آفتاب

شفیعی: عضویت ایران در شانگهای مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدها را به دنبال دارد

شفیعی: عضویت ایران در شانگهای مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدها را به دنبال دارد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدها را برای کشورمان به دنبال خواهد داشت.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر فراهم شدن شرایط برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: ای کاش روس‌ها این اظهارنظر را چند سال پیش که ایران برای عضویت در شانگهای اظهار تمایل کرده بود مطرح می‌کردند.

وی روس‌ها را افرادی منفعت‌طلب دانست و تصریح کرد:‌ در حال حاضر آن‌ها تحت فشار غرب قرار گرفتند و می‌خواهند از برگ ایران در سازمان همکاری شانگهای استفاده کنند. بنابراین یک موقعیت فرصت‌طلبانه پیش آمده که پیشنهاد حضور ایران را در شانگهای مطرح کنند. در صورتی که چند سال پیش مخالف این موضوع بودند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه درخصوص مزیت‌های عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت:‌ در صورت عضویت سرنوشت ایران با مجموعه‌ای از کشورها رقم می‌خورد که این سرنوشت مشترک مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدهای مشترک است.

شفیعی ادامه داد: این موضوع به آن معناست که از این پس تهدیدات ایران برای شانگهای نیز تهدید بوده و در عین حال فرصت‌های ایران برای آن فرصت است و بالعکس.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع ایران با عضویت خود با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حول یک محور مشترک قرار می‌گیرند که تعهدات و حقوق مشترکی نسبت به یکدیگر خواهند داشت. بنابراین عضویت ایران در شانگهای به همان میزان که مزیت‌هایی دارد در عین حال می‌تواند تهدیداتی نیز در پی داشته باشد.

انتهای پیام

کد N498946

وبگردی