آفتاب

دبیرکل سازمان ملل خواستار انتخاب فوری رییس جمهوری لبنان شد

دبیرکل سازمان ملل خواستار انتخاب فوری رییس جمهوری لبنان شد

بیروت – ایرنا - « بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: امیدواریم، سیاستمداران لبنانی اختلافات خود را کنار بگذارند و بسرعت رییس جمهوری جدید لبنان را انتخاب کنند.

به گزارش ایرنا، بان کی مون در گفت وگویی کوتاه با روزنامه لبنانی المستقبل که امروز(شنبه) منتشر شد، گفت: خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری و خلاء سیاسی، فضا را برای گسترش تروریسم در لبنان فراهم می کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: جامعه جهانی که قرار است 27 ماه جاری میلادی همایشی برای حمایت از لبنان برگزار کند، انتظار دارد که رییس جمهوری جدید لبنان انتخاب شده باشد.

وی با ابراز تاسف از اینکه رییس جمهوری جدید لبنان هنوز انتخاب نشده است، تصریح کرد: بسیار سخت است که دولت لبنان بتواند به تنهایی مشکلات امنیتی ، اقتصادی و اجتماعی را تحمل و رفع کند.

از 25 ماه مه 2014 ( 112 روز قبل) که مصادف با پایان دوره ریاست جمهوری ژنرال « میشل سلیمان» است تا امروز کرسی ریاست جمهوری لبنان خالی مانده است.

رییس جمهور لبنان را نمایندگان مجلس این کشور ازمیان نامزدهای طایفه مسیحی مارونی انتخاب می کنند.

تاکنون 10 جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهور سیزدهم لبنان به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشده است.

تنها جلسه اول پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهورجدید با اکثریت قاطع و بی سابقه تشکیل شد و در این جلسه «سمیر جعجع » نامزد گروه 14 مارس شکست سختی را از « برگه های سفید» متحمل و پرونده ترورهای او در لبنان بار دیگر گشوده شد.

این نخستین بار نیست که کرسی ریاست جمهوری لبنان خالی می ماند.

درسال 1988هنگامی که دوره ریاست جمهوری « امین الجمیل » به پایان رسید، تا پس از توافق طائف که به جنگ داخلی 15 ساله لبنان پایان داد و به انتخاب « رینیه معوض» به عنوان به رییس جمهوری جدید منجر شد، کرسی «بعبدا» (کاخ ریاست جمهوری) خالی ماند.

درسال 2007 میلادی نیز تا زمان انتخاب «میشل سلیمان» به عنوان جایگزین « امیل لحود»، دوره بدون رییس جمهوری لبنان هشت ماه به طول انجامید و درهای بعبدا بسته ماند.



** جامعه جهانی به لبنان کمک می کند

بان کی مون در ادامه گفت وگو با المستقبل تاکید کرد که جامعه جهانی برای کمک به لبنان برای تحمل مشکلات و سختی های ناشی از ورود پناهجویان سوری به این کشور، جدی است.

شمار پناهجویان سوری در لبنان به حدود یک میلیون و 500 هزار نفر رسیده که تقریبا یک سوم جمعیت این کشور است.

وی خاطرنشان کرد که سازمان ملل متحد هم به دولت لبنان برای تحمل فشارهای ناشی از استقبال پناهجویان سوری کمک می کند.

دولت لبنان تصمیم دارد بطورآزمایشی دو اردوگاه ویژه پناهجویان سوری در نزدیک مرزهای شمالی و شرقی خود با سوریه احداث کند.

خاورم ** 1324
کد N499102

وبگردی