالی و ادامه سیاست ریاضت اقتصادی که به خواست بانک مرکزی اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول موسوم به تروئیکا یعنی وام دهندگان خارجی به یونان که طی 5 سال گذشته در این کشور به مرحله اجرا گذشته شده ، باعث نارضایتی اقشار مختلف مردم شده است.

ادامه و تشدید سیاست ریاضت اقتصادی در یونان باعث شده که تعداد زیادی از شرکت های تولیدی دولتی و خصوصی ورشکسته شوند، تعداد 250 هزار مغازه و فروشگاه های زنجیره ای تعطیل شوند و میزان بیکاری از مرز 27 درصد فراتر رود.

ادامه این سیاست نه تنها تاکنون نتوانسته به برون رفت این کشور از بحران مالی و بهبود وضع معیشتی مردم کمکی کند بلکه باعث شده که بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر از نیروی فعال کشور 10 میلیونی بیکار باشند و با مشکلات معیشتی جدی دست و پنجه نرم کنند.

در مراسم افتتاح نمایشگاه بین المللی تسالونیک 'اندونس ساماراس' نخست وزیر این کشور فقط به سخنرانی در جمع اعضای حزب خود پرداخت و از شرکت در مصاحبه مطبوعاتی که معمولاً پس از افتتاح نمایشگاه هر ساله صورت می گیرد، خودداری کرد.

اما احزاب سیاسی همچون سال های گذشته برای ارایه دیدگاههای سیاسی و اقتصادی خود علاوه بر سخنرانی در جمع سرمایه داران داخلی و خارجی، در مصاحبه مطبوعاتی و نشست با خبرنگاران، امسال نیز شرکت کردند.

برای اولین بار است که شبکه تلویزیونی ملی یونان فقط از پخش سخنرانی و مصاحبه مطبوعاتی دومین حزب بزرگ این کشور خودداری می کند.

نمایشگاه بین المللی تجاری و اقتصادی شهرتسالونیک هرساله به محلی برای ارایه دیدگاههای سیاسی و اقتصادی احزاب سیاسی مبدل و درواقع محلی برای رقابت سیاسی بین احزا ب محسوب می گردد.

هرساله نخست وزیر با شرکت در مصاحبه مطبوعاتی و گفت وگو با خبرنگاران عملکرد اقتصادی و برنامه آتی دولت را تشریح می کند که امسال برای اولین بار نخست وزیر یونان از حضور در جمع خبرنگاران خودداری کرد.

تاکنون فقط یکی از شبکه های تلویزیونی خصوصی یونان اعلام کرده است: در چارچوب بی طرفی در ارایه مسایل سیاسی و اقتصادی، امشب سخنرانی و فردا( یکشنبه) مصاحبه مطبوعاتی 'الکسیس چیپراس' رئیس دومین حزب بزرگ یونان را بطور کامل پخش خواهد کرد.

در سیستم حکومتی یونان، نخست وزیر اختیارات کلی و سه قوه مقننه، قضایی و اجرای را بطور کامل در اختیار دارد و گرچه شبکه ملی توسط هیات رئیسه و بصورت شورایی اداره می شود، ولی بازهم اکثیرت اعضای این هیات را دولت و نخست وزیر در اختیار دارد.

اروپام**462** 1337
کد N500117

وبگردی