آفتاب

معاون ظریف: در مورد متن با آمریکا و اروپا مذاکره نکردیم/ نیازی نیست سطح مذاکرات را بالا ببریم

معاون ظریف: در مورد متن با آمریکا و اروپا مذاکره نکردیم/ نیازی نیست سطح مذاکرات را بالا ببریم

مهر نوشت:

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت: در مذاکره با اروپا و آمریکا در مورد متن مذاکره نکردیم.

مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در حاشیه مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد روابط ایران و مکزیک درباره گزارش مغرضانه آمانو درباره ایران گفت: بارها اعلام کرده ایم که با موضوع حقوق بشر نباید به صورت سیاسی برخورد شود، ما خودمان بر اساس دین اسلام ادعا داریم که همه باید در جهت ارتقاء حقوق بشر حرکت کنند و اهمیت زیادی برای حقوق بشر قائل هستیم.

او ادامه داد: ما از ابتدا تاکید کردیم با سیاسی شدن موضوع حقوق بشر مخالف هستیم، اما متاسفانه با این پدیده در گزارش ها روبرو بودیم و این نوع نگاه به موضوع حقوق بشر از نظر ما کاملا مردود است.

تخت‌روانچی در پاسخ به این سوال که آیا این گزارش در نشست نیویورک در سازمان ملل تاثیرگذار خواهد بود، بیان کرد: خیر، از این مسائل زیاد است، ما نظرات خودمان را داریم و کار خودمان را انجام می دهیم، زمانی که به این موضوع در مجمع عمومی برسد، ما نظرات خود را خیلی شفاف و صریح اعلام خواهیم کرد.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره میزان پیشرفت پرونده هسته ای و کاهش اختلاف نظرها از وین 6 تاکنون گفت: در مذاکراتی که در ژنو و وین با آمریکا و اروپا داشتیم، در مورد متن مذاکره نکردیم، بلکه در مورد موضوعاتی که نهایتا اگر در مورد آنها به تفاهم برسیم، در تفاهم متن کمک کند، صحبت کردیم.

او ادامه داد: همانطور که دکتر ظریف و آقای عراقچی فرمودند در این مذاکراتی که داشتیم، نظراتمان خیلی نزدیک نشد، اختلافات روی موضوعات جدی وجود دارد، ولی از طرف ما حسن‌نیت وجود دارد که مذاکرات را به نتیجه برسانیم و تلاش می کنیم تا 24 آذر به اتمام برسد.

تخت‌روانچی گفت: البته طبیعی است که به هر هزینه ای این کار را نخواهیم کرد و باید خطوط قرمز رعایت شود.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا نیاز است در سطح وزرای خارجه و رئیس جمهور مذاکره صورت گیرد؟ گفت: در نیویورک طبیعتا ملاقات هایی بین وزرای خارجه و در صورت حضور جناب آقای دکتر روحانی بین روسای جمهوری وجود خواهد داشت. در سطح 1+5 نیز قرار است در سطح خانم اشتون، آقای ظریف و وزرا جلسه ای داشته باشیم. فکر نمی کنیم که نیازی باشد سطح مذاکره را بالا ببریم، اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد از طرف مقابل در همین سطح می توانیم به نتیجه برسیم.

تخت‌روانچی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تمدید بیش از 4 ماه وجود دارد؟ گفت: هنوز زود است که در این باره صحبت کنیم، همه تلاش ما این است که مذاکرات تا آذر ماه به پایان برسد، اگر نتیجه نداد، بعدا تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

 

23231

 

کد N500006

وبگردی