آفتاب

تصویب بودجه 330 میلیون دلاری پاکستان برای مبارزه با فلج اطفال

تصویب بودجه 330 میلیون دلاری پاکستان برای مبارزه با فلج اطفال

اسلام آباد – ایرنا – در پی انتقادهای روزافزون بین المللی و داخلی از ضعف دولت پاکستان در مبارزه با شیوع بیماری فلج اطفال، دولت این کشور بودجه ای 330 میلیون دلاری برای اجرای طرح اضطراری ریشه کن ساختن این بیماری تصویب کرد.

سایت اینترنتی روزنامه انگلیسی زبان «دوان» پاکستان روز شنبه نوشت: کمیته اجرایی شورای ملی اقتصاد پاکستان که بخشی از دولت این کشور محسوب می شود، در تازه ترین جلسه خود که به ریاست «اسحاق دار» وزیر اقتصاد و دارایی برگزار شد، علاوه بر تصویب بودجه برای مبارزه با فلج اطفال، بودجه ای 28 میلیون دلاری نیز برای احداث یک نیروگاه برق آبی در ایالت خیبرپختونخوا تصویب کرد.

با تصویب بودجه جدید که بخش عمده آن بصورت وام از بانک توسعه اسلامی است، طرح اضطراری مبارزه با بیماری فلج اطفال در سراسر پاکستان به ویژه مناطقی نظیر مناطق قبایلی که میزان شیوع این بیماری در آن بیشتر است، به اجرا درخواهد آمد.

در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح در پاکستان ، وام 227 میلیون دلاری بانک توسعه اسلامی و همچنین دهها میلیون دلار وام دیگر، از سوی سایر موسسات و کشورها در قالب کمک بلاعوض به دولت پاکستان پرداخت خواهد شد .

بر اساس طرح یاد شده، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف)، مقدار قابل توجهی واکسن خوراکی فلج اطفال در سراسر پاکستان توزیع خواهد کرد و تیم های واکسیناسیون را برای اجرای این طرح تشکیل خواهد داد.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، درحال حاضر بیماری ویروسی فلج اطفال در بیش از 80 درصد مناطق جهان ریشه کن شده و فقط در کشورهای پاکستان، افغانستان و نیجریه همچنان شایع است.

طبق تازه ترین آمار، از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون، حدود 140 مورد ابتلا به بیماری فلج اطفال در پاکستان به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، بیش از سه برابر افزایش نشان می دهد.

پاکستان علاوه بر کمبود منابع مالی برای اجرای طرح های واکسیناسیون فلج اطفال، با مشکلات جدی امنیتی و حملات تروریستی به گروه های واکسیناسیون روبرو است و همین امر باعث شده تا کشور در مبارزه برای ریشه کنی ویروس فلج اطفال، با مشکلاتی روبرو باشد.

روز چهارشنبه، حمله تروریستی به یک تیم واکسیناسیون در منطقه باجور در شمال غرب پاکستان منجر به کشته شدن یکی از محافظان این تیم شد.

حملاتی از این قبیل در گذشته بارها اتفاق افتاده است. در اسفندماه گذشته نیز دراثر انفجار بمب در مسیر عبور یک گروه واکسیناسیون در شمال غرب پاکستان، 12 نفر از اعضای گروه کشته شدند.

آساق*1*272*1723*1579
کد N499938

وبگردی