آفتاب

نخست وزیر لبنان : گزینه ای بجز رویارویی با تروریسم تکفیری نداریم

نخست وزیر لبنان : گزینه ای بجز رویارویی با تروریسم تکفیری نداریم

بیروت – ایرنا - « تمام سلام» نخست وزیر لبنان تاکید کرد: لبنان بخشی از ائتلاف بین المللی ضد تروریسم است و گزینه دیگری بجز رویارویی با گروه های تروریستی تکفیری ندارد.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر لبنان در اظهاراتی که رسانه های لبنانی روز شنبه منتشر کردند ، گفت: همه لبنانی ها خواستار مقابله با تروریسم تکفیری هستند که به هیچ دین و اصولی پایبند نیست.

ناظران معتقدند که لبنان با شرکت در اجلاس به اصطلاح ضد« داعش» و امضای بیانیه پایانی آن، سیاست« خویشتنداری و بی طرفی» در قبل بحران سوریه را نقض کرده است.

وی تصریح کرد:« جبران باسیل» وزیر امورخارجه به نمایندگی از دولت لبنان در اجلاس مبارزه با تروریسم در جده عربستان شرکت و با تصمیمات اتخاذ شده در این اجلاس موافقت کرد.

باسیل در اجلاس به اصطلاح ضد داعش که روز پنجشنبه گذشته در جده برگزار شد با اعلام اینکه « لبنان، شریک جامعه جهانی در جنگ علیه تروریسم است»، گفت که اولویت باید ریشه کنی داعش و نه کنترل و کم کردن حجم آن باشد.

اردن ، لبنان ، کویت ، مصر ، عربستان ، عمان، قطر، بحرین ، عراق و امارات به همراه ترکیه و آمریکا در اجلاس جده شرکت کردند و تنها ترکیه بیانیه پایانی این اجلاس را امضا نکرد.

در خصوص همکاری برخی از این کشورها با ائتلاف آمریکایی - سعودی همچون عراق، ترکیه ، اردن و مصر تردیدهای زیادی وجود دارد.

تمام سلام خاطرنشان کرد: مواضع دولت لبنان واضح است و با اجماع بر ضرورت مبارزه با تروریسم تکفیری ویرانگر که لبنان و وحدت آن را تهدید می کند، تاکید کرده است.

وی گفت: هر طرفی که در ضرورت مبارزه با تروریسم تکفیری شک کند خواستار ضعیف شدن لبنان و از بین رفتن تنها سلاح لبنانی ها یعنی وحدت ملی است.

نخست وزیر لبنان تاکید کرد: لبنان از تروریسم رنج می برد و یکی از اهداف این آفت است و بنابر این از هر تلاشی که جلوی این خطر را سد کند، حمایت می کنیم و به آن می پیوندیم.

تمام سلام افزود: ارتش و نیروهای امنیتی لبنان در قلب جبهه مبارزه با تروریسم تکفیری قرار دارند ودولت بدون هیچ شرطی از آنها حمایت کامل می کند.

وی با بیان اینکه«اجازه نمی دهیم برخی طرف ها بین دولت و ملت لبنان تنش ایجاد کنند»، اظهارداشت: دولت و ملت لبنان یک دشمن مشترک دارند و آن تروریسم تکفیری است که حاکمیت لبنان را تهدید کرده و نظامیان را ربوده است.

نخست وزیر لبنان که قرار است فردا (یکشنبه) راهی دوحه شود، خاطرنشان کرد: پرونده نظامیان ربوده شده توسط گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره را توسط طرف قطری پیگیری می کنیم.

تمام سلام تصریح کرد: بزودی به برخی کشورهای عربی دیگر مانند بحرین، امارات، مصر، اردن و عمان سفر می کنم.

وی تاکید کرد: یک تصمیم بین المللی ، منطقه ای و عربی برای حمایت و کمک به لبنان برای عبور از شرایط کنونی وجود دارد و این کمک فقط معنوی نیست.

نخست وزیر لبنان به همبستگی داخلی برای مبارزه با تروریسم تکفیری اشاره کرد و گفت که برخی کشورها مانند عربستان ، آمریکا، فرانسه و انگلیس برای ارائه کمک های نظامی به لبنان اعلام آمادگی کرده اند.

خاورم ** 1324
کد N499382

وبگردی