آفتاب

کوزوو در جمع کشورهای تحریم کننده روسیه

کوزوو در جمع کشورهای تحریم کننده روسیه

بلگراد-ایرنا-ˈبسمیر جمایˈ مشاور وزیر امور خارجه کوزوو گفت که این کشور نیز به جمع آمریکا و کشورهای اروپایی تحریم کننده روسیه ملحق می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه 'اکسپرس' چاپ پریشتینا، بسمیر جمای روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: تمامی اقدامات مقتضی و قوانین لازم در این خصوص انجام شده و تنها دولت می بایستی این تصمیم را به اجرا بگذارد.

وی گفت: دولت کوزوو بخاطر مراحل ائتلاف اروپایی تصمیم گرفته که از مواضع اتحادیه اروپا و آمریکا در این رابطه حمایت و روسیه را مورد تحریم قرار دهد.

آلبانی تباران کوزوو در سال 2008 بطور یکجانبه از صربستان اعلام استقلال کرده اما صربستان استقلال آن را قبول نکرده است.

تقابل شرق و غرب در مورد بحران اوکراین که کشورهای بالکان را به گرفتن موضع خاص مجبور کرده، سبب شده است که این کشورها در اوضاع دشواری قرار گیرند، بخصوص صربستان که از یک سو به دلیل مراحل عضویت در اتحادیه اروپا نمی تواند به بروکسل پشت کند و از دیگر سو به دلایل اقتصادی و داشتن روابط سنتی قادر به اعمال تحریم علیه روسیه نیست.

صربستان تلاش دارد با تکیه بر اصول حقوق بین الملل و همچنین به خاطر مساله استان جنوبی خود یعنی کوزوو از تمامیت ارضی اوکراین حمایت کند بدون اینکه در تحریم ها علیه روسیه شرکت کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا پس از بحران اوکراین و الحاق کریمه به روسیه، در ماه های اخیر به منظور مجازات این کشور تحریم هایی را در عرصه های اقتصادی و مالی علیه مسکو به اجرا گذاشتند.

روسیه نیز در سیاستی تلافی جویانه از 16 مرداد واردات مواد غذایی از جمله میوه، سبزیجات، گوشت، ماهی، شیر و لبنیات را از آمریکا، استرالیا، کانادا، نروژ و 28 کشور اتحادیه اروپا ممنوع کرد.

اقدام روسیه برخی از کشورهای اتحادیه اروپا را در یک تنگنای سیاسی و اقتصادی قرار داده است و بیشتر تولید کنندگان میوه جات و سبزیجات اروپایی این تحریم را به زیان خود می بینند.

اروپام**1**436**1663 **1010
کد N499942

وبگردی