آفتاب

داود اوغلو: سلاح های پیشرفته آمریکا در عراق به دست داعش افتاده است

داود اوغلو: سلاح های پیشرفته آمریکا در عراق به دست داعش افتاده است

آنکارا- ایرنا- ˈاحمد داود اوغلوˈ نخست وزیر ترکیه، گفت: تمامی سلاح های پیشرفته آمریکا در عراق به دست نیروهای داعش افتاده است.

سخنان داود اوغلو در حالی عنوان می شود که پایگاه خبری ˈسومریه نیوزˈ نیز روز جمعه گزارش داد که در اربیل عراق یک انبار سلاح ساخت ترکیه متعلق به داعش کشف و ضبط شد.

بنابر گزارش، انبار مهمات نظامی ساخت ترکیه که علامت شرکت صنایع شیمیایی و مکانیکی ترکیه (MKE) روی آنها حک شده بودند؛ پس از درگیری میان تروریست های داعش و نیروهای پیشمرگ در اربیل کشف شد.

به گزارش ایرنا از آنکارا، داود اوغلو جمعه شب در مصاحبه زنده تلویزیونی با شبکه 'کانال 24' ضمن بیان این که سلاح های پیشرفته آمریکایی در عراق به دست داعش افتاده است، گفت: ترکیه در مرزهای خود هیچ گونه رادیکالیزم و ترور نمی خواهد، ولی برای از میان برداشتن ترور و رادیکالیزم نباید به مساله به طور سطحی نگریست، تا این مساله ریشه یابی و مسایل اصلی از میان برداشته نشود با از میان برداشتن یک گروه مساله حل نخواهد شد، چرا که گروهی دیگر به جای آن رشد خواهد کرد.

وی افزود: اگر در زمان خود مسایل حل نشود، در آینده این مسایل بزرگتر و تدابیر به کار گرفته برای حل آن افزایش خواهد یافت، در حال حاضر وضعیت داعش نیز بدین گونه درآمده است.

داود اوغلو با ادعای این که تا حل نهایی مساله سوریه امکان حل دیگر مسایل منطقه موجود نخواهد بود، گفت: موقعیت استراتژیک سوریه به گونه ای است که در کشورهای مجاور خود همانند لبنان- اردن- عراق و فلسطین تاثیر می گذارد.

وی گفت: متاسفانه منطقه با سیاست های مذهب گرایانه در عراق- سوریه- لبنان مواجه است و سنی ها در منطقه خود را در انزوا احساس می کنند.

نخست وزیر ترکیه، اضافه کرد: اگر شیعیان نیز خود را در انزوا احساس می کردند، ما در کنار آنان جای می گرفتیم؛ موضع گیری ها در مقابل تهدیدات تروریستی نباید تبدیل به عملیات علیه سنی ها شود، زیرا گروه هایی که در انزوا قرار بگیرند به عملیات های رادیکال روی می آورند.

داوداوغلو بیان داشت: عراق، سوریه و لبنان در یک خط مشترک ترور جای دارند و مجادله محدود در یک کشور با مساله ترور موجب حل آن نخواهد شد.

وی در مورد عدم امضای پیمان امنیتی مبارزه با داعش در عربستان از سوی دولت ترکیه، افزود: موضع ما در مورد داعش مشخص است و دلایل امضا نکردن آن متن از سوی ما نیز مشخص می باشد.

نخست وزیر ترکیه با تاکید بر آنکه تا ریشه یابی در مورد ترور و سازمان های تروریستی انجام نشده و ریشه های آن خشکانده نشود، جنگ با تروریسم معنا نمی یابد، افزود: امروز داعش را از میان برمی دارید، فردا با نام دیگری رشد خواهد کرد و همانگونه که اوباما گفته است تا پیروزی سنی ها این مجادله به موفقیت نخواهد انجامید.

به گفته داود اوغلو، تنها مجادله ارتش های عراق و یا سوریه با داعش کافی نخواهد بود چرا که در این صورت این مساله به صورت درگیری شیعه - سنی جلوه داده خواهد شد.

در روزهای اخیر ائتلاف غربی - عربی که از بوجود آورندگان و حامیان اصلی گروهک تروریستی داعش بودند در چرخشی هر چند ظاهری از این گروهک تروریستی روی برگردانده اند.

کارشناسان معتقدند که حمله گروهک تروریستی داعش به کردستان عراق و اعدام دو آمریکایی از سوی این گروهک تروریستی دو خط قرمزی می باشد که داعش از آنها عبور کرده و موجب نگرانی غرب و به ویژه آمریکا شده است.

اما ترکیه تقریبا تنها کشوری است که در منطقه رسما اعلام کرده که با گروهک تروریستی داعش مقابله نمی کند.

خاورم**2012**7074**1275
کد N499687

وبگردی