آفتاب

افزایش حضور نظامی آمریکا در مالزی/ از ضعف مدیریتی تا بازی برد-برد

افزایش حضور نظامی آمریکا در مالزی/ از ضعف مدیریتی تا بازی برد-برد

کوالالامپور – ایرنا – ضعف مدیریتی مالزی به ویژه در عرصه هوایی که امسال به طور جدی مورد آزمایش قرار گرفت، این کشور را بر آن داشت تا با اذعان به این ضعف دست به دامان قدرت های دیگر از جمله آمریکا و استرالیا شود.

به گزارش ایرنا، علاوه بر بحران هوایی امسال مالزی که در تاریخ این کشور بی سابقه بوده است، افزایش چالش های دریای چین جنوبی از یک سو، نگرانی های امنیتی در مالزی از سوی دیگر و حضور افراط گرایان مالزیایی در کنار گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، مقامات پوتراجایا را بر آن داشت تا به منظور برون رفت از شرایط موجود دست به دامان قدرت کشورهای دیگر همچون آمریکا شود.

رقابت های چین و آمریکا در منطقه جنوب شرق آسیا و تلاش واشنگتن برای ممانعت از نفوذ پکن اکنون زمینه حضور آمریکایی ها را در مالزی فراهم کرده است و این شرایط از دید پوتراجایا می تواند یک بازی برد – برد محسوب شود.

مقامات مالزی در تحلیل های خود معتقدند همکاری نظامی با آمریکل ضمن تامین منافع این کشور می تواند آمریکا را نیز در دستیابی به اهدافش تا حدودی یاری کند. هر چند پوتراجایا بر گسترش مناسبات با چین نیز تاکید دارد و چندی پیش 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی برای تقویت ها همکاری ها از پکن دیدن کرد.

مالزی 17 اسفند ماه سال گذشته با ناپدید شدن پرواز ام.اچ 370 با شوک عجیبی روبرو شد و همچنان نتوانسته است به این بحران پایان دهد.

در حالی که دولت مالزی همه تلاش خود را برای حل بحران ام.اچ 370 به کار گرفته بود و مدیریت جستجوی این پرواز را به استرالیا سپرد، حضور برخی از افراط گرایان این کشور باعث شد مشکلی بر مشکلات مالزی افزوده شود.

علاوه بر این مشکلات چالش های امنیتی در منطقه صباح مالزی که در بخش شرقی این کشور قرار گرفته است و به دنبال آن سرنگونی پرواز ام.اچ 17 تا حدی باعث آشکارشدن ضعف توان مدیریتی این کشور شد به گونه ای که 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق مالزی را به واکنش واداشت.

ماهاتیر محمد که مشاهده کرد هنوز مشکل قبلی حل نشده مشکل دیگری گریبانگیر دولت نجیب تون رزاق می شود و این دولت توان مدیریت حل این بحران ها را ندارد با انتقادهای گسترده در نهایت خواستار استعفای نجیب تون رزاق شد.

بروز ضعف مدیریتی در مالزی تا آنجا پیش رفت که تازه ترین گزارش ها نشان می دهد این کشور به آمریکا پیشنهاد داده است از یکی از پایگاه های مالزی برای استفاده کوتاه مدت پرواز هواپیماهای نظارتی دریایی استفاده کند.

مالزی تا گذشته نه چندان دور از مخالفین سرسخت حضور آمریکا در منطقه و سیاست های کاخ سفید بود و سخنان 'ماهاتیر محمد' بر علیه آمریکا همچنان زبانزد مردم مالزی است، اما دولت نجیب در حال گشایش درها به روی کاخ سفید است.

مقامات رسمی آمریکا و مالزی تاکنون اعلام قطعی در خصوص استفاده نظامیان آمریکایی از پایگاه های نظامی مالزی نکرده اند، اما سرخط هایی از این توافق در رسانه ها دیده می شود.

پرواز هواپیماهای نظارتی آمریکا از کشوری همچون مالزی به طور قطع مخالفت پکن را در پی خواهد داشت. مالزی و چین در مورد دریای چین جنوبی با هم چالش دارند و پکن، آمریکا را تحت فشار قرار داده است تا پروازهای خود را بر فراز مناطق مورد چالش متوقف کند.

تحت فشار قرار دادن آمریکا توسط چین به حدود یک ماه پیش باز می گردد که یکی از هواپیمای جنگی چین با نزدیک شدن به پرواز گشت زنی 'پی.هشت' آمریکا، واشنگتن را به واکنش واداشت.

آمریکا مدعی است این اتفاق در آب های بین المللی رخ داده است، اما چین نزدیکی این محل به سواحل خود را عاملی می داند که براساس آن آمریکا را مجاز به حضور در این منطقه نمی داند.

نیروی هوایی آمریکا تاکنون توافق رسمی با مالزی در مورد پرواز هواپیمای نظامی نداشته است، اما در برخی موارد توافق تک پروازی انجام شده است.

آمریکا براین باور است که مالزی، اندونزی و سنگاپور نقش موثری در سیاست های بلندمدت آمریکا در تعادل نظامی در منطقه آسیا و اقیانوسیه ایفا خواهند کرد.

افزایش رزمایش های مشترک بین آمریکا و مالزی و انتشار خبرهایی از پیشنهاد مقامات پوتراجا به واشنگتن برای حضور هواپیمای نظارتی آمریکا در مالزی می تواند آغاز تحولات تاثیرگذاری در منطقه باشد.

آساق**د.م**1611
کد N498969

وبگردی