آفتاب

سفیرآمریکا:هبه سخاوتمندانه عربستان به ما رسید، به ارتش لبنان سلاح بهتری می دهیم

سفیرآمریکا:هبه سخاوتمندانه عربستان به ما رسید، به ارتش لبنان سلاح بهتری می دهیم

بیروت - ایرنا - « دیوید هیل» سفیرآمریکا در بیروت اعلام کرد که «هبه سخاوتمندانه» پادشاه عربستان سعودی را دریافت کرده ایم و به ارتش لبنان سلاح های بهتری مانند هواپیمای« سیسنا» می دهیم تا با گروه تندرو « داعش» بجنگد.

به گزارش ایرنا، دیوید هیل روز جمعه بعداز دیدار با « تمام سلام» نخست وزیر و ژنرال « جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان گفت: بعداز هجوم گروه های تندرو به شهرک عرسال و بویژه در دو هفته گذشته چند محموله سلاح آمریکایی بطور رایگان تحویل ارتش لبنان شده است تا بتواند از مرزهای لبنان حمایت کرده و این گروه ها را شکست دهد.

وی افزود: این هفته هم تعدادی موشک هیلفایر تحویل ارتش لبنان می دهیم.

سفیر آمریکا در ادامه این گفت وگو، تصریح کرد: امروز می توانم اعلام کنم به یک « نقطه جدید» رسیده ایم و درخواست های نظامی دولت و ارتش لبنان با پاسخ مثبت واشنگتن مواجه شده است و چند هواپیمای سیسنا تحویل خواهد شد.

دیوید هیل با بیان اینکه« هواپیماهای سیسنا به موشک مجهز خواهند بود»، خاطرنشان کرد:چند هواپیمای سیسنا هم که قبلا بدون موشک در اختیار ارتش لبنان قرار گرفته بود، تجهیز و مسلح خواهند شد.

وی همچنین گفت که در اختیار ارتش لبنان چند هواپیمای سبک پشتیبانی هم قرار می گیرد.

سفیر آمریکا فاش کرد که آمریکا این کمک های جدید را بعداز دریافت « هبه سخاوتمندانه»، « عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی ، تحویل ارتش لبنان می دهد.

دیوید هیل به شروط آمریکا برای تحویل این سلاح های جدید به ارتش لبنان اشاره ای نکرد.

آمریکا قبلا تاکید کرده است درصورتی به لبنان سلاح هایی مانند هواپیمای مجهز به موشک می دهد که تعهد کند از آنها علیه رژیم صهیونیستی استفاده نمی کند.

پادشاه عربستان سعودی تاکنون وعده دوهبه 3 و یک میلیارد دلاری برای کمک به ارتش لبنان داده است.

قرار بود که هبه 3 میلیاردلاری به فرانسه تحویل شود و این کشور سلاح های مورد نیاز را در اختیار ارتش لبنان قرار دهد اما بعداز 9 ماه خبری از این سلاح ها نشده است.

سفیر آمریکا این را هم نگفت که این سلاح ها از محل کدامیک از این دو هبه در اختیار ارتش لبنان قرار می گیرد.

آمریکا در هفته های گذشته خودروهای حمل نفر ، سلاح های سبک ، تجهیزات کشف بمب، تجهیزات حمایت از خنثی کنندگان بمب در اختیار ارتش و نیروهای امنیتی لبنان قرار داده است.

ناظران معتقدند که آمریکا به دولت و ارتش لبنان اعمال فشار کرده است تا از کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران سلاح دریافت نکند.

در حالی سفیر آمریکا وعده این کمک را داده که « نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان قرار است بزودی برای خرید سلاح از روسیه از محل هبه پادشاه عربستان سعودی به مسکو برود.

مقامات سیاسی و نظامی لبنانی در دو هفته گذشته جلسات متعددی را با « الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در بیروت برای بررسی دریافت سلاح از مسکو برگزار کردند.

دیوید هیل در ادامه این گفت وگو با تاکید بر ضرورت ادامه « سیاست خویشتنداری لبنان در قبال بحران سوریه»، گفت که از محل 500 میلیون دلار کمک هایی که « جان کری » وزیرخارجه آمریکا در آنکارا اعلام کرد، حدود 104 میلیون دلار در اختیار لبنان قرار می گیرد.

وی درعین حال به لبنانی ها هشدار داد که « اگر جلوی داعش را نگیرند، بزودی حاکمیت و ثبات لبنان تهدید جدی خواهد شد».

براساس این گزارش سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم روز جمعه با نخست وزیر لبنان دیدار و گفت وگو کردند.

خاورم ** 1324
کد N498637

وبگردی