آفتاب

انتقاد سازمان همکاری شانگهای از آمریکا به خاطر سیستم‌های دفاع موشکی

انتقاد سازمان همکاری شانگهای از آمریکا به خاطر سیستم‌های دفاع موشکی

سازمان همکاری شانگهای تحت رهبری چین و روسیه در انتقادی شدید از آمریکا گفت: توسعه یک جانبه سیستم‌های دفاع موشکی، امنیت جهانی را متزلزل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان همکاری شانگهای که شامل چهار کشور آسیای مرکزی نیز است، در بیانیه‌ای که در نشست این سازمان در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان منتشر شد نام آمریکا را ذکر نکرد.

اما روسیه که مدت‌ها از واشنگتن به خاطر برنامه‌هایش برای ساخت یک سپر دفاع موشکی جهانی انتقاد کرده، این سیستم را به عنوان یک تهدید امنیتی توصیف می‌کند.

در بیانیه سازمان همکاری شانگهای آمده است: توسعه یک جانبه و نامحدود ظرفیت سیستم‌های دفاع موشکی یک کشور و یا گروهی از کشورها به ثبات استراتژیک و امنیت بین‌المللی خدشه وارد می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اعضای سازمان همکاری شانگهای معتقدند که امنیت ملی نباید به قیمت امنیت دیگر کشورها به دست آید.

چین، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان اعضای سازمان‌ همکاری شانگهای هستند.

روابط روسیه با آمریکا به خاطر بحران اوکراین به پایین‌ترین حد خود از زمان جنگ سرد رسیده است. در این بیانیه سازمان همکاری شانگهای حمایت خود را از آتش بس تحقق یافته میان کی‌یف و جدایی طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین بیان کرده و از هر دو طرف خواسته تا به یک سازش مطمئن و مداوم دست یابند.

انتهای پیام

کد N499044

وبگردی