آفتاب

وزیر انرژی اوکراین: بدون گاز روسیه زمستان دشواری پیش روست

وزیر انرژی اوکراین: بدون گاز روسیه زمستان دشواری پیش روست

تهران – ایرنا- ˈیوری پرودانˈ وزیر انرژی اوکراین هشدار داد: بدون گاز روسیه، دولت به اتخاذ تدابیر سختگیرانه در زمینه انرژی مجبور می شود.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری فرانسه از کی یف، پرودان در جریان کنفرانس بین المللی در کی یف، اعلام کرد: اگر روند تحویل گاز روسیه به اوکراین از سر گرفته نشود، دولت مجبور خواهد شد که تدابیر سختگیرانه اقتصادی را در زمینه انرژی به اجرا بگذارد.

وی افزود: معتقدم که می توانیم پاییز و زمستان را پشت سر بگذاریم اما باید تدابیر ناخوشایندی را در زمینه کاهش مصرف انرژی اتخاذ کنیم.

این در حالی است که وی پیشتر اعلام کرده بود که اگر شرایط مناسب و زمستان پیش رو گرم باشد، کشورش می تواند فصل سرما را بدون خرید گاز از روسیه سپری کند.

'آندره کوبلوف' رییس شرکت ملی نفت و گاز اوکراین نیز هشدار داده که کی یف برای آن که به خرید گاز از روسیه مجبور نشود باید با صرفه جویی، پنج میلیارد مترمکعب گاز برای فصل زمستان ذخیره کند.

شرکت بزرگ گازی 'گازپروم' روسیه که تامین کننده اصلی گاز اوکراین محسوب می شد، در اواسط ماه ژوئیه تحویل گاز را به همسایه ای که حاضر نشد بدهی چندین میلیاردی خود را تسویه کند، متوقف کرد.

اوکراین که نیمی از گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می کرد، تلاش می کند تا نیاز گازی خود را از طریق کشورهای اروپایی مرتفع کند.

به گفته سخنگوی 'گونتر اوتینگر' کمیسر انرژی کمیسیون اروپا، این کمیسیون روز پنجشنبه وزرای انرژی روسیه و اوکراین را به مذاکرات جدیدی در 20 سپتامبر (29 شهریور) در برلین دعوت کرد.

وزارت انرژی روسیه با تایید دریافت این دعوتنامه اعلام کرد که زمان و محل تعیین شده برای مذاکرات جدید، محل بحث است.

تا کنون هیچ یک از مذاکرات سه جانبه روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا در مورد بهای گاز به نتیجه نرسیده است.

اروپام ** 9053** 1337
کد N499485

وبگردی