آفتاب
شفیعی:

انتظار می‌رود روابط ایران و عراق گرم‌تر شود

انتظار می‌رود روابط ایران و عراق گرم‌تر شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به همگرایی و وحدت نیروهای سیاسی در عراق، اظهار کرد: انتظار می‌رود روابط ایران و عراق گرم‌تر شود.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از روی کار آمدن کابینه جدید در عراق، گفت: یک ماه پیش تقریبا تصویری یأس‌آور از تحولات عراق مشاهده می‌شد که هیچ کس چشم‌انداز مثبتی برای آینده تحولات عراق تصور نمی‌کرد.

وی با اشاره به ظهور داعش در عراق، تصریح کرد: با ظهور این جریان زنگ خطری برای نیروهای سیاسی در عراق به صدا در آمد که این زنگ خطر هم برای جریان‌های کردی و هم برای جریان‌های شیعی و اهل تسنن معتدل بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط در این کشور حرکت به سمت همگرایی فراهم شد که این همگرایی در شکل معرفی رئیس جمهور و پس از آن نخست وزیر مرحله حساسی را پشت سر گذاشت و در حال حاضر نیز در معرفی اعضای کابینه نمود پیدا کرده است.

شفیعی در ادامه اظهار کرد: بنابراین به موازات آن که تهدید داخلی افزایش پیدا کرد نیروهای سیاسی به سمت همگرایی و وحدت حرکت کردند که سمت و سوی این حرکت سرکوب محارب و داعش است؛ لذا به نظر می‌آید به رغم آن‌که هنوز در خصوص برخی پست‌ها حرف و حدیث‌هایی وجود دارد اما در مجموع روند رو به پیشی در عراق شکل گرفته است.

وی همچنین در خصوص روابط ایران و عراق در شرایط فعلی، گفت: روابط ایران و عراق تحت تأثیر ملاحضات ژئوپلیتیک است. به این معنی که قرابت و نزدیکی جغرافیایی و ضرورت حسن همجواری و وجود نیروهای همگرا در عراق و ایران، این دو کشور را به سوی همدیگر سوق می‌دهد.

این نماینده مجلس در پایان یادآور شد: وزیر خارجه شدن آقای ابراهیم جعفری به این معناست که باید انتظار داشت روابط ایران و عراق گرمی بیشتری پیدا کند چرا که ایشان نگاه مثبتی به ایران دارد.

انتهای پیام

کد N499451

وبگردی